۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۳۰۴۵۱۶

لزوم هوشمندی دانشگاه آزاد اسلامی در مسأله نفوذ

خبرگزاری رسا ـ چند ماهی است که مقام معظم رهبری در دیـدارهـا و سخنرانی‌های مختلف‌شان اهمیت توجه به نفوذ دشمن و ضرورت مقابله مسئولان با آن را مورد تأکید قرار می‌دهند.
پروژه نفوذ

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، نگاهی به سیر دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب از آغاز دوران زعامت و امامت امت، حاکی از توجه به امر مهمی است که بر اساس شرایط روز، هشدارها و انذارهایی را برای بیدار کردن مسئولان و توجه دادن مردم مطرح می‌کنند و عَلَم حفاظت از آرمان‌های انقلاب را برافراشته نگاه می‌دارند. کلید واژه‌های تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، جنگ نرم و نفوذ را می‌توان در راستای این مسئله ارزیابی کرد.

 

دانشگاه را به دلیل حضور نسل جوان دانشجو، می‌توان از اهداف ثابت دشمن برای تأثیر‌گذاری در طول 37 سال عمر انقلاب اسلامی مورد توجه قرار داد و همواره آن را یکی از معابر اصلی برای نفوذ دشمن انگاشت. استکبار جهانی می‌داند که برای تأثیر‌گذاری بر فضای عمومی ایران اسلامی، باید توجه ویژه و برنامه‌های منظمی برای دانشگاه‌ها داشته باشد. این مسئله در فضای پس از برجام که ارتباطات بین المللی ایران گسترش می‌یابد و زمینه‌های نفوذ در کشور فراهم می‌گردد، اهمیت مضاعف می‌یابد. همان طور که به وضوح در گزارش اخیر اندیشکده «مرکز امنیت برای امریکای نوین» به این مسئله اشاره و در آن به اهمیت دانشگاه‌های ایران در موضوع نفوذ امریکا در فضای پسا برجام تأکید شده است.

 

آسیب‌پذیری دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل ساختار مدیریتی خاصی که بر آن حاکم است و امکان نظارت بر آن را به حداقل رسانده، شرایط مستعد تری برای این امر دارد و لزوم هوشیاری بیشتر مسئولان دانشگاه آزاد را می‌طلبد ولی نگاهی به سابقه فعالیت دانشگاه آزاد در سالیان گذشته حاکی از این است که نه تنها مسئولان امر، توجهی به نفوذ دشمن در دانشگاه نداشته‌اند حتی گاهی با اهمال خود، بستر را برای جولان نیروهای نفوذی دشمن آماده کرده‌اند. اوج این مسئله را می‌توان در نقش‌آفرینی دانشگاه آزاد در فتنه 88 دانست.‌

 

حمایت ریاست وقت این دانشگاه از یک کاندیدای خاص به قدری شور شده بود که صدای اساتید و دانشجویان این دانشگاه را نیز در آورد. چندی بعد نیز نامه‌ای در رسانه‌ها منتشر شد که در آن رئیس وقت دانشگاه آزاد به مسئولان واحدهای دانشگاه در شهرهای مختلف کشور توصیه کرده بود که از یک کاندیدای خاص انتخابات ریاست جمهوری سال 88 حمایت کنند. البته اقدامات سیاسی و خلاف منافع ملی این دانشگاه بعد از انتخابات نیز ادامه یافت و پس از طرح احتمال دستگیری مهدی هاشمی پسر رئیس هیئت امنای دانشگاه و از متهمان اصلی فتنه، رئیس وقت دانشگاه در اقدامی بحث برانگیز وی را با حقوق چند ده میلیونی برای مأموریت (بخوانید فرار از دست عدالت) به خارج از کشور فرستاد که شرح وقایع پس از آن، زمان دیگری را می‌طلبد. از دیگر موارد مشابه می‌توان به انتصاب عبدالحسین هراتی به سمت سرپرستی اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد اشاره کرد. وی یکی از عناصر فعال ضدانقلاب خارج از کشور در فتنه 88 به حساب می‌آمد که بیانیه‌ها و نامه‌های فراوانی را علیه نظام و امام خمینی (ره) امضا کرده بود.

