۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۳۰۲۵۰۳
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور:

رسالت رسمی آموزش و پرورش ابلاغ قرآن و عترت است/ تدوین طرح ملی مدیریت فرهنگی نماز دانش‌آموزی

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با بیان اینکه رسالت رسمی آموزش و پرورش ابلاغ قرآن و عترت است که این ابلاغ دارای سه مشخصه عالمانه، مؤمنانه و هنرمندان را این سه مشخصه دانست.
قرآن
 به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در فارس، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور امروز، 23 آبان در گردهمایی رؤسا، کارشنان مسؤولان و کارشناسان ادارات قرآن، عترت نماز وزارت آموزش و پرورش که در شیراز در حال برگزاری است، گفت: مثلث قرآن، عترت و نماز آیینه تمام ‌مای حقایق عالم خلقت است و مسائل تمام هستی در این سه تجلی پیدا کرده است.
 
وی با بیان اینکه قرآن، عترت و نماز گرانبهاترین مخلوقات خداوند در جهان هستند، افزود: این ضلع‌های سه گانه که مساحت آن تمام حقایق هستی را شامل می‌شود تمام حقایق عالم وجود را در برداشته و ارتقای دانش، ایمان و عمل در شعاع این حقیقت قابلیت ظهور و بروز دارد و در حقیقت این مثلث سه ضلعی تأمین کننده سعادت همه انسان‌هاست.
 
عترت چیزی جز قرآن نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: این مثلث نسبت به هر امر و دانشی نه مقدمه بلکه قاهر و مهیمن است و این اعتقاد قطعی ماست که قرآن بر همه حقایق مهیمن است ضمن اینکه عترت نیز این‌گونه است چراکه عترت چیزی جز قرآن نیست و همان قرآن تجسم یافته در وجود انسان کامل یعنی امام معصوم است.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ابراز کرد: قرآن تبیینی، قرآن موجود در وجود انسان کامل است بنابراین اگر صحبت از دو صراط در عالم به نام قرآن و عترت می‌شود در حقیقت یک صراط است و این‌ها همان دو ثقلی هستند که پیامبر ما را به آن‌ها راهنمایی کرده است ضمن اینکه این دو صراط عقل و نقل نیز برای راه یافتن به این دو هستند و هر دو ما را به قرآن و عترت راهنمایی می‌کنند.
 
اساسی‌ترین اصل در تربیت اسلامی رشد مکارم و فضایل اخلاقی مبتنی بر قرآن، عترت و نماز است
وی، اساسی‌ترین اصل در تربیت و تعلیم اسلامی را رشد مکارم و فضایل اخلاقی مبتنی بر قرآن، عترت و نماز دانست و گفت: در همه تعلیمات اسلامی در حوزه این مثلث است که اگر نسبت‌های این سه ضلع درست برقرار شود، نورانیت حاصل خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی تأکید کرد: اصل وظیفه دستگاه تربیت اسلامی و نهاد آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در درجه اول ارتقای مکارم و رشد فضایل اخلاقی بر آموزش و تعلیم صرف است و هر زمان این تقدم ذاتی و اولویت فضیلتی در ظاهر و باطن رعایت نشود به همان اندازه نظام اسلامی در تحقق اهداف خود ناکام است و به مقداری که این مسئله حاصل شود آحاد جامعه به کمال می‌رسند پس هیچ چیزی در عالم وجود برتر از این سه حقیقت نیست.
 
رسالت رسمی آموزش و پرورش ابلاغ قرآن و عترت است
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: ما می‌خواهیم این حقیقت ناب قرآن و عترت را به دانش‌آموزان ابلاغ کنیم لذا رسالت رسمی ساختار نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش ابلاغ قرآن و عترت است که این ابلاغ دارای سه مشخصه است و اگر توانستیم این سه مشخصه را در این ابلاغ رعایت کنیم اتفاقی خواهد افتاد.
 
