۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۳۰۰۰۸۷
استاد حوزه علمیه و پژوهشگر حوزه رسانه تبیین کرد؛

نقش تأثیرگذار سواد رسانه ای روحانیان در ترویج مبانی اعتقادی و اصول مذهبی

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه و پژوهشگر حوزه رسانه با تبیین نقش تأثیرگذار سواد رسانه ای روحانیان در ترویج مبانی اعتقادی و اصول مذهبی، گفت: روحانیان به عنوان متولیان اصلی امور دینی باید با تمام توان و با وحدت و همفکری گروه های دینی و مذهبی را برای ترویج اصول دینی در فضای مجازی ساماندهی کنند.
روحانيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قیصریان، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر حوزه رسانه، عصر امروز در نشست بصیرتی که با موضوع سواد رسانه در حوزه علمیه معصومیه شهرضا برگزار شد، گفت: دشمن به این مسأله واقف شده است که در جنگ نظامی، قربانیان با احترام و توجه خاصی دفن می‌شوند اما، قربانیان جنگ نرم، در انظار عمومی منفور و کم اهمیت می‌شوند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: افرادی که در پیکارهای نظامی و در دفاع از خاک خود کشته می شوند، در بهترین نقطه شهر دفن شده و خانواده های آن ها تکریم می شوند؛ حال اگر دشمن در تهاجم نظامی با کشوری همچون ایران، که حاضر است هر گونه فداکاری را برای دفاع از ارزش های خود انجام دهد، مواجه شود، هرگز به نیات خود نمی رسد.

 

استاد حوزه علمیه و کارشناس رسانه تصریح کرد: جنگ نرم ابزار و ادوات مختلفی دارد که اعتیاد یا بیماری های مختلف جسمی و روحی بخشی از آنها است، افرادی که در این صحنه کارزار گرفتار شوند، در انظار عمومی با عبارت هایی همچون معتاد، عامل به رابطه نامشروع یا افرادی که در خانواده آن ها افراد بی بند و باری حضور دارند شناخته شده و از ارزش ها کاسته می شود.

 

حجت الاسلام قیصریان تأکید کرد: در جوامع مقید و پایبند به اصول مذهبی همانند جامعه ایرانی، عریانی و بی قیدی یک وصف بد و ضد ارزش برای شخصیت افراد شناخته می شود، حال دخترانی که با پیروی از آموزه های ماهواره ای نسبت به حجاب خود بی تفاوت می شوند، به عنوان افراد لاقید، از جامعه زنان طرد می شوند.

 

وی گفت: ارتباط با افرادی که در جنگ سخت نظامی اسیر یا زخمی می شوند، نه تنها بد نیست، بلکه یک ارزش اخلاقی شمرده می‌شود، اما ارتباط با افرادی که دچار بی قیدی اخلاقی یا اعتیاد یا آسیب‌های دیگر اخلاقی شده اند، برای سایرین پسندیده نیست، زیرا جامعه این‌گونه ارتباطات را نمی پذیرد.

 

استاد حوزه علمیه و کارشناس رسانه ازدواج را از جمله پیوندهای مورد تأکید در اسلام برشمرد و اظهار کرد: دشمن در تهاجم فرهنگی، با عادی سازی خیانت به همسر، ازدواج سفید و هم خانگی، این سنت حسنه اسلامی را تحت الشعاع قرار می دهد؛ اینجاست که ارزش بصیرت اجتماعی و دینی افراد مشخص می شود تا افرادی که در معرض اینگونه آسیب ها قرار می گیرند بدانند، آینده نگری در رفتار و کردار، به شأن والای آن ها در جامعه کمک می‌کند.

 

حجت الاسلام قیصریان، استراتژی دشمن در ترویج رسانه‌های گروهی و عدم فرصت‌دهی مناسب برای فرهنگ سازی درباره استفاده از آن ها را از جمله راه های تهاجم فرهنگی برشمرد و تصریح کرد: در اوج تحریم های اقتصادی اینترنت و شبکه های اجتماعی نه تنها قطه نشد، بلکه با توجه به اینکه اینگونه وسایل، ابزار ارتباط ما با جهان هستند، تقویت نیز شد؛ اگر فرهنگ صحیح استفاده از این رسانه ها آموزش داده نشود، در آینده نزدیک با سونامی بی اعتقادی که ریشه در چنین آموزه هایی دارد مواجه خواهیم شد.

 

وی همچنین با تأکید بر نقش ترویج سواد رسانه‌ای در میان طلاب و روحانیان، گفت: این قشر از جامعه، به واسطه نیاز به حضور آن ها، تقریباً با تمام صنوف و اقشار رابطه دارند، آشنایی طلاب با تکنولوژی روز، می تواند آن ها را مقابله با آسیب های اجتماعی یاری کند.

 

استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل رسانه ای با تأکید بر استفاده هدفمند طلاب و روحانیان از شبکه های مجازی و ارتباط جمعی تصریح کرد: اگر مجموعه‌ای از عناصر ضددینی دشمن، با ایجاد ترکیب های پیچیده به دنبال حذف عقاید دینی ما هستند، روحانیان به عنوان متولیان اصلی امور دینی نیز، باید با تمام توان و با وحدت و همفکری گروه های دینی و مذهبی را برای ترویج این اصول در فضای مجازی ساماندهی کنند.

 

استمرار شعارهای ضد استکباری را سبب تغییر رویکرد دشمن در مقابله با اسلام و انقلاب دانست و گفت: دشمنان ما زمانی که در عرصه جنگ های سخت نتوانستند پیروز شوند و با گذشت زمان دست آن ها از چپاول ثروت های ملی ما به دور ماند، در کارزار فرهنگی تحقق نیات خود را دنبال کردند./868/202/ب2

ارسال نظرات