۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۳۰۱۹۱۶
ظریف در گفت وگو با خبرنگاران:

هیأت نظارت بر اجرای برجام تشکیل شده است/ دولت سعودی به وظیفه خود عمل کند

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه از تشکیل هیات نظارت بر اجرای برجام خبر داد و گفت: برجام فرصتی برای همه کشور است تا با داشتن ابتکار عمل، بیشترین استفاده را برده و کمترین زمینه را برای سوء استفاده و نفوذ دشمن فراهم آوریم.
ظريف وزير خارجه دکتر محمدجواد ظريف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد ظریف که امروز برای دیدار با مراجع عظام تقلید به قم سفر کرده بود، در نشستی خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

وزیر امور خارجه با اشاره به اهداف سفر خود به قم اظهار داشت: در این سفر تصمیم داشتیم تا علاوه بر زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، با حضور در بیوت مراجع عظام تقلید، گزارشی از روند اجرای برجام و تحولات منطقه ارائه دهیم و از نصایح و توصیه‌های ایشان بهره مند شویم.

 

وی با تأکید بر این‌که کار برجام در راستای حفظ حقوق مردم و در چارچوب نظرات رهبر معظم انقلاب، مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی پیگیری می‌شود، ادامه داد: هم اکنون هیأت نظارت بر اجرای برجام تشکیل شده و با جدیت به دنبال تحقق سخنان رهبر معظم انقلاب در نامه رییس جمهور است.

 

ظریف تأکید کرد: هیأت نظارت بر اجرای برجام با نظر رهبر معظم انقلاب تشکیل شده و از همه می‌خواهیم تا همفکری لازم را داشته باشند تا از این فرصت بهترین استفاده را ببریم؛ برجام فرصتی برای همه کشور است تا با داشتن ابتکار عمل، بیشترین استفاده را برده و کمترین زمینه را برای سوء استفاده و نفوذ دشمن فراهم آوریم.

 

وی افزود: وزارت امور خارجه با تعیین ستاد ویژه‌ای کار تخصصی بررسی برجام در ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی و اقتصادی را دنبال می‌کند و همکاران ما در وزارت امور خارجه اقدامات و تحرکات طرف مقابل را با جدیت زیر نظر دارند.

 

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: همچنین در این دیدار‌ها، فرصتی ایجاد شد تا مطالبی درباره آخرین تحولات منطقه، پیگیری‌های فاجعه منا و سلامت حجاج در سال‌های آینده مطرح کنیم.

 

وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت امور خارجه در خصوص فاجعه منا عنوان کرد: ما در منا با یک فاجعه روبه‌رو بودیم و دولت عربستان هم به سبب ضعف شدید در مدیریت، برخورد مناسبی انجام نداد؛ هنوز هم همکاری کافی و در حد مسؤولیتی که عربستان برای حفظ جان زائران دارد، انجام نشده است اما وزارت امور خارجه قضیه را از ابتدا هم در تهران و هم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به طور جدی پیگیری کرد.

 

ظریف با اشاره به مفقودی و معلوم نبودن وضعیت چندین زائر ایرانی در عربستان، خاطرنشان کرد: وزارت خارجه در برابر همه خانواده‌های ایرانی احساس مسؤولیت دارد؛ همچنین مشخص شدن وضعیف برادر و همکارمان آقای رکن آبادی، برای بسیار مهم است.

 

وی افزود: خانواده دکتر رکن‌آبادی عضو کمیسیون ویژه پیگیری هستند، در عین حال توقع ما از دولت سعودی این است که به وظیفه خود عمل کند و همچنین تلاش‌هایی از سوی بعثه رهبری و سازمان حج و زیارت در حال انجام است و امیدواریم وضعیت مفقودان هر چه سریع‌تر مشخص شود.

 

وزیر امور خارجه درباره سیاست خارجی حال حاضر ایران اظهار داشت: وزارت خارجه ایران موظف به حمایت از مسلمانان و مستضعفان و دوستداران اهل‌بیت معصومین(ع) بوده و اولویت ما نیز به جز در مذاکرات هسته‌ای، سفر به کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی است زیرا امنیت شیعیان و جهان اسلام برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

وی عنوان کرد: خطراتی که جهان اسلام را تهدید می‌کنند به ویژه افراط گرایی و فرقه‌گرایی که توسط گروهی اندک صورت می‌گیرد بر خلاف دستورات اسلام است؛ همه ما منافع مشترکی داریم که سبب می‌شود اولویت سیاست خارجی ما ارتباط با کشورهای اسلامی باشد./997/پ202/ج

ارسال نظرات