۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۳۰۶۲۴۰
کارشناس مسائل مذهبی:

توسعه نا متوازن جوامع، محصول بی توجهی به اصول و مبانی دینی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل مذهبی گفت: وقوع انقلاب اسلامی نشان داد رشد، پیشرفت و توسعه همه جانبه بدون توجه به آموزه های قرآنی و احکام شریعت مقدس اسلام ممکن نیست، رشد کاریکاتوری جوامع، به دلیل غفلت از آموزه های دینی است.
اقتصاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد حسین جاوری، کارشناس مسائل مذهبی، امشب در مسجد امام موسی کاظم(ع) شهرضا اظهار کرد: در جهان غرب و بر اساس آموزه های مسیحیت کاتولیک، تلاش و کوشش در اجتماع ارزش و اهمیت بسزایی دارد، اما این ارزش اجتماعی و دینی جای خود را به جایگاه والای ثروتمندان داده است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: از منظر قرآن تلاش و کوشش برای آباد کردن زمین بسیار ستوده شده اما یک مسلمان واقعی باید به موازات تلاش برای عمران در زمین، به معنویات نیز توجه کند، از همین جهت بزرگان دینی ما همانگونه که در اراضی مزروعی تلاش می کرده اند، به عبادت و نماز اوّل وقت نیز سفارش می کرده اند و قرآن نیز افرادی که کسب و تجارت مادی، آن ها را از یاد خدا غافل نکند، می ستاید.

 

کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: متأسفانه امروزه رشد و توسعه در جوامع غربی به شکل کاریکاتوری انجام شده، یعنی آن جوامع در عرصه هایی مثل اقتصاد و صنعت پیشرفت کرده اند و در مقابل در مسائلی مثل عبادات و توجه به معنویات به شدت دچار رکود شده اند، به عبارت دیگر صعود مادی و سقوط معنوی در غرب هم زمان شده اند.

 

حجت الاسلام جاوری اذعان کرد: متأسفانه یکی از معضلات جوامع غربی آن است که این جوامع نیز در برهه ای از تاریخ در خواب غفلت فرورفته اند، زمانی که غرب به دستاوردهای مادی و علمی دل خوش بود، سرمایه داران و صاحبان کارخانجات، برای تضمن سود خود فرهنگ جدیدی را در آن جوامع پایه ریزی کردند.

 

وی در ادامه این مطلب افزود: با توجه به الگوی توسعه غربی در می یابیم، بدون برهنگی و فحشا، رشد و توسعه غربی به دست نمی آید، به عبارت دیگر نمی توان هم نماز خواند و روزه گرفت و هم از توسعه غربی بهره برد، توسعه ای که در آن انسان ها پس از ثروتمند شدن می توانند در اوقات فراغت خود با شرب خمر و اعمال خلاف اخلاق، گذران وقت کنند، با منطق اسلام منافات دارد.

 

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: بر اساس الگوی توسعه قرآنی پیشرفت علمی و صنعتی و کسب علم در محضر خداوند است، بنابراین عالم مسلمان که برای رضای خدا علم آموخته، سرمایه خود را نیز برای استمرار این تفکر هزینه می کند، بنابراین با مؤلفه ای تحت عنوان زکات علم مواجه می شویم، اما در غرب فروش علم ارزش است.

 

حجت الاسلام جاوری تأکید کرد: تجاری سازی علم که در اقتصاد مقاومتی نیز بر روی آن تأکید شده به معنای تولید دانش و فن آوری با محتوای اسلامی است، در این صورت به همراه صادرات دانش افراد از برکات اسلام نیز بهره مند می شوند که این نوعی تبلیغ دین نیز هست، اما در فروش علم، دانش در اختیار کشورها گذاشته می شود که ممکن است سبب وابستگی بیشتر آن ها به کشور صادر کننده باشد.

 

وی اظهار کرد: صادرات دانش و فن آوری از کشور مسلمان یک ارزش است زیرا هیچ گاه در قابل دانش اسلامی، جنگ و تروریست صادر نمی شود و از همین جهت است که مشاهده می کنیم اقتصاد کشوری همچون آمریکا وابسته به جنگ است یعنی تا جنگ و کشتار نباشد، ثروتی به دست نمی آید، اما اقتصاد یک کشور اسلامی بر مبنای صادرات لوازم پزشکی و مواد غذایی سالم و حلال است.

 

کارشناس مسائل مذهبی تأکید کرد: الگوی توسعه قرآن مدار بر اساس نوع دوستی و حمایت از بشر است، در این تفکر دین و مذهب افراد در مرحله بعدی قرار دارد، در الگوی توسعه قرآن مدار کشور مسلمان ابتدا به قطب علمی منطقه و جهان تبدیل می شود و بعد از آن با رسالتی پیامبر گونه، به رفع فقر و محرومیت در دیگر مناطق جهان می پردازد.

 

حجت الاسلام جاوری عنوان کرد: دانشمندانی که بر اساس الگوی توسعه قرآنی تربیت شده اند، فارق از وابستگی های قومی و نژادی، به افراد بشر خدمت می کنند، خدمت یک دانشمند اسلامی زمینه ترویج و تبلیغ دین اسلام را فراهم می آورد و این مسئله یکی از مهم ترین آمال دین اسلام است.

 

وی در پایان گفت: گفت: وقوع انقلاب اسلامی نشان داد، رشد و پیشرفت و توسعه همه جانبه بدون توجه به آموزه های قرآنی و احکام شریعت مقدس اسلام ممکن نیست، رشد کاریکاتوری جوامع، به دلیل غفلت از آموزه های دینی است./868/202/ب1

ارسال نظرات