۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۲۹۶۴۵۲

اهدای خون در ایام محرم به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به اینکه اهدا و نذر خون در شب عاشورا نیازمند فرهنگ سازی است، گفت: شعار امسال سازمان انتقال خون برای ایام محرم «نذر خون؛ تصمیم آگاهانه، اهدای مسئولانه» است. جامعه قرآنی نیز سه شنبه صبح با حضور در سازمان انتقال خون در این طرح شرکت می کنند.
رحيمي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، رحیم قربانی، رئیس دارالقرآن بسیج، با بیان اینکه چند سالی است که روز عاشورا نذورات مختلفی به اشکال مختلف ادا می‌شود، گفت: در واقع هدف از ادای این نذورات که در بین آن نیز نذر خون دیده می‌شود، این است تا حداقل قطره‌ای از خون خود را که می‌تواند احیاگر جان‌های دیگر باشد اهدا کنند.

وی با بیان اینکه اهدای خون در ایام محرم، مناسبت بیشتری می‌تواند داشته باشد، افزود: علاوه بر این، برخی شب‌های دیگر همچون شب‌های قدر نیز این کار اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.

قربانی با تأکید بر اینکه نذر خون در عاشورا نیازمند فرهنگ‌سازی است، تصریح کرد: با اینکه این کار صورت می‌گرفته است اما به صورت محدود بوده و همین امر باعث خواهد شد تا به فکر ایجاد فرهنگ‌سازی عمومی در این زمینه باشیم.

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر بسیاری از عموم مردم در مورد اینکه می‌توان چنین نذرهایی را انجام داد اطلاعی ندارند و شاید باخبر شدن آنها می‌تواند برای عموم مردم تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه اگر جامعه قرآنی به شکل اختصاصی بتواند این کار را انجام دهد بسیار مطلوب خواهد بود، عنوان کرد: قاریان و حافظان قرآن کریم به دلیل مؤانست با قرآن کریم، قرآن با گوشت و خون آنها آمیخته شده است و قطعاً اگر آیات الهی توسط قاریان و حافظان قرآن با خلوص تلاوت شود، قرآن در روح و روان آنها عجین خواهد شد.

قربانی تأکید کرد: قطعاً، شفابخشی کسی که قرآن با وی عجین شده است، اثر بسیار بیشتری خواهد داشت، دانشمندان ثابت کرده‌اند که خواندن اسما‌ء الهی بر آب تأثیرات مثبتی بر آن خواهد گذاشت و همین مورد در مورد افرادی که با قرآن کریم مانوس هستند نیز می‌تواند صحت داشته باشد.

رئیس دارالقرآن بسیج کشور در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: اهدای خون باید به شکلی صورت بگیرد که اخلاص و نیتی که در نزد اهداء کننده وجود دارد، تحت الشعاع خود قرار ندهد و در این زمینه باید تأمل بیشتری کرد.

وی همچنین در مورد جایگاه قرآن در مراسم‌های عزاداری در ایام محرم، خاطرنشان کرد: جای قرآن در عزاداری‌ها واقعاً خالی است و اصلاً محور هیئت‌ها و حتی سخنرانی‌هایی که باید معرفت افزا باشد، کم‌کم به سمت مداحی صرف، آن هم مداحی‌هایی که بعضاً محتواهای مناسبی هم ندارند، رفته است.

قربانی افزود:‌ جاافتادن این موضوع باعث شده است تا عزاداری‌ها تنها به سمت و سوی مداحی صرف گرایش پیدا کند و باعث شود تا احساسی و داشتن شور در مردم را بیشتر کند، در صورتی که به شعور نیز نیاز داریم، ‌این شعور و معرفت نسبت به عاشورا را باید فرهنگسازی کرد.

رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با بیان اینکه با تبیین نهضت عاشورا می‌توان معرفت مردم نسبت به آن را بیشتر کرد، گفت: این نهضت با آیات قرآن کریم عجین و منطبق بر آیات قرآن کریم است، حضرت امام حسین(ع) در قیام خودشان،‌ هر قدم و هر صحبتی که با یاران و با دشمنان خودشان داشته‌اند، همه منطبق بر آیات الهی بوده است.

وی با بیان اینکه اگر اینها تبیین شود بسیار تأثیرگذار و بصیرت‌افزا خواهد شد، اظهار کرد:‌ امام حسین(ع) در شب عاشورای روز از دشمن مهلت خواستند و دلیل این مهلت خواهی هم پرداختن به تلاوت قرآن و نماز بوده است. این نشان از علاقه و انس امام(ع) با قرآن می‌دهد.

قربانی در ادامه با طرح این سؤال که ما چه میزان در این شب‌ها با قرآن کریم انس داریم و تلاوت قرآن را احیا می‌گیریم، گفت: قاعدتاً بخشی از این فرهنگ‌سازی جز وظایف جامعه قرآنی محسوب می‌شود و تک تک قاریان و مدیران و فعالان قرآنی در هیئات و جلسات این فرهنگ را باید جا بیندازند و خودشان پیشقدم شوند.

 

یادآور می‌شود، شعار امسال سازمان انتقال خون برای ایام محرم «نذر خون؛ تصمیم آگاهانه، اهدای مسئولانه» است. جامعه قرآنی نیز سه شنبه صبح با حضور در سازمان انتقال خون در این طرح شرکت می کنند./1325/د102/س

 

منبع: ایکنا

ارسال نظرات