۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۳۰۶۱۰۴
آیت الله جوادی آملی:

برکات جامعه اسلامی مدیون خون امام حسین است/ اختلاف افکنی از تیرهای شیطان است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که تمام برکات جامعه اسلامی مدیون خون حسین بن علی(ع) است، گفت: زمانی که امام حسین نصیحت را در نجات بشریت کافی نمی بیند خون خود را می دهد تا جامعه را از سرگردانی و حیرت خارج کند.
آيت الله جوادي آملي درس اخلاق آيت الله جوادي آملي درس اخلاق آيت الله جوادي آملي درس خارج آيت الله جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، ظهر امروز در جلسه درس اخلاق خود که در بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به بیانات نورانی امام صادق(ع) در زیارت اربعین، اظهار داشت: تمام انبیا دنبال خیر و صلاح امت خود بودند و این کار را امام حسین(ع) در حد اعلا انجام داد.

 

رسالت امام حسین(ع) در ادامه فعالیت پیامبران

وی افزود: پیامبران، رسالت های خودشان را با نصیحت کردن به مردم انتقال می دادند، همچنانکه در چند آیه از قرآن به این مطلب تصریح شده است؛ در زیارت اربعین وارد شده که امام صادق می فرماید «ابا اعبدالله هم آن چنان مردم را نصیحت کرد و با اخلاص تمام خیرخواه آنان شد که هیچ عذر و بهانه ای را برای آنها باقی نگذاشت» و شاهد بر این مطلب گفت‌وگوها، نامه ها و استدلال ها زیادی بود که حضرت برای کوفیان آورد.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی جهالت را دلیل عدم تأثیر نصیحت های امام حسین(ع) برکوفیان دانست و یادآور شد: امام حسین(ع) همانند همه انبیا برای نجات امت خود تلاش کرد؛ اما وقتی نصیحت را در نجات بشریت کافی نمی بیند خون خود را می دهد تا جامعه را از سرگردانی و حیرت خارج کند، بنابراین تمام برکات جامعه اسلامی مدیون خون حسین بن علی(ع) است.

 

نوع شهادت امام حسین در تاریخ بی نظیر است

وی ادامه داد: هرچند دشمنان دین در طول تاریخ، خیلی از انبیا الهی را هم به شهادت رساندند که در قرآن هم بیان شده است؛ اما شهادت با این وضعیت شدید، همراه با شهادت فرزندان و اسارت خانواده در طول تاریخ بی سابقه بوده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین اهمیت کتابت و نویسندگی پرداخت و عنوان داشت: در زمان پیامبر اکرم(ص) عده ای خدمت آن حضرت رسیده و از ایشان بهره بردند و در پایان این جلسه یکی از حضار از پیامبر سؤال کرد چه کنیم برکات جلسات و سخنان شما در آینده برای ما بماند، که حضرت فرمودند «از دستان خود کمک بگیرید و بنویسید» و کتابت حدیث بعدها در زمان ائمه معصومین(ع) با این که کتابت حدیث از سوی امویان و مروانیان ممنوع بود توصیه می شد؛ بنابراین انسان باید همیشه قلم و کاغذ به همراه داشته باشد تا از یک مجلس علمی دست خالی بیرون نرود که در غیر این صورت موجب اتلاف عمر می شود.

 

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) که قلب را کتاب چشم می داند، خاطرنشان کرد: همانطور که به کتاب های کتابخانه های بیرونی توجه و دقت می کنیم نباید از قلب و دل که کتابخانه درونی است غافل باشیم چراکه دل شاگرد بلا واسطه خدا است و توجه در آن حق را برای انسان مشخص می کند و از طرفی این کتاب صفحات خالی هم دارد که توسط خود ما کامل می شود و باید در آن مطالب حق بنویسیم.

 

مفسر برجسته  قرآن کریم در پایان با اشاره به حدیثی نورانی که نگاه به نامحرم را تیری زهر آلود از تیرهای شیطان می داند، ابراز داشت: این نگاه به نامحرم به عنوان مثال در این حدیث مطرح شده است، بنابراین اختلاس، اختلاف افکنی، تهمت و غیبت هم از تیرهای شیطان به حساب می آید که تنها راه فرار از این تیرهای زهر آلود «مخلَص» شدن است که در این صورت خداوند بنده خودش را از همه بلاها حفظ خواهد کرد که البته این مخلص شدن مخصوص انبیا و ائمه نیست و انسان غیر معصوم هم می تواند به این مقام دست پیدا کند./1330/پ202/ج1

ارسال نظرات