۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۲۹۷۵۳۳
استاد حوزه و دانشگاه:

اجرای امر به معروف از سوی مردم، اصل نظارت همگانی را محقق می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه لزوم احساس مسؤولیت فردی و جمعی را عامل اصلی وضع فریضه امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و گفت: اجرای این فریضه از سوی مردم، اصل نظارت همگانی را به عنوان یکی از مهم ترین اصول مدنیت، محقق می کند.
امر به معروف و نهي از منکر

حجت الاسلام دکتر ولی الله صادقی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، امام حسین(ع) را شهید اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست و عنوان کرد: هیچ عاملی به اندازه احساس مسؤولیت فردی و در برابر اجتماع، نمی تواند سسب خلق حماسه جاودان عاشورا باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به حدیث «کُلُکُم راع وَ کُلُکُم مَسؤول عَن رَعیَّته» تصریح کرد: در اسلام همه افراد مسؤول اصلاح وضعیت زندگی مردم هستند و این مسأله تنها بر عهده دولت اسلامی قرار داده نشده است، تقابل چند سویه مردم با دولت، مردم با مردم و دولت با مردم، لزوم این مسأله را تأیید می کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه، شناخت معروف و منکر را نخستین گام در راستای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست و عنوان کرد: گاهی فاصله معروف و منکر به اندازه ای است، که شناخت دقیق آن برای افراد عادی غیر ممکن است، اما در هر صورت اجرای این فریضه مقید به شناخت معروف و منکر است.

 

حجت الاسلام صادقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پس از گذشت حدود 14 قرن از واقعه عاشورا، مردم در غم و حسرت شهادت امام حسین(ع) عزاداری می کنند، اما اگر همه ما با فلسفه قیام عاشورا آشنا باشیم، متوجه می شویم که در این زمان نیز به سادگی می توان آن حضرت را یاری کرد.

 

وی اقامه نماز ظهر عاشورا را، یکی از مهم ترین صحنه های واقعه عاشورا برشمرد و عنوان کرد: بر اساس حدیث «الصلاة عَمودُ اَلدّین» نماز مهم ترین دستور دینی ما بوده و قسمت زیادی از عبادات و احکام شرعی ما بر اساس آن استوار شده است، امام حسین(ع) در ظهر عاشورا، همه را متوجه مهم ترین رکن دین یعنی نماز، می کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه ترک تعالیم و احکام اسلامی را عامل اصلی فروپاشی تمدن ها و ایجاد فساد در جوامع برشمرد و تأکید کرد: در زمانی که مردمی احکام دین را ترک کنند یا به آن ها بی توجه شوند، و افرادی نیز به آن ها در این خصوص تذکر ندهند، فساد و تباهی علنی شده و ارکان زندگی اجتماعی فرو می پاشد.

 

حجت الاسلام صادقی با اشاره به بخش هایی از واقعه عاشورا عنوان کرد: در زمانی که یزید و عُمّال حکومتی او با ظلم و فساد بر مردم حکومت می کردند، سکوت امام حسین(ع)، به عنوان فرزند پیامبر(ص)، به معنای تأیید این رویه حکومتی بود.

 

وی همچنین با بیان این مطلب که امر به معروف و نهی از منکر دارای شرایط احکام خاصی است و تصریح کرد: یکی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر، اقدام عملی و مواجهه صریح با منکر است و امام حسین(ع) به بینش صحیح، بهترین شیوه اقامه این فریضه را انتخاب کردند.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان، لزوم احساس مسؤولیت فردی و جمعی را عامل اصلی وضع فریضه امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و گفت: اجرای ین فریضه از سوی مردم، اصل نظارت همگانی را به عنوان یکی از مهم ترین اصول مدنیت، محقق می کند./868/202/ب1

ارسال نظرات