 

جالب آنکه دامنه توهین‌های این فرد از امام خمینی(ره) و حاج سید احمد خمینی تا آیت‌الله موسوی اردبیلی و موسوی خوئینی‌ها را در بر می‌گرفت! با این همه هراتی در اسفند ماه 92 در کمال ناباوری به سرپرستی این اداره حساس و مهم در این دانشگاه منصوب شد البته با هوشیاری دلسوزان نظام و آشکار کردن سابقه این عنصر هتاک و ایجاد فشار اجتماعی بر مدیریت دانشگاه آزاد پس از مدتی وی از این سمت برکنار شد. نمونه دیگری که اخیراً در محافل خبری بازتاب گسترده داشت دستگیری خبرنگارانی مرتبط با سرویس‌های جاسوسی کشورهای متخاصم بود که باز هم مطابق انتظار نام رسانه دانشگاه آزاد در این بین مطرح و اعلام شد که یکی از دستگیر شدگان سردبیر روزنامه فرهیختگان، متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

 

این در حالی است که مسئولان دانشگاه آزاد به کرات هرگونه جهت‌گیری سیاسی توسط دانشگاه آزاد را تکذیب می‌کنند اما به این سؤال پاسخ نمی‌دهند که چگونه فردی با سوابق مشخص که پیش از این در روزنامه‌های اصلاح طلب مسئولیت داشته و در فتنه به روشنی مواضع خود را بیان کرده، می‌تواند در روزنامه این دانشگاه به سمت سردبیری گمارده شود. آیا تجربه‌های انتخابات‌های گذشته و تبدیل کردن روزنامه رسمی دانشگاه آزاد به تریبون حزبی و فردی کاندیداهای خاص کافی نبود؟ از سوی دیگر بر اساس کدام مجوز شرعی و قانونی شهریه دانشجویان دانشگاه، صرف پیگیری مطامع سیاسی مسئولان این دانشگاه می‌شود و آیا صرف بودجه در این حوزه بدون کسب رضایت از دانشجویان به عنوان تصرف مال غیرمحسوب نمی‌گردد؟ این موارد گوشه‌ای از عملکرد مدیریت دانشگاه آزاد است که نشانه‌های مهم و روشنی از وضعیت فکری حاکم بر دانشگاه آزاد و عدم توجه به جلوگیری از نفوذ به عنوان سیاست راهبردی نظام در دوران پسا برجام دانست.

 

در زمینه نفوذ فرهنگی نیز متأسفانه به دلیل ماهیت فرهنگ که نمود آن در هر لحظه محسوس نیست، مشکلات عمیق‌تر و وضعیت وخیم‌تر است. دشمنان انقلاب از ابتدای شکل‌گیری نظام اسلامی به دنبال «نفوذ فرهنگی» با هدف جایگزینی فرهنگ غنی اسلامی با فرهنگ منحط غربی بوده‌اند که این کار توسط افراد منحرف یا خائن در ساحت دانشگاه صورت می‌پذیرد. اخبار مربوط به اردوهای مختلط در دانشگاه آزاد که هر از چندگاهی به گوش می‌رسد، به‌رغم تأکیدات چند باره رهبر انقلاب از دهه 70 تا‌کنون، در کنار وضعیت فرهنگی نامناسب واحدهای مختلف این دانشگاه در سرتاسر کشور نشان از عدم حمایت کافی مسئولان دانشگاه آزاد برای این مسئله دارد.

 

از سوی دیگر اختصاص سهمی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد که به طور سنتی به احزاب و جریان‌های گوناگون تعلق می‌یابد، علاوه بر اینکه از لحاظ علمی این دانشگاه را دچار رکود می‌کند، موجبات اختصاص تریبون‌های محفلی و مجانی در کلاس‌های درس را به افراد سیاسی غالباً غربزده و خودباخته می‌دهد که اثرات فرهنگی بسیار وخیمی بر پیکره جمعیت دانشجویان این دانشگاه می‌گذارد.

 

اما راه چاره چیست؟

رهبر انقلاب در دیدار اخیر با رؤسای دانشگاه و پژوهشگاه‌ها با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها و گزارشاتی که هر از چند گاهی به ایشان واصل می‌شود، راهکار حل این مسئله را ذکر کردند. ایشان خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها فرمودند:‌«کاری کنید فضا بیفتد دست جوانِ مؤمنِ انقلابی خوش‌روحیه باانگیزه دارای احساس عزت‌به‌نفس و متدین. یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های شما این است، کاری کنید که این مجموعه‌های مؤمن و سرشار از ایمان به انقلاب و به اسلام حرف اول را بزنند؛ فضای غالب دست اینها باشد؛ این جزو وظایف شما است.» با عنایت به این بیانات به نظر می‌رسد که تکلیف مشخص و راه هر‌گونه توجیه بسته است و عیار اراده مسئولان دانشگاه آزاد در مقابله با نفوذ دشمن با عمل به این وظیفه سنجیده می‌گردد. در صورتی که در دانشگاهی فضای غالب در دست نیروهای متعهد و متدین و سرشار از ایمان به انقلاب نباشد، به طور قطع مسئولان مربوطه آن دانشگاه به وظایف خود عمل نکرده‌اند و باید پاسخگوی کوتاهی خود در این زمینه باشند./998/د101/ف2

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات