۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۳۰۶۳۶۷
استاد حوزه و دانشگاه:

الگوی برتر حکومت اسلامی برگرفته از آموزه های قرآنی است/ قرآن منشأ تحولات گسترده اجتماعی و علمی در غرب

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی با بیان این‌که الگوی برتر حکومت اسلامی برگرفته از آموزه های قرآنی است، گفت: قرآن به اندازه‌ای در جهان غرب مؤثر بوده که منشأ تحولات گسترده اجتماعی و علمی شده است.
قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام دکتر ولی الله صادقی، استاد حوزه و دانشگاه، امشب در مسجد امام حسین(ع) شهر منظریه و شهرضا عنوان کرد: الگوی برتر حکومت اسلامی متأثر از آموزه های قرآن، در عصر پیامبر اکرم(ص) به وضوح اجرا شد، همه مسلمانان مشاهده کردند که دین اسلام چگونه زندگی پر مشقت و ذلت بار آن ها را به زندگی پر غرور و افتخار تبدیل کرد.

 

وی در ادامه افزود: یکی از مهم ترین تحولات اجتماعی که تحت تأثیر آموزه های قرآنی ایجاد شد، تعلق حق رأی به زنان بود، زنانی که تا قبل از ظهور دین اسلام، همچون آلت دستی در اختیار مردان بودند و حتی از حق حیات برخوردار نبودند و به سادگی زنده به گور می شدند، در پشتیبانی جنگ ها، تعلیم و تربیت و حتی تجارت و داد و ستد فعالیت خود را آغاز کردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از جمله تحولات اجتماعی متأثر از تعالیم قرآن در صدر اسلام، رشد قابل توجه باسوادی و ارزش گذاری به عالمان بود، در قبل از ظهور اسلام در تمام شبه جزیره عربستان، تنها هفده نفر باسواد وجود داشت، اما پس از جنگ بدر، اسرای جنگی در قبال تعلیم به مسلمانان آزاد شدند.

 

حجت الاسلام صادقی تأکید کرد: دوران قرون وسطی در اروپا شباهت بسیاری با دوران قبل از ظهور اسلام داشت، تحجر کلیسای مسیحی با استعمار و استثمار جامعه بت پرستی همسو بود، روحانیت مسیحیت متحجر اروپایی سود خود را در بی سوادی و فقر مردم می دید و بزرگان قریش نیز با ترویج عقاید خرافی، سرمایه مردم را نذر بت ها می کردند.

 

وی عنوان کرد: در جامعه متحجر اروپایی اگر فردی سخنی بر خلاف پاپ یا کلیسا به زبان می آورد با سخت ترین مجازات ها مواجه می شد زیرا او بر علیه خداوند قیام کرده بود و در جامعه بت پرستی عربستان نیز، اگر فردی اعتراض می کرد، به همین جرم، مجازات می شد، اما مردم در مدینة النبی، فضای باز سیاسی را تجربه کردند، اسلام برای اولین بار فرهنگ شورا و مشورت را در ادبیات سیاسی مطرح کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: پس از وفات پیامبر اکرم(ص)، رویکرد متحجرانه بر رویکرد ترقی خواهانه نسبت به قرآن برتری گرفت، خانه نشینی حضرت علی(ع)، به معنای ترک راه و روش حکومتی پیامبر(ص) بود. به دنبال غلبه این رویکرد، قرآن به کتابی برای مرگ و برزخ تبدیل شد و مسلمانان تنها هدف خود از قرائت قرآن را کسب ثواب اخروی دانستند، در حالی که قرآن باعث بروز تمامی تحولاتی بود که باعث سیادت و سروری مسلمانان شد.

 

حجت الاسلام صادقی عنوان کرد: دیدگاه متحجرانه نسبت به قرآن، در اروپای قرون وسطی هم تکرار شد، در این دوران مردم با حضور نزد پاپ، از او می خواستند که بین آن ها و خداوند واسطه شود تا گناهان آن ها بخشیده شود، اما کسی از کلیسا تقاضا نمی کرد راهکاری برای حل مشکلات زندگی و فقر و فحشای حاکم بر زندگی مردم کند.

 

وی تأکید کرد: علی رغم انجام جنایات فراوان در حق اهل بیت پیامبر(ص) که مفسران و منادیان حقیقی کلام الله بودند، به دلیل عظمت مفاهیم آن، باز هم بارقه های آن در تمدن اسلامی مشاهده شد، ممکن است امروزه سخن گفتن از تحولاتی که اسلام برای جامعه بشری به ارمغان آورد ساده باشد اما مطالعه تاریخ اسلام نشان می دهد تمام تلاش امامان معصوم(ع) در طول 250 سال، ترویج این تعالیم در بین بشریت بوده است.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: به دنبال وقوع جنگ های صلیبی، اروپاییان برای نخستیم بار، با دموکراسی اسلامی و ترویج علم آموزی و رونق مدارس و کتابخانه ها و آزادی سیاسی مواجه شدند، تحولاتی که در اروپا تحت عنوان رنسانس از آن یاد می شود، مستقیماً تحت تأثیر اسلام و تعالیم قرآن انجام شد.

 

حجت الاسلام صادقی تأکید کرد: وقوع انقلاب اسلامی پس از 14 قرن زمینه توجه به تمامی ابعاد قرآن مجید را فراهم کرده است، امروزه دانشمندان ما می توانند مفاهیمی همچون دیپلماسی قرآنی، دانشگاه قرآنی، آموزش و پرورش قرآنی، نظام بهداشت و درمان قرآنی و دادگستری قرآنی را طرح و از آن دفاع کنند.

 

وی اظهار کرد: اسلام در حوزه دادگستری، تساوی مجرم و متهم در برابر قانون را مطرح کرد و بر لزوم قانونی بودن جرایم و مجازات ها تأکید کرد،«قاعده قبح عقاب بلا بیان» در زمانی مطرح شد که تا قرن ها پس از آن هیچ یک از دانشمندان سخنی از آن به میان نیاورد، فقه اسلامی بسیاری از قوانین قرآنی را شناخت و معرفی کرد و در عصر حاضر می توانیم از این مبانی در سایر بخش ها استفاده کنیم.

 

کارشناس مسائل مذهبی در پایان، گفت: قرآن به اندازه ای در جهان غرب مؤثر بوده که منشأ تحولات گسترده اجتماعی و علمی شده است، مسلمانان در ابتدا از آموزه های قرآن در حوزه عملی استفاده کردند و در عصر طلایی تمدن اسلامی، شاهد اوج پیشرفت و ترقی متأثر از تعالیم قرآن بودند، اما این روند بعدها با رکود و بی توجهی مواجه شد./868/202/ب2

ارسال نظرات