وی، عالمانه، مؤمنانه و هنرمندانه بودن را این سه مشخصه برشمرد و گفت: برای ساختن، تربیت کردن و پروراندن انسان‌های با اخلاق بهترین وسیله استفاده از هنر در تربیت است که به شدت از آن دور هستیم زیرا معمولاً وقتی پیام‌های تربیتی در قالب هنر که می‌آیند ماندگار می‌شوند لذا دو مقوله هنر و تربیت از هم جدا نیستند و هر دو مهم و اساسی هستند.
 
پیام‌های قرآن و عترت باید عالمانه، مؤمنانه و هنرمندانه باشند
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با تأکید بر اینکه ابلاغ قرآن و عترت باید دارای سه مشخصه مذکور باشد، گفت: بسیاری از اوقات قرآن کریم را عالمانه مطرح می‌کنیم اما مومنانه نیست لذا دانش‌آموز اعتقاد عمیق پیدا نمی‌کند و گاهی این دو هست اما جذاب و هنرمندانه نیست و برخی اوقات هنرمندانه است اما عالمانه نیست و فوق‌العاده سطحی و عوامانه است لذا وجود این سه مشخصه لازمه ابلاغ قطعی و صحیح و استوار اصولی ابلاغ پیام قرآن و عترت است.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ابراز کرد: اگر ما در ابلاغ قرآن و عترت ناکام باشیم یعنی فعالیت‌های ما عالمانه، مؤمنانه و هنرمندانه نباشد، ضلع سوم این مثلث وجود خارجی نخواهد داشت لذا زمانی می‌توانیم بگوییم که در ابلاغ قرآن و عترت موفق هستیم که اقامه نماز وجود خارجی داشته باشد وگرنه تنها داریم بحث می‌کنیم.
 
معیار موفقیت در ابلاغ پیام قرآن و عترت، نماز است
وی با تصریح اینکه سنجه موفقیت یا عدم موفقیت ما در ابلاغ پیام قرآن و عترت تحقق چیزی در خارج است به نام نماز، گفت: مربیان تربیتی قرآن و عترت مسئولیت تربیت همزمان سه حوزه عقل، خیال و حس به عهده دارند و قرآن و عترت تأمین کننده عقل، خیال و حس است و بر این اساس است که علم، عاطفه و حکمت بر اساس قرآن و عترت تأمین می‌شود.
 
این مقام قرآنی کشورمان خاطرنشان کرد: درستی، راستی و زیبایی تأمین کننده سعادت انسان است و یقیناً انسانی که درست فکر می‌کند و راست عمل کرده و زیبا زندگی می‌کند و هدف دین خدا هم همین است و برای این منظور است که باید قرآن و عترت را چنان به دانش‌آموزان ارائه کنیم که عقل، خیال و حس آنان را تغذیه کنند و این اساس هر پیشرفت و شکوفایی باطنی است.
 
وی در ادامه با طرح این سئوال که جایگاه نماز در برنامه‌ریزی و فعالیت‌های قرآن و عترت چیست؟ گفت: قرآن و عترت دو ثقل است و نماز یک فعل و عبادت جامع حق تعالی است؛ ثقل یعنی دو بال سنگین دین که همان قرآن و عترت است و چیز دیگری نیست اما چه کسی باید این بار به دوش بکشد؟ حقیقتی به نام نماز چنین کاری را انجام می‌دهد.
 
عمود خیمه دین نماز است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه عمود خیمه دین نماز است و کسی که قرار است روی دوش‌های خود بار سنگین قرآن و عترت را به دوش بکشد همان نماز است لذا نمی‌گویند نماز را بخوانید بلکه می‌گویند اقامه کنید، گفت: اگر نماز توانست آن عمودیت خود را نسبت به ثقلین ایفا و دین را اقامه کند، دینی در خارج وجود دارد و مقبولیتی هم در دنیا و آخرت رقم می‌خورد لذا اینجاست که سنجه اصلی موفقیت ما در فعالیت‌های قرآن و عترت در میزان توفیق ما در اقامه نماز است.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با تأکید بر اینکه نماز همه چیز ما و زیارت خداوند است، گفت: زیارت یعنی دیدار حقیقت و حضور زائر در ساحت قدسی مزور است و مهم‌ترین زیارت انسان تشرف به ساحت قدسی پروردگار است و نماز بارزترین مصداق این زیارت است لذا معصوم در برخی از روایات جهت ا‌نسان‌های متدبر فرمودند قد قامت الصلوه یعنی هنگام زیارت خدا فرا رسید بنابراین این عالی‌ترین قله تکامل انسان است که تشرف به محضر باریتعالی است و در قیامت هم نظر به وجهه‌الله دارد.
 
