۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۱
کد خبر: ۲۹۹۵۰۵
استاد حوزه و دانشگاه:

انقلاب اسلامی فرصتی برای نمایش دین در قالب هنر / ضرورت تشکیل معاونت حوزه در تمام دستگاه‌های فرهنگی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین نوچمنی با تأکید بر ضرورت تشکیل معاونت حوزه در تمام دستگاه های فرهنگی گفت: دین باید به اقتضای زمان و مطابق با زبان نسل های جدید معرفی شود، بنابراین استفاده از امکانات و ابزارهای نو مانند زبان هنر، واقعیتی گریزناپذیر است.
نوچمني

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، در ادامه بررسی «روحانی سینمایی» و آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی در نمایش زندگی روحانیون، گفت‌و‌گویی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسمعلی نوچمنی داشتم. وی استاد حوزه و دانشگاه، امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) شهرک غرب تهران، دبیر کل جبهه حامیان ولایت و مدیرسابق مدرسه علمیه حضرت حجت (عج) است.

 

حجت الاسلام والمسلمین نوچمنی، انقلاب اسلامی را فرصتی برای نمایش دین و ارزش های آن از مجرای اصلی یعنی مکتب امام صادق (ع)، حوزه های علمیه، مراجع و علما، دانست و گفت: دین باید به اقتضای زمان و مطابق با زبان نسل های جدید معرفی شود. بنابراین استفاده از امکانات و ابزارهای نو مانند زبان هنر، واقعیتی گریزناپذیر است.

 

نقش آفرینی هنرمندان ناآشنا با حوزه، در آثار سینمایی و تلویزیونی

وی با اشاره به آثاری مانند مارمولک، زیر نور ماه، طلا و مس و پرده نشین افزود: در این آثار، هنرمندان برجسته، به ارایه تصویری از طلاب و روحانیون پرداختند، که حکایت از تلاش مجدانه آنها داشت. البته شاهد آشنایی کم آنها با حوزه دین و سبک زندگی حوزویان بودیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه هنرهای مختلف باید خوراک فرهنگی و ارزشی لازم را در اختیار جوانان قرار دهند، یادآوری کرد: انجام مطلوب چنین مهمی، نیاز به همکاری مستمر و سازنده میان حوزویان با هنرمندان دارد. همکاری ای که با وجود گذشت سی و هفت سال از پیروزی انقلاب اسلامی به دلایل مختلف از جمله تکفیر هنر توسط برخی حوزویان، عدم آشنایی هنرمندان با سبک زندگی روحانیون و مانند اینها، به درستی شکل نگرفته است.

 

تقاضا از رییس جمهور برای استفاده از نظرات علما پیش از ساخت فیلم و سریال

وی با اشاره به بخشنامه اخیر شورای عالی حوزه های علمیه و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مبنی بر استفاده از نظرات علما، فضلا و حوزویان، پیش از تولید آثار سینمایی و تلویزیونی، و ارسال این تقاضا به رییس جمهور –رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی- گفت: این اقدام، راهکاری بسیار سازنده و مطلوب برای ساخت آثاری فاخر، ارزشی و متناسب با روش و منش زندگی روحانیون دانست.

 

حجت الاسلام والمسلمین نوچمنی با اشاره به نقش آفرینی بازیگران برجسته در آثاری مانند مارمولک، رسوایی، پرده نشین و مانند اینها در جایگاه یک طلبه، گفت: ضمن احترام به این بازیگران متعهد، ضروری بود طلاب در این نقش ها حضور می یافتند.

 

از بین رفتن اثرات مثبت «مارمولک» به دلیل انتخابِ نام مناسب

وی با تاکید بر حفظ حریم روحانیت در آثار هنری و اینکه نباید ذهن جامعه نسبت به این قشر تخریب شود، افزود: ای کاش در آثاری مانند مارمولک که اثرات سازنده یک روحانی را نشان داد و به نوعی دفاع از جایگاه روحانیت بود، با انتخاب نامی مناسب این اثرات به شکلی گسترده تر به جامعه منتقل می شد. بنده در زمان پخش این فیلم در جایگاه مبلغ و همچنین به عنوان یک مسئول در آموزش و پرورش، بارها شاهد به کار بردن لفظ مارمولک بیش از اشاره به نقاط مثبت و سازنده این فیلم بودم.

 

ضرورت تشکیل معاونت حوزوی در تمام دستگاه های فرهنگی و هنری

امام جماعت مسجد صاحب الزمان (عج) شهرک غرب تهران، تشکیل معاونت حوزوی در هر یک از دستگاه های فرهنگی، هنری و اجتماعی را برای حفظ و گسترش محاسن روحانیون در جامعه ضروری دانست و ادامه داد: تشکیل چنین معاونتی در عصر حاضر که دشمن با تلاش های شبانه روزی، سعی در تخریب چهره رحمانی اسلام دارد، بیشتر حس می شود.

 

وی با بیان اینکه در صورت تضعیف و یا نمایش نادرست جایگاه روحانیت در فیلم ها و سریال ها، خطر تضعیف آموزه های دینی و ارایه جایگزین های دیگر می رود، گفت: گاهی جایگزین هایی که درک نادرستی از دین اسلام دارند، ضربات جبران ناپذیری بر پیکره باورهای دینی مردم وارد می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نوچمنی استفاده از نظرات کارشناسان خبره حوزوی در مراحل تدوین فیلمنامه، پیش تولید و ساخت فیلم ها و سریال ها را ضروری دانست و افزود: فیلم زیر نور ماه، 15 درصد و طلا و مس، 25 درصد توانستند نقش، جایگاه و سبک زندگی طلاب را به نمایش بگذارند؛ که در صورت استفاده از طلاب در این فیلم ها، شاهد ساخت آثاری فاخرتر بودیم.

 

انتقاد از عملکرد حوزه در عدم ارایه تصویر درست از روحانیت

وی با انتقاد از عملکرد حوزه های علمیه در عدم ارایه تصویر درست از روحانیت به جامعه، ادامه داد: مردم با سبک زندگی و اندیشه های طلاب آشنا نیستند و این واقعیت تلخ در میان نخبگان و هنرمندان نیز وجود دارد. بنده در سفرهای تبلیغی به شهرهای مختلف کشور با جوانانی روبرو شدم که آشنایی دقیقی با منش و روش زندگانی حوزویان نداشتند و از این موضوع، ناراحت بودند.

 

دبیر کل جبهه حامیان ولایت با اشاره به شناخت روزافزون حوزویان و سینماگران نسبت به یکدیگر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یادآوری کرد: البته این شناخت تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری دارد و اصلاح آن منوط به تشکیل مجامع حوزوی آشنا به هنر و تشکل های هنری آگاه به مشخصات حوزه و سبک زندگی طلاب و علما، است.

 

گذر حوزه از تکفیر طلاب هنرمند

وی با انتقاد از برخورد سلبی برخی از بزرگان نسبت به هنر در گذشته افزود: بارها شاهد تکفیر طلبه ای بودیم که در فلان نمایش ایفای نقش می کرد. الحمدالله بعد از پیروزی انقلاب این وضعیت تقریبا اصلاح شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین نوچمنی در پایان با اشاره به نقش پررنگ هنر در ترویج آموزه های دینی و ارزشی در جامعه گفت: بازسازی رویدادهای مهم تاریخی مانند غدیر، عاشورا و مانند اینها در قالب هنر موید این مدعاست، بنابراین حوزویان باید بیش از پیش با هنرهای مختلف آشنا شوند./1325/د101/س

 

منبع: شبستان

ارسال نظرات