۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۱
کد خبر: ۳۰۱۸۴۲
استاد حوزه علمیه معصومیه خواهران شهرضا:

تقید طلاب به احکام شرعی باید بیش از دیگران باشد / روحانیان الگوهای دیانت و تقوا در جامعه هستند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه معصومیه شهرضا، تقید به احکام و مبانی دینی را از جمله مهم ترین وظایف مسلمانان برشمرد و گفت: تقید به مبانی شریعت، باید هم ظاهری باشد و هم باطنی، ایمان ارکان مختلفی دارد که هم شامل اعضاء و جوارح می شود و هم شامل ارواح و قلوب، که باید همه آن ها رعایت شود.
فعاليت علمي و عبادت

حجت الاسلام سید احمد موسوی، استاد حوزه علمیه معصومیه شهرضا، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به آیات پایانی سوره مائده، عنوان کرد: در این آیات، مباحثی در خصوص مراتب مختلف گناه آمده است و علامه طباطبائی در تفسیر آن می فرمایند«گناه دارای مراتب مختلفی است که یکى پس از دیگرى و در طول هم قرار دارند، چنان که مغفرت نیز داراى مراتبى است که هر مرتبه از آن متعلق به گناه آن مرتبه مى‏شود».

 

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی فردی جرأت تجری به درگاه لایزال الهی را پیدا کرد، به مرور ارتکاب سایر معاصی نیز برای او سهل می شود، و در مقابل وقتی فردی توفیق درجه از عبادت را پیدا کرد، میل به افزایش درک فضائل الهی نیز در او ایجاد می شود.

 

استاد حوزه علمیه معصومیه شهرضا تأکید کرد: در هر اقدامی نخستین گام بسیار مهم است، به این معنا که فرد باید رنج آغاز یک اقدام را بر خود همواره کند، حال اگر این اقدام خوب یا بد باشد، در کسب معارف و یا درکات نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

 

حجت الاسلام موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفسیر علامه طباطبایی در تشریح آیات پایانی سوره مائده اظهار کرد: گناه معمولى و عرفى، که عبارت است از مخالفت با پاره‏اى از مواد قوانین عملى، چه دینى و چه غیر دینى، و در مقابل مغفرت متعلق به این مرتبه از گناه هم اولین مرتبه مغفرت است.

 

وی گفت: احکام و قواعد زندگی بشر یا منطبق با عقل است که شرعاً پیروی از حکم عقل سلیم واجب است، بنابراین وضع قوانینی همچون قوانین راهنمایی و رانندگی، که برای حفظ جان و مال انسان ها ضروری است نیز لازم الأُطاعه است، حال اگر فردی از این قوانین، آن هم در حکومت اسلامی که تحت قیمومیت ولی فقیه اداره می شود تخطی کند نیز مرتکب عمل خلاف شده است؛ عمل به حدود و احکام شرع مقدس نیز به طریق اولی واجب است.

 

استاد حوزه علمیه معصومیه شهرضا در ادامه، مرتبه بعدی گناه را عبارت از گناه متعلق به احکام عقلى و فطرى و دانست و عنوان کرد: مغفرت متعلق به مرتبه نیز، دومین مرتبه مغفرت است؛ در این مرتبه فرد اصول و احکام عقلی که به وسیله واضع بشری وضع شده یا اوصل فطری را نقض می کند.

 

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: در این مرحله از گناه، فرد اقداماتی نظیر نفی اصول راجع به پرداخت عوارض عمومی نظیر آب بها یا گاز بها را انجام می دهد که تجری در ارتکاب این مرحله گناهان بعدی را به دنبال خواهد داشت.

 

وی در ادامه افزود: مراتبی از گناه وجود دارد که خاص اهل ذوق و معرفت است و در هر زمانی از دیدگاه عرفی حتی به تمسخر هم گرفته می شده است، در اثر کثرت مراقبه، روابطی بین بنده و پروردگار حاکم می شود، که فراتر از حالت عادی است و این حالات مختص اهل معرفت الله است.

 

 

استاد حوزه علمیه معصومیه شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، روحانیان را الگوهای دیانت و تقوا در جامعه برشمرد، و با تأکید بر لزوم تقید طلاب به احکام شرعی بیش از سایر اقشار و طبقات اجتماعی گفت: عفو و مغفرت برای اولیای خدا معنایی غیر از مغفرت مردم عادی دارد، زیرا در سطح عادی برخی چیزها اشکال ندارد اما در سطح طلاب اگر همان فعل را انجام داد باید شب و روز استغفار و گریه کنند؛ به همین دلیل است که غالب مردم اگر نماز شب نخوانند اتفاقی برایشان نمی افتد اما وقتی یک نماز شب از مرحوم نخودکی قضا شد فرزندشان از دست دادند.

 

حجت الاسلام موسوی تصریح کرد: امام صادق(ع) خطاب به یکی از اصحاب خود به نام شقرانی می فرمایند« اى شقرانی نیکى از همه خوب است و از تو پسندیده‌تر و زشتى از همه بد است و از تو بدتر، به‌خاطر جایگاهی که نزد ما داری»، بنابراین طلاب به واسطه جایگاهی که در دین دارند، باید بیش از دیگران ملتزم به رعایت تقوا و دیانت باشند.

 

وی در پایان، تقید به احکام و مبانی دینی را از جمله مهم ترین وظایف مسلمانان برشمرد و گفت: تقید به مبانی شریعت، باید هم ظاهری باشد و هم باطنی، ایمان ارکان مختلفی دارد که هم شامل اعضاء و جوارح می شود و هم شامل ارواح و قلوب، که باید همه آن ها رعایت شود./868/302/ب2

ارسال نظرات