۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۳۰۰۹۲۶
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تکیه بر فرهنگ ملی سبب ارتقای سبک زندگی می شود

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب در زمینه سبک زندگی اسلامی گفت: باید با تکیه بر فرهنگ بومی و ملی خود در راه ارتقای سبک اسلامی قدم برداریم.
علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر یکشنبه در دومین اجلاس ارتقاء توانمندی‌های شوراهای فرهنگ عمومی کشور در محل هتل انقلاب تهران، گفت: فرهنگ را می‌توان با ده‌ها شکل تعریف کرد اما هویت یک جامعه در کل به‌عنوان فرهنگ عمومی آن جامعه نامیده می‌شود، تجزیه و تحلیل این شاخصه‌ها نیز بر ‌عهده شورای فرهنگ عمومی است.

 

وی افزود: هر جامعه‌ای آداب و رسوم مختص خود را دارد، به این قواعد و آداب و رسوم فرهنگ عمومی همان جامعه اتلاق می‌شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر حفظ فرهنگ عمومی، بیان داشت: در جهانی که هر روز انفجار اطلاعات رخ می‌دهد باید صاحبنظران و اصحاب اندیشه مراقب باشند تا فرهنگ عمومی که جزو میراث به شمار می رود حفظ شود.

 

جنتی با اشاره به مقوله مهم حجاب، تاکید کرد: از ابتدای انقلاب تا کنون یکی از مسائل اساسی و مهم جامعه ما عفاف و حجاب بوده است، مسأله‌ای که امروز بسیار مهم  محسوب می شود این است که بدانیم آیا وضعیت عفاف و حجاب امروز در جامعه در مرحله فاجعه است یا راه علاج برای آن وجود دارد، نکته‌ای که باید در بحث‌ها در نظر داشته باشیم این است که 70 درصد از جامعه ما با حجاب هستند.

 

وی ادامه داد: درباره مقوله حجاب بی‌درایتی صورت گرفته است، بر اساس آمارها وضعیت حجاب در جامعه ما بدتر شده و باید این موضوع ریشه‌یابی شود.

 

جنتی گفت: نمی‌شود به تمام استان‌ها یک مدل را ارائه داد و باید بنا بر مقتضیات هر استان نسخه ارائه کرد، ضمن این‌که در همین حوزه فعالیت‌های مطالعاتی در حال انجام است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی، تاکید کرد: طبق آمار ١٠تا ١١ میلیون در کشور در حال حاضر حاشیه نشین داریم؛ بیشترین حاشیه نشینی مربوط به خراسان رضوی و مشهد است که آمار خراسان حتی از تهران هم بیشتر می‌باشد.

 

وی بیان داشت: امروز متاسفانه در جامعه شاهد بداخلاقی‌هایی مانند دروغ‌گویی، تهمت زنی و شایعه سازی هستیم، باید تلاش کنیم فضایل اخلاقی در جامعه رشد کنند، ضمن این‌که نباید فراموش کرد که استفاده ابزاری از بیانات رهبر معظم انقلاب عملی خلاف است.

 

جنتی ابراز داشت: باید با تکیه بر فرهنگ بومی و ملی خود در راه ارتقای سبک اسلامی قدم برداریم، باید تلاش کنیم میراث فرهنگی و رسوم و آیین ما نیز حفظ شود، یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری همواره زندگی به سبک اسلامی بوده است و در این باره ایشان حتی به بازی‌های سنتی نیز تاکید داشته‌اند./856/پ202/ج1

ارسال نظرات