۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۳۰۶۸۹۷
حجت الاسلام ابوترابی فرد:

وقف برنامه اسلام برای تحکیم پیوند اجتماعی است

خبرگزاری رسا ـ نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از برنامه های مهم اسلام، برای تحکیم پیوند اجتماعی وتبدیل انسان ها به یک قوم واحد آن هم در طراز قرآن کریم و تبدیل جامعه اسلامی به قومی که قرآن کریم انتظار دارد، وقف، انفاق و خدمت به جامعه است.
حجت الاسلام ابوترابي فرد

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والسلمین ابوترابی فرد، نائب رئیس  مجلس شورای اسلامی در هفتمین همایش وقف ورسانه اظهار داشت: برگزاری همایش وقف و رسانه در راستای ارتقای سطح آگاهی، دانش مردم نسبت به مقوله وقف و افزایش بهره وری از موقوفات کشور و اهداف والای واقفین و آرمان های انقلاب اسلامی است.

 

وی افزود: مقوله وقف یکی از اعمال صالحی است که نقش مهمی در تعالی و تکامل انسان واقف و تحکیم رابطه او با خدای سبحان و پیوند ارتباط انسان با جامعه بشری ایفا می کند.

 

وی گفت: تمامی آموزه های دین، برنامه های حیات بخش خداوند متعال در راستای تحکیم پیوند انسان با خدای سبحان است و برای تحقق این هدف عالی و تقرب به ذات حق، برنامه و دستور العمل های سودمند صادر شده است.

 

وی وقف را یکی از احکام الهی دانست و گفت: انسان واقف بلندترین گام را برای تقویت و کاهش رابطه خود با عالم هستی و مادی بر می دارد.

 

نایب رئیس مجلس گفت: انفاق نقش مهمی در حرکت انسان به سوی این هدف والا دارد و در آیات الهی قرآن بر این مقوله  تاکید فراوان شده است.

 

ابوترابی فرد یادآور شد: این گام ها به تعالی و تقویت رابطه انسان با خدا کمک می کند و به هر میزان که علقه با عالم مادی کاهش پیدا کند، رابطه ما با عالم الهی بیشتر خواهدشد.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید درخصوص امت واحده اسلام گفت: وقف گامی بلند است برای تحقق این آموزه الهی و تحکیم پیوندهای اجتماعی.

 

وی گفت: خداوند اراده کرده است که در یک جامعه افراد نسبت به معضلات و مشکلات یکدیگر بی تفاوت نباشند و دغدغه هم دیگر را داشته باشند،  وقف یک نگاه واقعی به این نیاز و پاسخ به آن است و واقعا اگر این آموزه دینی در جامعه زنده و افراد به معنای واقعی دغدغه یکدیگر را داشته باشند، آن موقع  قدرت ما قدرت واقعی است.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز هم حرکت  ما، به سمت تبدیل نمودن عالم اسلام به امت واحده در راستای اهداف متعالی پیامبراسلام است.

 

وی تاکید کرد: یکی از برنامه های مهم اسلام، برای تحکیم پیوند اجتماعی وتبدیل انسان ها به یک قوم واحد آن هم در طراز قرآن کریم و تبدیل جامعه اسلامی به قومی که قرآن کریم انتظار دارد، وقف، انفاق و خدمت به جامعه است.

 

ابوترابی فرد یادآورشد: اگر بخواهیم از شهدا الگو بگیریم باید به وقف و انفاق توجه داشته باشیم، چراکه در وقف، فقط انفاق مال نیست، بلکه واقف علاوه بر آن به توسعه جامعه توجه می کند.

 

وی افزود: امروز جامعه ما مدیون افرادی است که وقف و توسعه علمی کشور را مدنظر و دردستور کار خود قرار داده اند.

 

وی گفت: اگر واقفین کتابخانه های بزرگ را وقف نمی کردند، امروز این سرمایه های علمی وجود نداشت.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، تفکرعلمی و بزرگان را در طول تاریخ سرنوشت ساز و تعیین کنننده دانست و گفت: نگاهی که مقام معظم رهبری برای توسعه کشوردارند، نگاهی است که علمای دین خلف بزرگوار داشته اند که از آموزه های دین الهام می گیرد.

 

نایب رئیس مجلس با اشاره به نقش وقف و واقفان خیراندیش در زمینه های مختلف از قبیل عزاداری ها، علم، فرهنگ، دانش و ...  خاطر نشان کرد: اگر انواع خدمات در جوار حرم مطهر عتبات عالیات و مسیر زائران حسینی و در مراسم اربعین سال 93 و 94  ارائه نمی شد امروز این اربعین شکوهمندحسینی را نداشتیم.

 

وی با یادآوری نقش واقفین در اربعین حسینی امسال گفت: عالم تشیع زنده و حیات دارد و آن هم به برکت آموزه های قرآنی منطبق با علم و واقفین و خدماتی است که از این گنجینه عظیم فراهم شده است .

 

ابوترابی فرد متذکر شد: امروز بسیاری از بیمارستان ها محصول آموزه های قرآن و دین است که واقفین به حوزه سلامت پرداختند چراکه آنها شاگردان مدرسه دین و وقف هستند که به حوزه دین، سلامت و شعائر دینی پرداخته و سلامت جامعه را تضمین کرده  اند.

 

وی برگزاری هفتمین همایش وقف و رسانه را اقداامی ارزشمند دانست  و گفت: این اقدام ارزشمند در پیوند دومقوله وقف و رسانه، بازگو کردن ثمرات ارزشمند وقف در تاریخ و هویت دینی است و به معنی تبیین ارزشمند برکات وقف و نهادینه کردن آن است.

 

ابوترابی فرد اضافه کرد: امیدوارم رسانه های نوشتاری و به خصوص رسانه ملی که به این مهم توجه دارند، سریال ها و برنامه های متنوعی برای رشد و شکوفایی وقف و ارتقاء سطح آگاهی مردم از این آموزه دینی ارائه دهندو با اینکار به ارتقای سازمان اوقاف و کارایی و ارتقای سطح آگاهی مردم کمک کنند.

 

نایب رئیس مجلس گفت: اگر در حوزه های دیگر و به خصوص اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی این کارایی را افزایش بدهیم، شاهد حضور دین در عرصه های مختلف خواهیم بود و در این راستا هر نهاد باید بالاترین سطح کارایی، نظم مالی، سلامت مالی و سیستم اداری را به معنای واقعی کلمه ارائه کند.

 

وی اضافه کرد: در عرصه وقف انصافا در دوران ریاست حجت الاسلام و المسلمین محمدی گام های بلندی برداشته شده و بنده به نوبه خود، تشکر و تقدیر می کنم و توجه به این مقوله مهم و ثبت و ضبط 500 هزار سند و مبدل کردن وقف نامه  ها کار بسیار ارزشمندی است.

 

ابوترابی فرد راه اندازی سامانه موقوفات، را حرکت به سمت نظام مالی، ارتقای کارایی مالی در این حوزه مهم و قابل تقدیر دانست و افزود: به یاری خداوند متعال سازمان اوقاف در جلب اعتاد مردم پیشگام بوده است و اگرچه این موضوع زمان بر است اما قابل اجرا است.

 

وی در پایان با اشاره به فرازی از سخنان پیامبر گرامی اسلام در مورد انفاق  و صدقه تاکید کرد: امیدوارم که خداوند به ما کمک کند در این مسیر گام برداریم و به خصیصه انفاق در راه خدا مزین باشیم./1325/د102/ف

 

منبع: پایگاه خبری سازمان اوقاف و امور خیریه

ارسال نظرات