۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۳۰۷۶۰۸
با حضور امام جمعه قم؛

همایش بزرگداشت بزرگ‌ترین واقف بانو در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش بزرگداشت گوهرشاد آغا «بزرگ‌ترین واقف بانو» با حضور امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در مشهد برگزار شد.
همايش گوهر شاد خاتون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش بزرگداشت گوهرشاد آغا (بزرگترین واقف بانو) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی امام جمعه قم، حجت الاسلام شریعتی تبار رییس بنیاد پژوهش های اسلامی و حجت الاسلام ایزدی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان و با حضور بانوان اندیشمند و اساتید حوزه و دانشگاه و مسعود صباغیان رییس اداره اوقاف ناحیه دو مشهد و مهدی سیدی مؤلف کتاب گوهرشاد در ساختمان بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی ظهر امروز برگزار شد.
 

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، امام جمعه قم در این همایش اظهار کرد: دو موضوع شخصیت و سیره گوهرشاد خاتون را باید جدا از هم بررسی کرد. وقف یک مقوله است و گوهرشاد خاتون نیز مقوله دیگر، چون وقف دچار آفت می شود باید جدا از هم بررسی گردد. گوهرشاد خاتون فرد بسیار بانفوذی بوده است و در سیاست و جنگ ها شرکت داشته و در طایفه اش جنگ های فامیلی بسیاری رخ داده و افراد زیادی کشته شده اند.
 

وی در ادامه افزود: گوهرشاد آغا بانویی بزرگوار و فهیم که مسجد گوهرشاد را وقف کرده است، کسی که مسجد را ساخته نیز بسیار با درایت بوده است. او هفت سال ناپدید می شود، چون اگر می ماند اثر نیز ماندگار نمی‌شد.
 

تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) عظمت مسجد گوهرشاد را هم جواری آن با بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) دانست و تبیین کرد: مسجد گوهرشاد چون در کنار حرم رضوی بوده است اعتبار و شخصیت یافته و مردم مسجد را به نام گوهرشاد می شناسند.
 

وی تصریح کرد: جهت ایجاد وقف عاقلانه باید به واقفین خط داده شود تا آنها بدانند در کجا وقف کنند.
 

حجت الاسلام ایزدی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان خراسان رضوی نیز به کارنامه وقف اشاره و تشریح کرد: وقف منحصر به اسلام نیست و قبل از اسلام نیز بوده است. اولین واقف در اسلام شخص نبی اکرم (ص) بوده اند و بعد از ایشان نیز حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) وقف بسیاری داشته اند. در تاریخ اسلام بزرگان و علما ادامه دهنده بودند تا به ما رسیده است.
 

وی خاطر نشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه در سال های اخیر در وقف تحولات عظیمی رخ داد. آمار موقوفات زیر نظر اداره اوقاف استان خراسان رضوی  22345 موقوفه که دارای 145 هزار رقبه بوده است. اداره اوقاف و امور خیریه مدیریت 254 امامزاده و متولی مسابقات قرآنی نیز بوده است.
 

حجت الاسلام ایزدی اداره کل اوقاف استان را به چهار ناحیه تقسیم و تبیین کرد: ناحیه یک مربوط به موقوفات مشهد و ناحیه دو مختص به گوهرشاد می باشد و مسؤول آن آقای صباغیان هستند. ناحیه سوم مربوط به امامزادگان مشهد و ناحیه چهارم حواشی شهر مشهد و شهرهای اطراف را در بر می گیرد. درآمد حاصل از تمام موقوفات یک طرف و درآمد حاصل از موقوفات مسجد گوهرشاد طرف دیگر است. چون املاک زیادی در استان و خارج از استان وقف مسجد گوهرشاد شده است و صرف کارهای فیزیکی و برنامه های مسجد گوهرشاد و مقدار زیادی از درآمد صرف سرمایه گذاری آینده مسجد می شود.
 

هدف همایش گوهرشاد آغا، ترویج فرهنگ وقف است
وی در ادامه گفت: هدف این همایش ترویج فرهنگ وقف است و این که «گوهرشاد آغا» را به عنوان الگویی برای بانوان معرفی کنیم. مشکل اصلی در ذهنیت منفی مردم به عدم آگاهی آنان به موضوع وقف و موقوفات برمی گردد. باید مردم بدانند وقف تا روز قیامت ماندگار می شود.
 

مسعود صباغیان، رییس اداره اوقاف ناحیه دو مشهد نیز گزارشی از عملکرد چهار ساله موقوفات گوهرشاد ارائه و اظهار کرد: هزار هکتار از موقوفات گوهرشاد در مشهد و اطراف شناسایی شده است. در نیشابور و چناران نیز رقباتی وجود دارد. 25825 رقبه در پلاک 5 اصلی مشهد وجود دارد که رابطه استیجاری دارد و در سه سال اخیر 10 هزار رقبه حقوق موقوفات را پرداخت کردند.
 

وی به ارتباط با مردم و ائمه جماعات جهت روشنگری موقوفات اشاره و تشریح کرد: تاکنون فقط دویست فقره از موقوفات تجدید اجاره نشده که بحث های حقوقی دارند. 386 رقبه نیز پس از اطلاع رسانی، مردم جهت پرداخت حقوق موقوفه اقدام کرده اند.
 

رییس اداره اوقاف ناحیه دو مشهد به پروژه های حاصل از درآمد موقوفات گوهرشاد اشاره و خاطرنشان کرد: پروژه مروارید در میدان جانباز، پروژه قاضی طباطبایی و خریداری دویست رأس دام و پرورش ماهی حاصل از درآمد موقوفات گوهرشاد صورت گرفته است که جهت تعمیر مسجد گوهرشاد و آینده ی مسجد به کار می رود.
 

زهرا فرشته حسین‌زاده سلجوقی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز به وضعیت کنونی زنان ایرانی در سال 1394 پرداخت و گفت: وضعیت زنان چندان مطلوب نیست. زنان در گذشته در خراسان افتخارات بسیاری آفریده اند و باید دید چه مشکلی باعث شده که چنین شرایط اسفباری برای زنان به وجود آمده است.
 

وقف صدقه جاریه است
حجت الاسلام شریعتی تبار، رییس بنیاد پژوهش های اسلامی در ادامه به ایراد سخنانی در خصوص وقف پرداخت و اظهار کرد: وقف از قوانین ابتکاری و تأسیسی اسلام نیست و در سایر تمدن ها و ادیان قبل از اسلام بوده است. در فرهنگ و تمدن اسلامی به وقف اهمیت ویژه ای داده شده است.
 

مهدی سیدی، مؤلف کتاب گوهرشاد به تشریح موقوفات گوهرشاد پرداخت و گفت: به خاطر تألیف این کتاب به هرات سفر کرده ام  در آن جا نیز موقوفات گوهرشاد خاتون وجود دارد ولی مسجدی به زیبایی و عظمت مسجد گوهرشاد ندیدم. دو روستای سرده و سعدآباد، سیصد هکتار، نیز از موقوفات گوهرشاد است.
 

وی در ادامه اضافه کرد: بانوان در عرصه ی وقف مثل تمام عرصه ها از آقایان کم نیاورده اند و دوشادوش مردان در حرکت هستند. قدیم ترین وقف نامه مربوط به مسجد گوهرشاد می باشد. مسجد گوهرشاد باعث پایداری وقف نامه شده و وقف نامه نیز باعث پایداری مسجد شده است./861/202/ب2

ارسال نظرات