۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۳۰۲۵۵۷
حاشیه‌هایی در متن نمایشگاه‌ مطبوعات امسال؛

از ادبیات نیش دار تا بزک زنجیره‌ای آمریکا

خبرگزاری رسا ـ مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات امسال نیز به صورت امنیتی برگزار شد و فقط برخی عوامل از رسانه‌های خاص با کارت‌ مخصوص می‌توانستند در زمان بازدید و سخنرانی رییس جمهور در مصلی حاضر باشند و بسیاری از خبرنگاران حتی از نزدیک شبستان هم اجازه عبور نداشتند.
بيست و يکمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در غیاب بخشی از مهم‌ترین رسانه‌های کشور که بالاترین سهم را در تولید اخبار دارند، برگزار شد، در حالی که این مطبوعات و خبرگزاری‌ها، هر ساله حضور پر شوری در نمایشگاه مطبوعات داشتند، اما امسال در اعتراض به اقدامات تبعیض آمیز دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال رسانه‌های منتقد از حضور در این نمایشگاه صرف‌نظر کردند.

 

به هر حال توقع صنفی رسانه‌های منتقد خیلی زود با پاسخ سخت رییس جمهور مواجه شد و در سلسله برچسب‌‌ها‌ به منتقدان، این مرتبه از گزینه «پلیس مخفی» رونمایی شد؛ چنان که نماد این نوع ادبیات و رفتار با منتقدان در غرفه خبرگزاری دکتر سلام و صدای دانشجویان در قالب ماکتی با دهان بسته شبیه‌سازی شد.

 

 

مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات نیز به صورت امنیتی برگزار شد و فقط برخی عوامل از رسانه‌های خاص با کارت‌ مخصوص می‌توانستند در زمان بازدید و سخنرانی رییس جمهور در مصلی حاضر باشند و بسیاری از خبرنگاران حتی از نزدیک شبستان هم اجازه عبور نداشتند.

 

در انتقاد حاشیه‌سازی دولت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، آیت‌الله آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه در واکنشی بی‌سابقه گفت «باید پرسید مقصود از این جملات شرطی چیست؟ آن هم در حالی که این جملات در مورد قوه مجریه هم کاربرد دارد و می‌توان گفت اگر قوه مجریه فاسد شود، اگر دولت فاسد شود و اگر رئیس‌جمهور فاسد شود کار سخت می‌شود».

 

ادبیات رییس جمهور با ادعای اعتدال و عقلانیت و دوری از افراط و خشونت باعث شد که حجت الاسلام والمسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز در مقام پاسخ به اظهارات وی برآمده و اعلام کند: شما(رییس جمهور) از کی دفاع کردید و به چه کسانی حمله کردید.

 

وی افزود: کسی که در رأس دستگاه اجرایی است و بعد از رهبری عالی‌ترین مقام را دارد، نباید عصبی برخورد کند و نیش‌دار سخن بگوید؛ بلکه باید ادبیاتش مؤمن شادکن باشد.

 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم تأکید کرد: این بد است که در برابر بیگانگان بسیار رعایت ادبیات کنید و همه جوانب را در نظر بگیرید، اما در حمله به خودی‌ها، متدینین، خدمتگزاران و دلسوزان انقلاب، یک جور دیگر سخن بگویید.

 

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی تصریح کرد: حیف است که رییس جمهور در حصار یک جریان قرار بگیرد و ما این ادبیات را در شأن یک رییس جمهور نمی‌بینیم.‌

 

بعد از بازتاب‌ها و تحلیل‌های اهالی رسانه درباره سخنان رییس جمهور به نظر می‌رسد، هر چه به پایان عمر چهارساله دولت یازدهم نزدیک می‌شویم، مواجهه دولتمردان با منتقدان و دلسوزان انقلاب، سخت، خشن و علنی‌تر می‌شود.

