۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۳۰۰۱۰۵
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

توسعه پایدار و متوازن بدون اصلاح فرهنگ عمومی ممکن نیست

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه فرهنگ اساس و زیربنای توسعه در بخش های مختلف است، گفت: بدون اصلاح فرهنگ عمومی توسعه پایدار و متوازن در سایر بخش های کشور نیز ممکن نیست.
حجت الاسلام يعقوبي - نشست خبري شوراي فرهنگ عمومي خراسان شمالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن چهاردهم آبان، روز فرهنگ عمومی، با بیان اینکه نقش فرهنگ بر جامعه در تمامی جوامع اعم از مسلمان و غیرمسلمان شناخته شده است، اظهار کرد: کشورهای مختلف مطابق جهان بینی خود تلاش می کنند تا زیرساخت های فرهنگی جامعه خود را ایجاد کرده و بر اساس آنها در سایر بخش ها به توسعه برسند.

 

وی با اشاره به اینکه فرهنگ چون ریلی است که مابقی بخش ها می بایست با استفاده از آن به حرکت درآیند، اضافه کرد: اقتصاد، سیاست و سایر بخش های اجتماع بدون پشتوانه فرهنگی به نتیجه نمی رسند چرا که فرهنگ در توسعه متوازن و پایدار هر جامعه ای نقش زیربنایی و کلیدی دارد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با یادآوری فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه بن مایه فرهنگ دینی ما عقلانیت، اخلاق و قانون است، خاطرنشان کرد: انبیای الهی نیز سه مدل تربیت عقلانی، تربیت اخلاقی و تربیت حقوقی و قانونی را در جامعه پیاده کردند و اگر اکنون هم مردم در این سه حوزه به درستی رفتار کنند، جامعه پیشرفته تلقی می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: خردمندی و هوشمندی، اخلاق و قانون مندی و قانون مداری سه پایه اصلاح فرهنگ عمومی جامعه اسلامی به شمار می روند و اگر در این سه بخش مؤفق شویم در واقع بنیان فرهنگ عمومی پیشتاز و پیش رو مهیا شده است.

 

وی با اشاره به اینکه برای تحقق این مهم بایستی مهندسی فرهنگی در جامعه اجرایی شود، افزود: نمی توان در بخش های عقلانیت، اخلاق و قانون بدون مهندسی فرهنگی و اقدامات «ریلی» و تنها با انجام برخی فعالیت های «دیمی» به مؤفقیت رسید.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اگر چهارچوب فرهنگ عمومی جامعه خود را درست کنیم بدون شک سایر بخش های جامعه نظیر اقتصاد و سیاست نیز اصلاح خواهند شد اما بدون اصلاح فرهنگ عمومی توسعه پایدار و متوازن در سایر بخش های کشور هم ممکن نیست.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه فرهنگ عمومی سکوی پرش جامعه است، اضافه کرد: با اصلاح فرهنگ عمومی می توانیم مردم و جامعه را در بخش های اقتصادی، سیاسی و غیره به جلو ببریم.

 

وی با بیان اینکه از منظر اسلام توسعه پایدار در گرو توسعه مادی و معنوی است، افزود: این توسعه بدون پشتوانه فرهنگی شکل نمی گیرد، همان گونه که درمورد تجربه سایر کشورها نیز روشن شده توسعه همه آنها در بستری از فرهنگ برخاسته از جهان بینی خاص آنها صورت گرفته است.

 

گفتنی است، با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور در سال 1387، چهاردهم آبان ماه که با تصویب آیین نامه شورای فرهنگ عمومی مصادف است به عنوان روز فرهنگ عمومی در تقویم رسمی ثبت شد و از آن زمان تاکنون همه ساله در این ایام دستگاه ها و مسؤولان اجرایی و فرهنگی کشور برنامه‌های ویژه‌ای را با محوریت فرهنگ عمومی جامعه اجرا می کنند./9314/202/ب2

ارسال نظرات