۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۳۰۳۳۷۸
دبیر همایش کتاب سال حوزه:

مسؤولان به تولید علم بها نمی‌دهند

خبرگزاری رسا ـ دبیر همایش کتاب سال حوزه با ابراز تأسف از اینکه مدیریت تولید علم به درستی شناخته نشده است و به آن بها داده نمی‌شود، گفت: بسیاری از موانع تولید علم به حوزه مدیریت تولید علم بر می‌گردد؛ برای ورود به حوزه دانش و پژوهش لازم است که از مؤلفه‌های موجود معنایی استاندارد داشته باشیم.
حجت الاسلام مهدي حقي حجت‌الاسلام مهدي حقي دبير همايش کتاب سال حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی حقی دبیر همایش کتاب سال حوزه در نشست فعالان حوزه نشر با استاندار قم در سالن پردیس مجموعه ونوس قم دشوارترین شغل را تولید اندیشه خوب عنوان کرد و گفت: یک عالم باید عمری را در کتاب و اندیشه صرف کند تا بتواند اندیشه تولید کند.

 

دبیر همایش کتاب سال حوزه افزود: تولید علم نمایشگر پویایی و بالندگی جامعه است و نشان می‌دهد که اندیشه در آن جامعه زنده و در حال سیر و تحول و حرکت است؛ برای اینکه بدانیم که تولید فکر در جامعه وجود دارد یا نه باید ببینیم که به نیازهای جامعه پاسخ‌های به هنگام داده می‌شود یا خیر.
 
حجت‌الاسلام حقی با اشاره به حدیث «العلم خزائن و مفاتیحها السئوال» گفت: اگر جامعه پرسشگر شد و افراد فکور توانستند به این سؤوالات به هنگام پاسخ دهند معلوم است که جامعه می‌تواند از گنجینه‌های خود بهترین استفاده را ببرد.
 
وی در ارزیابی ابزارهای تولید علم و دانش اظهار داشت: انسان‌های فکور که عمود خیمه تولید علم هستند اولین ابزار تولید علم به شمار می‌روند؛ دومین این ابزارها فرهنگ و باور عمومی نسبت به تولید علم است؛ مورد سوم نیز ابزار و امکانات تولید علم است؛ نکته چهارم نیز مدیریت تولید علم است.
 
دبیر همایش کتاب سال حوزه تصریح کرد: متأسفانه مدیریت تولید علم نه به درستی شناخته شده است و نه به آن بها داده می‌شود؛ بسیاری از موانع تولید علم به حوزه مدیریت تولید علم بر می‌گردد؛ برای ورود به حوزه دانش و پژوهش لازم است که از مؤلفه‌های موجود معنایی استاندارد داشته باشیم؛ کلماتی مانند کتاب، پژوهش، حقوق پژوهش، اخلاق پژوهش، اقتصاد پژوهش و تولید علم، پژوهشگاه، گروه علمی و عالم که از هیچ یک از این کلمات و مؤلفه‌ها تعریف مشخص و استانداردی نداریم.
 
حجت‌الاسلام حقی در تعریف کتابخانه گفت: ما فکر می‌کنیم اگر تعداد زیادی کتاب را دور هم جمع کنیم و برای آن یک مسؤول گرفتن و تحویل دادن کتاب بگذاریم به این مرکز کتابخانه می‌گویند؛ در حالی که کتابخانه‌های ما با معیارهای مطلوب جهانی فاصله زیادی دارد.
 
وی برنامه ریزی در حوزه تولید علم و دانش را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: نه می‌توانیم در مسائل فرهنگی برنامه‌ریزی کنیم و نه آن را می‌شناسیم؛ حتی روش‌های ارائه گزارش از پیشرفت یا عدم پیشرفت یک دانش را نمی‌دانیم؛ سیاستگذاری در حوزه دانش هم برای ما نا آشنا است و از آن هیچ اطلاعی نداریم.
 
دبیر همایش کتاب سال حوزه ادامه داد: هنوز برای ما ناشناخته است که از مدیران فرهنگی کشور برنامه توسعه را مطالبه کنیم؛ در سیاستگذاری‌ها تحلیل شرایط محیطی معنی ندارد؛ کسی با سلیقه خوانندگان و نیازهای خوانندگان آشنایی ندارد و نمی‌دانند که نیاز کاذب و واقعی چیست و چه باید کنیم.
 
حجت‌الاسلام حقی به مقوله نیازسنجی در حوزه تولید اشاره کرد و گفت: از دیگر غفلت‌های ما در حوزه دانش به ارزیابی بر‌می‌گردد که تولید می‌کنیم ولی نتیجه تولید را نمی‌گیریم؛ هیچ ارزیابی از تولید کارهای علمی خود نداریم و در این مقوله هم سردرگم هستیم.
 
وی در پایان گفت: گاهی پیشنهادهایی برای تحولات اندک بیرونی حوزه کتاب می‌شود به طور مثال ورودی‌ها و خروجی‌های شهر قم می‌توان مراکزی برای عرضه کتاب فراهم کرد که زائران در کنار سوهان از کتاب نیز به عنوان سوغات قم یاد کنند./836/پ202/ف
ارسال نظرات