 

 

  

اما به هر حال، غیر از حاشیه‌های مصاحبه با برخی از مدعیان اصلاح طلب که در مقابل سؤالات روشن و مستدل خبرنگاران با فرافکنی و پاسخ‌های کوتاه از جواب دادن طفره می‌رفتند‌، «نشست تخصصی رسانه و دوران پسا تحریم» نیز در جهت مظلوم‌نمایی غوغا سالاران سهل اندیش و سرکوب منتقدان برگزار شد.

 

این نشست با حضور صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران و محمد علی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار از چهره‌های اصلاح طلب و بدون دعوت از هیچ منتقد و صدای مخالفی در جمع خبرنگاران برگزار شد و بر خلاف ادعاهای آزادی بیان و فریاد عمل به قانون مدعیان اصلاح طلب،‌ در این نشست، چیزی که دیده نمی‌شد، رعایت اصل مسلم قانون اساسی و اصل اعتقادی دوستی با مظلومان و دشمنی ظالمان بود.

 

البته این برخوردهای دوگانه و ادعای طرفداری از حق مردم، رعایت قانون، آزادی بیان و پیروی از خط امام و رهبری، متینگ و ظاهرسازی بیش نیست و همه این رفتارها که سابقه آن را در دوران دانشجویی شاهد بوده‌ام، برای رسیدن به اغراض سیاسی است و گرنه عملکرد این جریان‌ها در دوران‌های مختلف، خلاف این شعارها را ثابت می‌کند.

 

مجری این نشست مطبوعاتی نیز ادعا داشت که این جلسه صدای نخبگان، اهالی رسانه و صدای مردم ایران است؛ در حالی که برخی از اهالی رسانه به این سخنرانی یکسویه و ساختار شکنانه اعتراض داشتند، به هر حال پیرو هوچی‌گری و غوغاسالاری جریان مدعی اصلاحات در این نشست با بغض و توهین بر سکوت منتقدان حاضر در نشست اصرار داشتند، چنان که این جریان، همیشه مصداق آیه «اشدا علی‌الکفار و رحماء بینهم» را اشتباه گرفته‌ و نسبت به دوستان شدید و با دشمنان رئوف و مؤدب هستند.

 

گفتنی است؛ بعد از پایان این نشست با برخی از افرادی که در این نشست جمع شده بودند، مصاحبه‌ای داشتم و از رشته تحصیلی و شغل آنها سؤال کردم و متوجه شدم بسیاری از افرادی که نخبگان و اهالی رسانه خوانده می‌شدند، مردم عادی بوده و ادعایی نداشتند و سخن منطقی را بدون برخوردهای سیاسی و دفاع از جناح خاصی می‌پذیرفتند.

 

 

بنابراین بزک کردن و تطهیر چهره غرب در کشور با اهداف خاصی از سوی برخی از روزنامه‌های زنجیره‌ای به اصطلاح «اصلاح طلب» با روش‌های مختلف رسانه‌ای و به صورت برنامه‌ریزی شده، پیگیری می‌شود؛ اما طبق رهنمود رهبر معظم انقلاب «چهره هیولایی آمریکا، پیش روی مردم ایران قابل تطهیر و بزک نیست».

 

صادق زیبا کلام در این سخنرانی به صورت صریح از شعار قرآنی استکبار ستیزی و اصل سوم قانون اساسی انتقاد کرد و گفت: برجام آغازی بر پایان استکبار ستیزی و شعار مرگ بر آمریکا است و تأکید و تکرار جریان آمریکا ستیز در کشور نشان‌دهنده این است که همه چیز همانند سابق نیست و این گفتمان در کشور در حال ترویج است؛ از این‌رو نباید رسانه‌ها حکومتی باشند و باید راجع به استکبار ستیزی بیشتر بنویسند.

 

وی در پاسخ به اعتراض برخی از دانشجویان و اصحاب رسانه به غیر قانونی بودن پروژه دفاع از آمریکا و تطهیر دشمن تصریح کرد: نماز جمعه‌ها، مساجد، صدا و سیما در دست شما است و شما با دیکتاتوری نمی‌گذارید که طیف مقابل شما حرفی بزنند.