نتیجه ابلاغ صحیح پیام‌های قرآن و عترت، اقامه باشکوه نماز است
وی با تصریح اینکه نماز سنجه روح انسان است لذا سنجه اعمال قیامت هم همین است، گفت: نتیجه عملکرد دینی ما نماز می‌شود و اگر در مدارس پیام قرآن و عترت ابلاغ شود و فعالیت‌های قرآن و عترتی عالمانه، مؤمنانه و هنرمندانه صورت گیرد نتیجه آن شکوه برگزاری نماز جماعت و استقبال از آن و نمازخانه است لذا می‌توان گفت نماز سنجش عملکرد مدارس در فعالیت‌های قرآن و عترت است
 
انتقاد از وضعیت نامناسب نمازخانه‌های برخی از مدارس
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی همچنین از وجود نمازخانه‌های نامناسب در برخی از مدارس گلایه کرد و گفت: آیا شأن نماز به این بیغوله‌هایی که در مدارس به‌عنوان نمازخانه یا مسجد می‌گذارند، است؟ این مرجعیت نماز، هم در ساختار معماری سازه‌ای مدرسه با نمازخانه نمود دارد هم با ساختار فرهنگی مدرسه نمود دارد در حالی که در بسیاری از مدارس فضای آن‌ها به سه قسمت آموزش، فرهنگی و نمازخانه تقسیم می‌شود و نامطلوبترین فضا به نمازخانه اختصاص می‌یابد.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه به ارائه برخی از پیشنهادات جهت ارتقای سطح فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز در مدارس پرداخت و افزود: ارتقای سطح آموزشی درس قرآن به عنوان مهم‌ترین درس نظام آموزش و پرورش نسبت به سایر دروس باید صورت گیرد و اولیای دانش‌آموزان همان‌طور که از دروس دیگر دانش‌آموزان سرکشی می‌کنند از درس قرآن هم سرکشی کنند.
 
لزوم ایجاد سامانه برنامه‌ریزی قرآن، عترت و نماز مدارس در دو سطح راهبردی و عملیاتی
وی، همچنین بر لزوم ایجاد سامانه برنامه‌ریزی قرآن، عترت و نماز مدارس در دو سطح راهبردی و عملیاتی جهت به‌گزینی برنامه‌های قرآنی و تجربیات دیگران تأکید کرد و گفت: باید برنامه‌ریزی برای احیای نمازخانه‌ها و مساجد مدارس و همچنین حضور مدیران و معلمان در کنار دانش آموزان در مساجد صورت گیرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی از تدوین طرح ملی مدیریت فرهنگی نماز دانش‌آموزی با قابلیت بهبود مداوم و لحاظ اختلافات بومی و منطقه‌ای خبر داد و در عین حال به فعالیت‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اشاره کرد و گفت: قریب 27 نفر در این شورا شامل چند وزیر و رؤسای سازمان‌های مختلف عضویت دارند که معادل این شورا در استان‌ها به نام شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی وجود دارند.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه در این شوراها کارگروه آموزشی عمومی به عهده روسای ادارات قرآن و عترت استان‌هاست، گفت: در بسیاری از استان‌ها در این حوزه اتفاقی نمی‌افتد در حالی که در وزارتخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن که به عهده وزیر آموزش و پرورش است، اقدامات خوبی انجام می‌شود./839/201/ب2
ارسال نظرات