۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۲۹۷۷۳۸
آیت الله خاتمی مطرح کرد؛

الگوی فقهی امام باقر در اداره حکومت پادزهر علمی بر فتنه انگیزی های دشمن

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم سلایق گوناگون را عامل تفرقه و انحراف در زمان امام باقر(ع) عنوان کرد و گفت: امام باقر(ع) بر این اساس تقسیم‌بندی نوینی را در علوم به جامعه اسلامی عرضه داشتند که مقدمات وحدت و یکپارچگی را در جامعه اسلامی فراهم آورد.
آيت الله خاتمي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی، در برنامه سیره پیشوایان که از رادیو معارف پخش شد مهم ترین ویژگی دوران امامت امام باقر(ع) را انقلاب فرهنگی عنوان کرد که تاریخ را به مسیر متفاوتی هدایت کرده است و گفت: دانش ورزی فرهنگی الگویی از حکومت اسلامی بود که امام باقر(ع) آن را در زمان امامت خود معیار حکومت فقهی قرار دادند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مقابله با انحرافات عقیدتی که بر محور فتنه انگیزی بنی امیه که اصلی‌ترین دشمانان اسلام تا آن زمان بودند و تبیین فرهنگ دین را دو مجاهده عمده زمان امامت امام باقر(ع) برشمرد و گفت: امام باقر(ع) در همه عرصه های علمی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی به دسته بندی علوم در قالب فقه پویای شیعی پرداختند که تا آن زمان سابقه تاریخی پویایی نداشت.

 

آیت الله خاتمی 10 ویژگی عمده برای این نوع دسته بندی علوم از سوی امام باقر(ع) برشمرد و اظهار کرد: عمومیت دین بر مدار این ده ویژگی عمده به فقه پویای شیعی مبدل شد که در زمان حاضر نیز این خصوصیات در استخراج و استنباط احکام جایگاه ویژه ای دارند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم این تقسیم‌بندی را مبنای دسته بندی فقه امروزی بر مدار نیازها و مسائل مستحدثه عنوان کرد و افزود: الهام بخشی این مدل از دسته بندی علوم در استنباط احکام سیطره گسترده ای به خود اختصاص داده که در جای خود قابل تأمل است.

 

آیت الله خاتمی نخستین ویژگی فقه امام باقر(ع) را اهتمام به کتاب و سنت پیامبر اکرم(ص) برشمرد و گفت: تا قبل از این ابداع علمی بزرگ که از سوی امام باقر(ع) بوجود آمد دسته بندی کتاب‌ها رایج بود که بر مدار علائق و سلیقه های شخصی صورت می گرفت.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم سلائق گوناگون را عامل تفرقه و انحراف در زمان امام باقر(ع) عنوان کرد و گفت: امام باقر(ع) بر این اساس تقسیم‌بندی نوینی را در علوم به جامعه اسلامی عرضه داشتند که مقدمات وحدت و یکپارچگی را در جامعه اسلامی فراهم آورد.

 

آیت الله خاتمی این شاخص قوی علمی را که بر اساس کتاب و سنت پیامبر اکرم(ص) از سوی امام باقر(ع) ابداع شده بود را پادزهر انحرافات آن زمان دانست و گفت: این نوع دسته بندی علوم در حقیقت الگویی از روش تحقیق برای پژوهشگران فقهی در آن زمان بود که همچنان در مجامع علمی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سیره ائمه را در تقسیم‌بندی امام باقر(ع) از علوم دومین ویژگی این ابداع دانست و گفت: این ویژگی باعث تفسیر ابهامات اصول بود که فروع دین را بوجود آورد./837/پ202/ج

ارسال نظرات