 

 

 

یکی از خبرنگاران با یکسویه خواندن مواضع زیباکلام خطاب به وی گفت: چگونه شما از آزادی محروم هستید؛ در حالی که رسانه‌های زنجیره‌ای و اصلاح‌طلبی که تریبون دشمن شده‌اند با پول بیت‌المال ارتزاق کرده و از حمایت دولتی برخوردار هستند؛ اما از رسانه‌های ارزشی با برچسب افراطی و پلیس مخفی یاد می‌شود و از سوی دولت به صورت رسمی به تعطیلی و قطع شدن یارانه تهدید می‌شوند.

 

زیبا کلام در ادامه با اشاره به برجام و وعده رفع تحریم دولت یازدهم به مردم گفت: اقتصاد ایران ربطی به برجام ندارد، برجام در اقتصاد کشور بی‌تأثیر است؛ زیرا اقتصاد ایران دولتی است و راه برون رفت از رکود در اقتصاد این است که اقتصاد از دست دولت خارج شود و رانت‌ها و فسادهای اقتصادی پایان بپذیرد.

 

سخنران دیگر این نشست، محمد علی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار و از چهره‌های اصلاح طلب بود که با اشاره به اعتراض یکی از اصحاب رسانه مبنی بر متناقض بودن دفاع از آمریکا با قانون اساسی و مبانی دینی یادآور شد: ما معتقد نیستیم که آمریکا ستیزی را به آمریکا پذیری تبدیل کرده‌ایم، زیرا این آموزه قرآنی و جزیی از قانون اساسی ما است، اما آمریکا ستیزی و انگلیس ستیزی تابع زمان و شرایط است و تابع متغیر‌های مختلف است و در زمان‌های مختلف متفاوت است.

 

سخن محمد علی وکیلی در تناقض‌ آشکار با حرف صادق زیباکلام بود که اصل استکبار ستیزی را رد می‌کرد؛ اما وکیلی با ادعای این که آمریکا دیگر دشمن نیست و تغییر کرده است، دوره و شرایط استکبار ستیزی را محدود به زمان سابق کرده و به نوعی دشمن را تطهیر و بزک کرد؛ اما جای سؤال و تأمل است که آیا ما تغییر کرده‌ایم و دست از اصول اعتقادی و قانونی خود کشیده‌ایم یا آمریکا تغییر یافته است؟

 

بنابراین روشن و مبرهن است که آمریکا از استکبار طلبی و حمایت جنایتکارانی همچون رژیم صهیونیستی و حاکمان مرتجع آل سعود و تروریست‌های وحشی همانند داعش تکفیری دست برنداشته است و این رسانه‌های متملق و چاپلوس هستند که چشم بر حقایق و واقعیت‌ها بسته‌اند و با تحریف اصول انقلاب و خط امام با رمز افراطی‌گری و برچسب تندرو و خشونت‌طلب به منتقدان دلسوز، استکبار پذیری را تئوریزه و راه نفوذ دشمن در کشور را هموار می‌کنند.

 

 

 

البته نمایشگاه مطبوعات، حاشیه‌های جالب دیگری همانند حضور شخصیت‌های سیاسی و مشاهیر فرهنگی نیز داشت، چنان که حضور یکی از بازیگران مشهور سینما و تلویزیون با خانم محجبه‌اش برای بسیاری از مردم عادی پسندیده و نوعی امر به معروف و تبلیغ عملی به ارزش‌های انسانی بود؛ اما به صورت کلی و با اشاره به حاشیه‌های سیاسی و جریان‌سازی شبکه نفوذ و رسانه‌های زنجیره‌ای، نمایشگاه بیست و یکم از حاشیه‌دارترین نمایشگاه‌های مطبوعات کشور محسوب می‌شود./908/ز502/س

ارسال نظرات