۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۳۰۲۰۱۹
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

شک‌هایی که سبب بطلان نماز می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شک در سجده نماز، نماز را باطل می کند، گفت: شک در اصل نماز و شک در تعداد رکعت‌های نماز از جمله شک‌هایی است که نماز را باطل می کند.
نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم تاجریان شامگاه امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم حضرت فاطمه معصومه(س)با بیان اینکه شک در سجده نماز، نماز را باطل می کند، گفت: شک در اصل نماز و شک در تعداد رکعت های نماز از جمله شک‌هایی است که نماز را باطل می کند.

 

وی افزود: شک در شماره رکعت نماز دو رکعتی و یا سه رکعتی، شک بین خواندن یک رکعت و بیشتر در نماز چهار رکعتی، شک میان خواندن دو رکعت یا بیشتر قبل از اتمام سجده ها در نماز چهار رکعتی و شک در رکعت های نماز که فرد نداند چند رکعت خوانده و بعد از کمی فکر کردن به یقین یا گمان نرسد، نماز را باطل می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر کسی در خواندن اجزای نماز یا تلفظ درست آنها شک کند مثلا بعد ازحمد شک کند که «الحمدلله» را درست تلفظ کرده یانه، طبق نظر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب نباید به شک خود اعتنا کند اما اگر همان لحظه شک کرد باید آن را تکرار کند.

 

تاجریان ادامه داد: اگر کسی در خواندن اصل نماز شک کند برای مثال شک دارد که نماز ظهر را به جا آورده یانه، طبق نظر اکثر فقها اگر وقت نماز نگذشته باشد باید آن را بخواند اما اگر قضا شده باشد و در هنگام خواندن نماز مغرب شک کند که نماز ظهر را خوانده یا نه، نباید اعتنا کند.

 

وی با اشاره به این که شک در رکعت های نماز دو رکعتی مانند نماز صبح یا نماز شکسته اگر به گمان یا یقین تبدیل نشود نماز را باطل می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر کسی در نماز صبح شک کند که یک رکعت خوانده یا دو رکعت، نباید نماز را بشکند بلکه باید کمی فکر کند به گونه ای که صورت نماز به هم نخورد و اگر یقین یا حتی گمان پیدا نکرد نمازش باطل است.

 

خانم تاجریان یادآور شد: شک کردن بین دو و پنج یا دو و بیشتر از پنج رکعت، شک بین سه و شش رکعت و شک بین چهار و شش یا چهار و بیشتر از شش رکعت نیز نماز را باطل می‌کند و انسان باید دوباره نمازش را بخواند./968/پ202/ف

ارسال نظرات