۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۲۹۶۵۱۱
استاد حوزه و دانشگاه:

صحنه عاشورا عرصه تقابل خیر و شر بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مقابله خیر و شر را از مفاهیم اساسی فرهنگ های بشری برشمرد و گفت: بشر همواره در قاموس خود به برتری خیر بر شر اعتقاد داشته و این مسأله را در داستان های اقوم مختلف نیز نشان داده است.
واقعه عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام دکتر ولی الله صادقی، استاد حوزه و دانشگاه، امشب در مسجد عسگریه شهرضا، با تأکید بر لزوم بررسی دقیق مفاهیم بنیادی تعالیم فرهنگ های بشری عنوان کرد: برخی مسائل و موضوعات در تمامی فرهنگ ها، به صورت یکسان مطرح شده و تمامی انسان ها به آن اعتراف دارند.

 

وی تصریح داستان ها و اشعار اقوام مختلف به برتری خیر بر شر را یکی از ملزومات فرهنگ بشری برشمرد و تصریح کرد: این مسأله آنقدر مهم است که در روایات اسلامی موضعاتی تحت عنوان جنود عقل و جهل یا جنود خدا و شیطان مطرح شده و این موارد طوری بیان شده که هر عقل سلیمی را به برتری خوبی ها بر بدی ها معترف می کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه نماد گرایی و ترسیم الگوهای عملی را از جمله ویژگی های کلی دین اسلام برشمرد و با اشاره به آیاتی از سوره ابراهیم گفت: رجم شیطان، ذبح قربانی، طواف کعبه و حتی نماز افزون بر ارکان عبادی، دارای زیر ساخت های عملی و الگویی هستند که همگی مؤید تعالیم تئوریک اسلام هستند.

 

حجت الاسلام صادقی نمادگرایی واقعی و نماد گرایی رؤیایی را از جمله تفاوت های اساسی دین اسلام با سایر ادیان دانست و تأکید کرد: زمانی که در سایر ادیان سخن از لزوم التزام به خوبی و پرهیز از بدی می شود، داستان هایی مطرح می شود که گاه آنقدر از ذهن دور هستند که، فرد گمان می کند در حال مطالعه تاریخ است، اما در اسلام وقتی مثلاً حضرت ابراهیم به عنوان اسوه حسنه معرفی می شود کاملاً دست یافتنی و ملموس است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، وقایع آغاز هجرت تا سال 250 هجری قمری را تاریخی جامع و در عین حال عملی از سیره اهل بیت(ع) عنوان و اظهار کرد: اگر فردی قرآن را مطالعه کند، و فارق از جنبه های تقدسی آن، به دنبال درک معانی عملی آن باشد، باید بهترین شیوه های رفتاری در دو گروه خیر و شر را در این دوران جست و جو کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه حرکت امام حسین(ع) از مدینه به مکه و از آنجا به کوفه را نشان دهنده صداقت و راستی آن حضرت در عمل و گفتار ایشان دانست و تصریح کرد: اگر هدف امام حسین(ع) از حرکت به سوی کربلا انجام یک عملیات تروریستی بر علیه یزید بود باید این حرکت به صورت پنهانی انجام می شد، و اگر هدف ایشان کسب قدرت بود باید در طول راه یک دستگاه تبلیغاتی بزرگ ایشان را همراهی می کرد.

 

حجت الاسلام صادقی صحنه عاشورا را عرصه تقابل خیر و شر در فرهنگ بشری دانست و افزود: فضائل امام حسین(ع) و زذائل دشمنان ایشان، تنها از منظر تعالیم اسلام قابل توجیه نیست، حتی بسیاری از دشمنان آن حضرت به نماز اول وقت ملتزم بودند اما، حماقت و جهالت سیاسی و طمع به منافع اقتصادی و گمراهی اجتماعی باعث شد در برابر امام(ع)، صف آرایی کنند.

 

وی شهادت حضرت علی اصغر(ع) را نقطه اوج واقعه عاشورا و مهم ترین سند مظلومیت اباعبدالله(ع) دانست و با تأکید بر لزوم بررسی زندگی نامه دشمنان آن حضرت عنوان کرد: سرگذشت امام حسین(ع) مشخص و نیازی به دفاع ندارد، زیرا تمام ابعاد و زوایای آن غیر قابل ایراد و خدشه است، اما لازم است تا عناصر و بخش های مختلف زندگی نامه دشمنان آن حضرت بررسی و تحلیل شود تا علت خلق چنین جنایتی مشخص شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان، مقابله خیر و شر را از مفاهیم اساسی فرهنگ های بشری برشمرد و گفت: بشر همواره در قاموس خود به برتری خیر بر شر اعتقاد داشته و این مسأله را در داستان های اقدام مختلف نیز نشان داده است، ادیان توحیدی نیز با اذعان به این مسأله تعالیم خود را طرح کرده اند./868/202/ب1

ارسال نظرات