۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۳۰۴۴۵۳
استاد شعر آیینی قم:

شعر آیینی قم مزیت‌های فراوانی دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد شعر آیینی به مزیت‌های شعر قم اشاره کرد و گفت: این دیدگاه که شعر هدیه الهی است و نباید به آن دست زد، دیدگاه غلطی است و باید با مشورت، شعر مورد نقد قرار گیرد؛ چنان که رهبر معظم انقلاب نیز روی این نکته تأکید دارند.
سيد مهدي حسيني شاعر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید مهدی حسینی، استاد شعر آیینی، عصر امروز در جشنواره شعر آیینی که در حوزه هنری استان قم برگزار شد، عناصر شعر را پیام، محتوی، قالب و تعبیر دانست و اظهار داشت: منظور از محتوا همان فضاهایی است که در حول محور موضوع، مطرح می‌شود.


وی افزود: تعبیر کار هنرمند و شاعر است و منظور از تعبیر همان تعبیر عاشقانه است و خود را در شعر نشان می‌دهد و به عبارت دقیق‌تر هر شعری چهار نکته مهم باید در آن در نظر گرفته شود، اول زبان شاعرانه، دوم نگرش شاعرانه، سوم بیان شاعرانه و چهارم فرم شاعرانه است.


حسینی بیان کرد: مقصود از زبان شاعرانه این است که شعر باید رسا باشد و مفهوم را انتقال دهد، دلنشین باشد که اکتسابی نیست و سوم شیوایی و بلاغت داشته باشد و نکته آخر بحث هنجار آفرینی است که از هنجار شکنی بالاتر است.


وی ادامه داد: در نگرش شاعرانه باید سه مطلب لحاظ شود؛ اول درون مایه شعر، دوم زاویه دید مناسب و سوم جهان بینی عاطفی است که باید روی این موضوع بیشتر کار بشود و مجموعه این خصوصیات صداقت شاعرانه را ترسیم می‌کند.


استاد دانشگاه در تعریف مفهوم بیان شاعرانه ابراز داشت: بیان شاعرانه همان تصرف شاعرانه‌ شاعر در حقیقت اشیاء است و فرم شاعرانه را هم می‌شود به معماری شاعرانه کلمات تشبیه کرد.


وی خاطرنشان کرد: از نظر سلامت زبان در قم بحران زبان شعر وجود ندارد و این برمی‌گردد به زحمتی که شعرا می‌کشند و انجمن پذیرند؛ این دیدگاه که شعر وقتی الهام شد، هدیه الهی است و نباید به آن دست زد، دیدگاه غلطی است و باید با مشورت، شعر مورد نقد قرار گیرد و رهبر معظم انقلاب هم روی این نکته تأکید دارند.


حسینی با اشاره به این که شعر آیینی قم معرفی نشده و جایی به چاپ نرسیده است، تصریح کرد: مزیتی که در شعر قم است این است که شاعران قم سفارش سرا نیستند؛ اما در برخی شهرها مداح‌ها سفارشی شعر می‌گویند؛ این نکته را باید دقت داشت که هویت شعری و فرزانگی را باید در شعرها رعایت کنیم.


وی اظهار داشت: نکته دیگر که در شعر قم وجود دارد، این است که مرثیه، هدف غایی نیست؛ زیرا هر مرثیه‌ای پشتوانه‌اش باید مدح باشد و به عبارت دیگر پشتوانه شعر باید مدح روشنگرانه و تأثّرات فکورانه باشد.


استاد دانشگاه افزود: نکته دیگر این است که باید شعر حماسه داشته باشد؛ اما نباید به خرافات و طنز مبتلا شود؛ حماسه در شعر قم اگر چه کمرنگ است ولی سالم است.


وی تأکید کرد: در شعر قم گرایش به مضمون زیاد است؛ گرایش به مضمون خوب است،‌ اما نباید پشتوانه شعری نادیده گرفته شود.


حسینی خاطرنشان کرد: در شعر ولایی باید انسجام در شعر دیده شود و این نکته در داوری‌ها به عنوان مهمترین نکته در نظر گرفته می‌شود./843/پ202/ف2

ارسال نظرات