۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷
کد خبر: ۳۰۱۸۴۳
استاد و معاون پژوهشی حوزه علمیه معصومیه شهرضا:

نظارت استصوابی یک اصل لازم الاجرا است/ وجود فقهای شورای نگهبان حفظ حدود دینی را تضمین می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد و معاون پژوهش حوزه علمیه معصومیه شهرضا وظیفه تمامی مسؤولان را ایجاد زمینه لازم برای حضور حداکثری مردم در انتخابات عنوان کرد و گفت: انتخبابات نمایش قدرت عمومی و تأثیر آن در تعیین سرنوشت کشور است و از این جهت لازم است تحت هر شرایطی به بهترین شیوه برگزار شود.
شوراي نگهبان

صدیقه فخار، استاد و معاون پژوهش حوزه علمیه معصومیه شهرضا، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، عنوان کرد: نقش روحانیت در انتخابات، تقویت پیوند سیاست و دیانت است، آنچه در تحقق حماسه سیاسی نقش کلیدی و مهم دارد، حضور حداکثری مردم در انتخابات و گزینش افراد اصلح است، بر همین اساس هر یک از اقشار جامعه وظیفه دارند، برای تحقق این مسأله از همه توان و ظرفیت‌های موجود بهره بگیرند.

 

 

وی در ادامه افزود: یکی از مهمترین اقشاری که در همه مقاطع و صحنه‌های مهم و حساس نظام می‌تواند نقش مهم و بیبدیلی را ایفا کند، روحانیان و مبلغان دینی هستند، چرا که موضع‌گیری روحانیان در این عرصه بیش از هر قشر دیگری جلوه میکند و لازم است که با دقت نظر ویژه‌ای در این خصوص عمل شود.

 

 

استاد و معاون پژوهش حوزه علمیه معصومیه شهرضا تأکید کرد: مردم به روحانیان اعتماد دارند، بنابراین لازم است به اعتماد مردم پاسخی خداپسندانه و در شان روحانیت داده شود و مسؤولیت الهی این قشر در عرصه انتخابات به انجام برسد.

 

 

فخار در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر لزوم آگاهی روحانیان از آخرین اخبار و اطلاعات منطقه و جهان گفت: روحانیان زمانی میتوانند موثر واقع شوند که نسبت به مسائل روز و حساس کشور آگاهی لازم را داشته باشند و احساس تکلیف کنند، اما آنچه در اینجا اهمیت بیشتری پیدا میکند این است که روحانیان و مبلغان دینی بتوانند از این فرصت بدست آمده بهترین بهره را ببرند و نقش کلیدی و تاثیرگذار خود را بار دیگر به اثبات برسانند.

 

 

 

ظرفیت عظیم روحانیون میتواند همه مشکلات معرفتی انتخابات را مرتفع سازد

 

وی ترویج گفتمان سیاسی در سطح مدارس علمیه و استفاده از طلاب توانمند در حوزه سیاسی برای ایراد سخن در جلسات روشنفکری را یکی از مهم ترین اقدامات جهت بستر سازی برگزاری انتخابات برشمرد و تصریح کرد: این امر مستلزم توانمند سازی طلاب در مباحث سیاسی و مسائل روز است، چراکه بدون بهره‌مندی از دانش لازم نمیتوان مردم را در انتخاب فرد اصلح هدایت کرد.

 

 

استاد و معاون پژوهشی حوزه علمیه معصومیه شهرضا با بیان این مطلب که، ظرفیت عظیم روحانیون میتواند همه مشکلات معرفتی انتخابات را مرتفع سازد اظهار کرد: اگر از یک سو روحانیان و طلاب تلاش کنند تا خود را در همه عرصه‌ها توانمند کنند و از سوی دیگر مردم برای مشورت و آگاهی از وجود روحانیت بهره بگیرند میتوان شاهد برکات بسیار زیادی در این رابطه باشیم.

 

فخار تأکید کرد: از آنجا که روحانیان بر اساس آیات و روایات دین با مردم سخن می‌گویند، این امر بی‌شک موثر و کارساز بوده و سلامت انتخابات در سطح عمومی جامعه را تضمین میکند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، نظارت استصوابی شورای نگهبان را اصلی لازم الرعایه برشمرد و عنوان کرد: نظارت شورای نگهبان، ضامن حفظ حدود دین در انتخابات است و از این رو فقهای شورای نگهبان حافظان حقوق ملت نیز هستند.

 

 

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران معصومیه شهرضا تأکید کرد: روحانیت همواره در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از نقش و تاثیرگذاری بالایی در امور فردی و اجتماعی مردم برخوردار بوده است و در هر دوره و مقطعی نقش خود را به خوبی ایفا کرده، و با حرکت خود مسیر و چشم‌انداز روشنی برای مردم کشور ترسیم کرده است.

 

فخار با اشاره به بخش هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: بنا به فرمایشات ایشان، حضور حماسی و حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای اولویت اول و انتخاب فرد اصلح اولویت دوم ما در عرصه انتخابات است؛ بر همین اساس و در راستای تحقق همین منویات، علما، طلاب، روحانیان و اساتید حوزه‌های علمیه استان، نقش بیبدیل و تاثیرگذاری دارند و نباید از این موضوع غافل شوند.

 

روحانیان از ورود در جناح بندی های سیاسی پرهیز کنند

 

وی گفت: برپایی جلسات پرسش و پاسخ و ترویج گفتمان سیاسی پیرامون مباحث انتخاباتی، برگزاری سخنرانی در مساجد و حسینیه‌ها و تبیین دیدگاه‌ها و مواضع رهبر معظم انقلاب از جمله فعالیت‌هایی است که باعث افزایش بصیرت عمومی در این زمینه خواهد شد.

 

استاد حوزه علمیه معصومیه شهرضا با تأکید بر لزوم پرهیز روحانیت از ورود در جناح بندی های سیاسی عنوان کرد: اجتناب از تبلیغ برای اشخاص در سخنرانیها باید مورد توجه باشد، بهترین شیوه جهت‌دهی به انتخابات مردمی، بیان ملاک‌های انتخاب و صلاحیت نمایندگان است.

 

 

فخار تأکید کرد: معرفی ملاک‌های ارزشی، اعتقادی، اخلاقی و سیاسی بر محور دستورات دین وظیفه‌ای است که روحانیان باید آن را در راس برنامه‌های تبلیغی خود قرار دهند.

 

 

وی گفت: روحانیت پای هیچ قرار داد ننگینی را امضا نکرده است، این سخن بیانگر این است که روحانیون در دفاع از آرمان های انقلاب و احکام دین مبین اسلام تا پای جان هم ایستادگی می کنند و به دلیل وجود این ویژگی خاص در این قشر، ضروری است.

 

 

استاد و معاون پژوهش حوزه علمیه معصومیه شهرضا وظیفه تمامی مسؤولان را ایجاد زمینه لازم برای حضور حداکثری مردم در انتخابات عنوان کرد و گفت: انتخابات نمایش قدرت عمومی و تأثیر آن در تعیین سرنوشت کشور است و از این رو لازم است تحت هر شرایطی به بهترین شیوه برگزار شود./868/ت301/ف

ارسال نظرات