۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۳۰۲۵۰۰
استاد حوزه و دانشگاه:

ترویج ظلم و عصیان در جامعه سبب نابودی ارکان اجتماعی می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: برداشت های سطحی از دین و مبانی اسلامی سبب بروز انحرافات اجتماعی می شود، دین اسلامی، مکتبی کامل و انسان ساز است اما بسیاری از رفتار های غلط ما با مبانی شریعت محمدی(ص)، مغایرت دارد.
حجت الاسلام دانشمند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی دانشمند، استاد حوزه و دانشگاه، امشب در حسینیه حضرت رقیه(س) شهرستان شهرضا، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، ظلم کردن و تکیه بر ظالم را یکی از مهم ترین عوامل تخریب ارکان اجتماعی از منظر آیات قرآنی برشمرد و عنوان کرد: از منظر قرآن کریم و روایات اسلامی، هر گاه مردم جامعه ای به ظلم کردن عادت کردند و حتی ستم بر دیگران را افتخار خود دانستند، مبانی اجتماعی از هم پاشیده، و جامعه رو به سوی نابودی و فنا می رود.

 

وی در ادامه تأکید کرد: قرآن کریم، 15 گروه را مورد لعن و نفرین قرار داده است که بیشتر آن ها ظالمان و ستمگران به مردم و تضییع کنندگان حقوق آن ها هستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: یکی از مصائب اجتماعی آن است که، مردم جامعه ای گونه های مختلف ظلم و ستم را انجام دهند، اما باز هم بر ظالم لعنت بفرستند و اگر کسی آن ها نبست به ظالم بودن و ستمگر بودنشان آگاه سازد، قبول نکنند.

 

حجت الاسلام دانشمند گفت: هر یک از ما به نوعی ظالم هستیم، منتها درجات و شیوه ظلم ما متفاوت است ولی آنچه بین همه مشترک است، ستمگری در زمان ها و به اشخاص مختلف است.

 

وی تصریح کرد: ظلم کردن تنها در ادارات دولتی و خصوصی خلاصه نمی شود، بلکه اگر به درستی شیوه های رفتار مردم را مشاهده کنیم، گونه های مختلفی از ستمگری را مشاهده می کنیم، و آن وقت است که به حکمت عدم بارش باران یا مرگ های زود هنگام پی می بریم.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: ظلم در زبان ساده یعنی آنکه فرد یا افرادی به حق خود قانع نبوده و با تعدی به دیگران سعی در جلب منافع بیشتری برای خود باشند.

 

حجت الاسلام دانشمند، سد معبر را از گونه های رایج ظلم در حق دیگران برشمرد و گفت: زمانی که مغازه داری با قرار دادن بار مغازه خود در پیاده رو، راه مردم را سد می کند، در واقع به دیگران ظلم می کند زیرا یک حق مسلم را از دیگران گرفته و این در حالی است که، اگر در این حالت رزقی به دست بیاورد حرام یا مشکوک به حرام است.

 

وی ترویج پارتی بازی در ادارات و مؤسسات دولتی و خصوصی را شیوه های رایج غصب حق لناس برشمرد و افزود: ترجیح فردی بر دیگران بدون رعایت نوبت، اخذ رشوه، کم کاری در ساعات اداری و معطل کردن ارباب رجوع، از مصادیق بارز ظلم و تضییع حق الناس است.

 

 

استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر لزوم رعایت حدود شرعی در محیط خانواده عنوان کرد: برای ظالم بودن حتماً نباید صاحب قدرت و یا مناصب دارای نفوذ باشیم، زمانی که پدری بین اولاد دختر و پسر خود فرق می گذارد نیز در زمره بدترین ظالمان قرار می گیرد.

 

یک مسلمان واقعی در برابر جامعه احساس مسؤولیت می کند

حجت الاسلام دانشمند گفت: تعطیل کردن اداره برای اقامه نماز جایز نیست و همیشه باید کارمندانی برای پاسخ گویی به نیاز مردم در محل کار خود حاضر باشند؛ خواندن نماز مستحبی یا طول دادن نماز در ساعات اداری از مصادیق تضییع حقوق الناس است.

 

وی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب، مبنی بر لزوم ترویج سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: یکی از بهترین شیوه های ترویج سبک زندگی اسلامی، بیان مصادیقی است که مردم به آن ها عادت کرده اند و در عین خال خلاف بیّن شرعی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه، ترویج فرهنگ اسلامی را مهم ترین نیاز جامعه برشمرد و گفت: مسلمانی فقط به اقامه نماز و روزه و رفتن به مسجد نیست، یک مسلمان واقعی در کنار عمل به تمام احکام شرعی، در برابر جامعه احساس مسؤولیت کرده و سعی می کند مشکلی از مشکلات مردم را حل کند.

 

حجت الاسلام دانشمند با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد: به فرموده رسول الله(ص) هر گاه فردی چیز برنده و تیزی را از راه مسلمانان بردارد تا از زخمی شدن انسان یا حیوانی جلوگیری کند، این عمل به اندازه 25 حج عمره مقبوله، برای او اجر الهی را به دنبال دارد؛ این حدیث نشان دهنده ارزش اسلام برای احساس مسؤولیت در برابر دیگران و نوع دوستی است.

 

وی تأکید کرد: اسلام دین درست زندگی کردن، و تقوا به معنای رعایت شأن الهی در زندگی است، بنابراین زندگی یک مسلمان واقعی مظهر صداقت و مهربانی و نوع دوستی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان، گفت: برداشت های سطحی از دین و مبانی اسلامی باعث بروز انحرافات اجتماعی می شود، دین اسلامی، مکتبی کامل و انسان ساز است اما بسیاری از رفتار های غلط ما با مبانی شریعت محمدی(ص)، مغایرت دارد./868/202/ب2

ارسال نظرات