نیروی جوان با انگیزه متخصص و متعهد صداوسیما را جلو خواهد برد
اشاره: در پیامی که اخیراً توسط رهبر معظم انقلاب به صدا و سیما ارسال شده نکات مهمی مطرح شده که میتواند تأثیرات گستردهای بر رسانه ملی و جامعه داشته باشد؛ رهبر انقلاب در این پیام به نقش بیبدیل رسانه و تبلیغ در پیکارهای کنونی جهان که بیش از همیشه است، تاکید داشتند و تصریح کردند: امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندنِ پیام و روایت او از واقعیت، رقم میزند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصهی مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است.
در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با حسن شمشادی فعال باسابقه رسانه به گفتوگو نشسته که مشروح آن در ادامه میآید:
رسا ـ رهبر معظم انقلاب در آخرین پیام خود به ریاست رسانه ملی از سه ویژگی مهم رسانه ای که گرفتن، رساندن و روایت پیام است سخن گفتند نظر شما در مورد این ویژگی ها چیست؟
مضمون آخرین پیامی که رهبر معظم انقلاب به مدیران سازمان دادند در ادامه تاکیدات ایشان در مورد کارکردهای رسانه ملی بود و این تاکیدات موکد به معنای این است که رسانه ملی باید توجه بیشتری به سه اصل گرفتن، رساندن و روایت پیام داشته باشد؛ جریان سازی رسانه ای یکی از اهداف اساسی هر رسانه ای است تا بتواند با روایتی که دارد جریان سازی متناسب را ایجاد کند.
رسا ـ تحلیل شما از آسیب شناسی رسانه ملی در زمینه روایت سازی و تأثیرگذاری چیست؟
مختلفزمانیکه از رسانه ملی سخن می گوییم باید به یک اصل مهم توجه کنیم و آن اصل این است که نباید مسائل را صفر یا صد ببینیم، هر دو حالت اشتباه است؛ باید به مسائل درصدی نگاه کرد و درصد موفقیت و شکست آنها را مورد توجه قرار داد؛ امروز جنگ رسانه ای نابرابر از سوی رسانه های کشورهای مختلف بر علیه نظام اسلامی در حال انجام است و در این جنگ نابرابر، باید فعالیت های صدا و سیما را تحلیل کرد که چه کارهایی خوبی انجام داده؛ با یک نگاه کلی به مجموعه کارهای صداوسیما در فضای رسانه، نمی توان گفت که صد در صد شکست یا پیروز شده است، موفقیت هایی در برنامه های صدا و سیما مشهود است؛ صداوسیما برای اطلاع دقیق از میزان موفقیت ها یا شکست ها باید علاوه بر تکیه به نظرسنجی های داخلی از مراکز نظرسنجی معتبر خارج از صدا و سیما نیز استفاده کند.
رسا ـ چه خلأهایی در رسانه ملی بیشتر دیده می شود و باید مورد توجه قرار گیرد؟
همه مجموعه های صداوسیما نیازمند به یک نوع ریکاوری دارد و باید آسیب شناسی کمی و کیفی شبکه های ایجاد شود و اگر دیده شد که بعضی از شبکه ها تاثیرگذار نیستند با مدیریت درست موضوع بررسی شود و شبکه های موازی که مخاطب ندارند را حذف یا ادغام کرد؛ نباید صرفا به توسعه کمی شبکه ها پرداخت و به توسعه کیفی پرداخته نشود.
دوره های آموزشی فراوانی در صداو سیما برگزار می شود و باید برررسی شود که خروجی این دوره ها چیست؛ بسیاری از دوره ها کاربردی نیست و روی کارکرد رسانه ملی تاثیرگذاری ندارد و بیشتر کارکنان برای گرفتن مدرک در این دوره ها شرکت می کنند؛ این نقطه ضعف بسیار بزرگی است، دورهها باید متناسب با کارکنان و بهروز باشد و از اساتیدی استفاده شود که تجربه میدانی داشته باشند؛ بحث آموزش در صدا و سیما بسیار موثر است.
اصل مهم در جذب افراد برای رسانه ملی تخصص و تعهد است، سازمان صداوسیما مرجعیت دارد و یکی از شاخه های این مرجعیت وجود اشخاصی است که با استفاده از تجربیاتی که دارند مخاطب را با خود همراه کنند؛ این اصل در رسانه های بزرگ دنیا اجرا می شود و وجود چنین نیروهایی در صدا وسیما با اهمیت است.
رسا ـ رسانه ملی در چه عرصه هایی کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشته است؟
بحث درصد موفقیت است؛ صداوسیما در برخی مواقع در بحث روایت اول موفقیت های داشته است، مثلا در زمان حمله آمریکا به عراق شبکه العالم تاثیرگذاری خوبی داشت ولی بطور کلی صداوسیما در برخی از مقاطع موفق و در برخی از مقاطع دیگر ناموفق بوده است.
رسا ـ آیا رسانه ملی در انعکاس اخبار برون مرزی وضعیت خوبی داشته یا در این جنگ رسانهای ضعیف ظاهر شده است؟
این جنگ رسانه ای نابرابر است و صداوسیما یک تنه با صدها نفر که منابع و افراد بیشتری دارند مواجه است؛ هر رسانه ای برای اینکه مخاطب را جذب کند مدل و چارچوب خاصی دارد؛ عواملی برون سازمانی بر روی صدا و سیما تاثیر گذارند و جریان سازی میکنند که برای بهبود روند فعالیتها لازم است این دخالت عوامل مدیریت شود؛ صداوسیما ابتدا باید به مخاطب داخلی توجه و جریان سازی کند و در مرحله بعد به جریان سازی مخاطب خارجی توجه داشته باشد.
رسا ـ طبق آمار جهانی با وجود شبکه های اجتماعی و پلتفرم های اینترنتی هنوز هم تلویزیون به عنوان یک رسانه پر مخاطب دیده می شود، آیا رسانه ملی از شبکه های اجتماعی و شبکه نمایش خانگی عقب نیفتاده است؟
در خیلی جاها عقب افتاده و در خیلی جاها نه؛ خیلی از پلتفرم ها برنامه های تحلیلی دارند و اگر صدا و سیما نتواند خود را به روز رسانی کند عقب خواهد افتاد؛ باید از تکنیک ها و نیروهای جوان و با استعداد استفاده بیشتری کرد و البته از تجربه ریش سفیدان نیز استفاده کرد؛ نیروی جوان با انگیزه متخصص متعهد و با دغدغه صداوسیما را جلو خواهد برد.
نهادهای سازمانی تصمیم گیر باید به مدیریت عالی صداوسیما در امور تحلیلی و روایات اول اعتماد کنند تا آنها برای پوشش و تحلیل خبری وقایع نیاز به اجاز از نهادهای دیگر نداشته باشند، اعتماد نهادهای بالادستی به مدیران صداوسیما نقش موثری در تاثیرگذاری رسانه ملی دارد و تحقق این امر نیاز به اعتماد دوطرفه بین مدیران صدا و سیما و نهادهای بالادستی در جریان اطلاع رسانی دارد.