۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۳۰۶۶۶۱
استاد حوزه و دانشگاه:

پیامبر اسلام دارای عالی ترین مقام شفاعت در دنیا و آخرت است/ 28 صفر، روز بزرگ ترین مصیبت بشر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه بعثت پیامبر اکرم(ص) را به منزله آغاز تحول در جامعه بشری دانست و گفت: مقایسه دوران قبل و بعد از رسالت آن حضرت مشخص می کند چگونه بشر با ندای روحانی اسلام، از اوج توحش و خونریزی، به صلح و آرامش رسید.
 سير مطالعاتي به مناسبت رحلت پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ولی الله صادقی استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مراسم سخنرانی و روضه خوانی مسجد صاحب الزمان(عج) شهرضا عنوان کرد: پیامبر اسلام(ص)، تنها یک پیامبر در ابلاغ رسالت نبود، اقدامات ان حضرت باعث شد، حتی افراد غیر مسلمان نیز از برکات وجودی ایشان بهره مند شوند.

 

وی در ادامه به اشاره به آیه«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاّ لِیُطاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّابًا رَحیمًا» اظهار کرد: وجود پیامبر اکرم(ص) در دوران قبل و بعد از حیات منشأ آثار و برکاتی فراوانی بود که دانشمندان تلاش بسیاری برای تبیین آن انجام داده اند اما این تلاش ها تنها در حوزه معارف دینی بوده و به جنبه های تاریخی کمتر توجه شده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) دارای عالی ترین مقام شفاعت در دنیا و آخرت است، در سوره مبارکه یوسف آمده است که برادران یوسف به حضور یعقوب(ع) آمده و خواستند که پدرشان برای آن ها استغفار کند تا خداوند گناهانشان را بیامرزد، و حضرت یعقوب(ع)، فرمود،  بزودی در نزد پروردگارم برای شما استغفار می­کنم؛ اما پیامبر اسلام(ص) بدون آنکه کسی از ایشان تقاضا کند، قول شفاعت داده اند.

 

حجت الاسلام صادقی با بیان این مطلب که قرآن کریم، شفاعت را تأیید کرده است اما دامنه توسل به اهل بیت و به ویژه پیامبر(ص) از این هم فراتر رفته و هر حاجت دیگر غیر از آمرزش هم می­تواند در محضر ایشان طرح شود، چرا که آمرزش ویژگی و خصوصیتی ندارد که بگوییم تنها این درست است.

 

وی تأکید کرد: ممکن است کسی بگوید که اولیاء خداوند در حال حاضر در قید حیات نیستند پس این عمل لغو است، جواب آن است که ما عقیده داریم اولیاء خداوند و همه انسان­هایی که از این جهان رخت بر بسته اند در حیات برزخی به سر برده و با این عالم تعامل دارند، از سوی دیگر ما هر روز در نمازهای یومیه به پیامبر(ص) خطاب می­کنیم و بر ایشان سلام می­فرستیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: شرع مقدس اسلام نیز رفتار عامیانه گروهی از افراد بی خبر از معارف دینی را توجیه نمی پذیرد، برخی افراد دانسته یا نادانسته، برای اولیاء خداوند شأن و قدرتی مستقل از پروردگار قائل هستند البته این گونه عقاید و رفتارهای منسب به آن شرک است، بر اساس معارف ما، اولیاء خداوند هر شأن و قدرتی که دارند از ناحیه پروردگار متعال است و این عقیده عین توحید است.

 

حجت الاسلام صادقی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به واقعه تاریخی فتح مکه تأکید کرد: در زمانی که بشر در اوج توحش به سر می برد و انسان ها به ویژه در شبه جزیره عربستان، به دیگر کشی عادت کرده اند، پیامبر اسلام(ص) بزرگ ترین پایگاه مخالفان خود را بدون خون ریزی فتح، و سپس آن ها را «طُلَقاء» یعنی آزاد شدگان نامیدند.

 

وی یکی از مهم ترین ویژگی های دوران زمام داری پیامبر اکرم(ص) را آزادی سیاسی در عین اقتدار نظامی دانست و تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) حدود و ثقور منطقه اسلامی را استحکام بخشید و آن را تا سراسر شبه جزیره عربستان توسعه داد، قدرت اسلام به اندازه ای بود که در مدت 23 سال تمام عربستان اسلام را پذیرفتند، اما این قدرت و اقتدار نظامی در حالی بود که در جامعه اسلامی امنیت کامل حکمفرما بود و مسلمانان می توانستند در آزادی کامل و بدون توجه به رتبه اجتماعی در دوران قبل از اسلام، در جلسات شرکت کرده و اظهار نظر کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه از 28 صفر به عنوان روز بزرگ ترین مصیبت بشری یاد کرد و افزود: در این روز ارتباط وحیانی خداوند با بشر قطع شد، از این روز به بعد، تمامی آداب و ارکان دینی، بر اساس معارفی انجام می شد، که حضرت محمد(ص) در طول 23 سال از سوی خداوند برای مردم ابلاغ کرده بود.

 

حجت الاسلام صادقی گفت: انقلاب اسلامی پیامبر اکرم(ص) پس از مدتی به انقلاب جهانی اسلامی بدل شد، اما به واسطه غصب خلافت حضرت علی(ع) به عنوان تنها جانشین بر حق حضرت محمد(ص)، ترویج اسلام تنها ابتدا با توسعه سرزمین اسلامی انجام شد و پس از آن بر تعداد مسلمانان افزوده شد، به این معنا که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ابتدا افراد را بر اساس عقل و منطق متوجه اسلامی می کردند و سپس سرزمین ها خود به خود به محدوده جغرافیای اسلام افزوده می شد.

 

وی در پایان بعثت پیامبر اکرم(ص) را به منزله آغاز تحول در جامعه بشری دانست و گفت: مقایسه دوران قبل و بعد از رسالت آن حضرت مشخص می کند چگونه بشر با ندای روحانی اسلام، از اوج توحش و خونریزی، به صلح و آرامش رسید./868/202/ب3

ارسال نظرات