۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۹۶۱۵۲
امام جمعه تسوج:

تمام صحنه های عاشورا درس دینداری و آزداگی است/ اگر تفکر امام حسین سازش بود، کربلایی اتفاق نمی‌افتاد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام بجانی با بیان این‌که با بیان این‌که جریان عاشورا همه درس است، گفت: در ایام سوگواری اباعبدالله هر کس به بهانه ای وارد این دستگاه حیات‌بخش می شود، تمام صحنه های عاشورا درس دینداری و آزداگی است.
حجت الاسلام بجاني

حجت الاسلام بجانی، امام جمعه تسوج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که جریان عاشورا همه درس است، اظهار داشت: در ایام سوگواری اباعبدالله هر کس به بهانه ای وارد این دستگاه حیات‌بخش می شود، تمام صحنه های عاشورا درس دینداری و آزداگی برای او است.


وی با بیان این مطلب که تمام حرکات و سکنات جریان عاشورا از دو طرف برای ما درس زندگی است، گفت: وقتی دو طرف درگیری را در روز عاشورا مقایسه می‌کنیم، رفتارها و گفتارها مسیر را مشخص می‌کنند، در یک طرف رابطه لشگر با فرمانده از روی ترس و وحشت و وعده و وعید است؛ اما طرف دیگر رابطه بین امام و امت از روی عشق و علاقه است، رابطه امام و امت در شیعه منحصر به فرد است.


امام جمعه تسوج افزود: آن رابطه ای که بین امام و امت است، در هیچ جای دنیا نظیر ندارد، نمونه این ارتباط در دین اسلام در نماز جماعت است، امام جماعت جلوتر از همه می‌ایستد، اما در به خاک افتادن و عبودیت جلو تر است، در این که ایاک نعبد و ایاک نستعین را به جای همه گفتن جلوتر است، اما در حکومت های دیگر شخصی که حاکم است در بهره بردن از دنیا از همه جلوتر است در عیش و نوش از همه جلوتر است.


وی تصریح کرد: دنیا هم شیرینی و هم تلخی اش مانند خواب دیدن است، خواب دیدنی که بیداریش در قیامت است، یعنی تا آن موقع نمی‌فهمد که در خواب بوده است در آن موقع خودش را بدبخت می‌بیند و کاملا دست خالی است قرآن در سوره حدید وضع این افراد را تبین می‌کند.


امام جمعه تسوج ادامه داد: از اول خلقت دو خط مشی وجود داشته است، گروهی راحت طلب بودند و دغدغه‌ای به غیر از شکم‌بارگی و خوش‌گذرانی نداشتند، این گروه بودند گه به حضرت سیدالشهدا گفتند شما چرا به این سفر می روید بنشینید، عبادت کنید و کسی با عبادت شما کاری ندارد.


وی خاطرنشان کرد: خط و روش دیگر خط و مبارزه با ظلم بود که راه همه انبیاء و صالحین است، اگر تفکر سیدالشهدا(ع) صلح و سازش بود اصلا کربلایی به وجود نمی‌آمد و حضرت موسی بن جعفر(ع) در زندان نمی‌ماند، حضرت ابا عبدالله و دیگر ائمه با رفتارشان فهماندند که باید اعلام موضع کرد و تا پای جان بر مواضع دینی خود ایستاد.


حجت الاسلام بجانی افزود: در کشور ما بعضی‌ها رفتار و مشی دو گانه دارند و پیرو مسیر امام حسین(ع) نیستند، دشمن تلاش دارد این مکتب را از بین ببرد، دشمن  از طریق تغییر دادن باورهای مردم و تغییر محتوا و سیرت انقلاب وارد می شود و  با صورت انقلاب کاری ندارد.


وی ادامه داد: دشمن به همین خاطر به دنبال تغییر نام نیست، بلکه به دنبال تغییر موضع و محتوا است، در عزاداری ها با اشعار، رفتار، حرکات و سکنات استکبارپسند تلاش دارد جریان عاشورا را از درون استحاله کند، نظام را هم همین طور می‌خواهند طبق فرموده رهبر معظم انقلاب با حفظ صورت، سیرتش را تغییر دهند.

 

امام جمعه تسوج در پایان ابراز داشت: عزاداری ها زمانی معنا پیدا می کند که هدف امام حسین(ع) تحقق پیدا کند هدف حضرت تحقق عبودیت بود نه ظهور منیت، اگر در دستگاه امام حسین(ع) منیت رشد کند محتوا از دست رفته و استحاله می شود./854/302/ب2

ارسال نظرات