۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۲
کد خبر: ۲۹۶۰۲۱
مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی رفسنجان:

عزاداری سبب احیای اسلام ناب و موجب ترویج ادبیات حماسه و جهاد می‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه رفسنجان با انتقاد از سبک های جدید عزاداری، گفت: عزاداری باید سبب احیای اسلام ناب و موجب ترویج ادبیات حماسه و جهاد شود؛ و لکن سبک‌های جدید بیشتر احیاگر مجالس لهو و لعب بوده و در اکثر موارد خالی از محتوای جهاد و مقاومت هستند.
حجت الاسلام والمسلمين محرابي
حجت الاسلام محرابی اناری، مدیر حوزه علمیه امام حسن مجتبی(ع) رفسنجان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به اهمیت ماه محرم و عزاداری بر سید الشهدا(ع)، گفت: بنا به فرمایش پیامبر گرامی اسلام(ص) یکی از مهم ترین حقوق مسلمانان نسبت به ایشان مودت ذی القربی است و حضرت آن را اجر رسالت خود قرار داده است و یکی از مصادیق مودت ذی القربی همین ابراز هم دردی با اهل البیت پیامبر است که مصداق کامل آن عزاداری است.
 
وی با شاره به حدیثی از امام صادق(ع)، افزود: امام صادق(ع) می فرمایند باید در حزن ما غمگین و در شادی ما مسرور بود و عزاداری مصداق کامل حزن و اندوه است.
 
وی با اشاره به پیشینه عزاداری بر امام حسین(ع) افزود: پیشینه گریه و عزای بر سرور و سالار شهیدان به خلقت انسان بر می‌گردد و آن هنگام که حضرت آدم به پنج تن آل عبا قسم خورد و در روایت است که گریه آدم بر امام حسین(ع) مثل گریه مادر بچه مرده بوده است.
 
حجت الاسلام محرابی اناری خاطرنشان کرد: گریه پیامبر اکرم در هنگام مشاهده قنداقه امام حسین(ع) مصداق دیگر عزاداری امام حسین(ع) است.
 
وی افزود: عزاداری بر سیدالشهدا(ع) سیره ائمه معصومین(ع) بوده است و در تاریخ موجود است که امام صادق(ع) مجالس روضه خوانی بر پا کرده است.
 
مدیر حوزه علمیه رفسنجان با اشاره به ثواب ها و برکات عزاداری بر امام حسین(ع)، خاطرنشان کرد: ثواب این مسأله از حج و عمره بالاتر است و موجب آمرزش گناهان می شود و افضل همه اعمال است.
 
وی با اشاره به اهمیت زیارت امام حسین(ع)، تأکید کرد: در روایات زیارت ایشان تشبیه به  زیارت خداوند رحمان در عرش است و موجب حسن عاقبت و زمینه استجابت دعا را فراهم می کند.
 
این استاد حوزه علمیه با اشاره به آثار اجتماعی و جمعی عزاداری بر امام حسین(ع)، تصریح کرد: استمرار عزاداری سالار شهیدان تا روز قیامت سبب بقای اسلام و احیای مکتب تشیع است و از سوی دیگر بقای انقلاب اسلامی منوط به عزاداری امام حسین(ع) است.
 
این کارشناس مسائل مذهبی با بیان اهمیت تشکیل دسته‌جات عزاداری در کوچه ها و محله ها، اظهار کرد: به شرط عدم مزاحمت برکات معنوی بسیاری در کوچه و محله ها منتشر می شود و جامعه رنگ و بوی حسینی می گیرد و این مسأله موجب ترک گناه در جامعه خواهد شد.
 
وی به بیان کیفیت مناسب و صحیح عزاداری اشاره کرد و گفت: هر روش و سبکی باید به دور از افراط و تفریط باشد و نباید سبب سوء استفاده دشمنان از آیین اسلامی شود.
 
این کارشناس مسایل دینی تأکید کرد: در این زمان که ایران اسلامی ام القرای جهان اسلام و الگوی حکومت اسلامی در جهان است، هروله و قمه زنی موجب وهن دین است و باید ترک شود؛ چرا که مفاسد غیر قابل جبرانی را به دنبال دارد.
 
حجت الاسلام محرابی اناری در پایان با انتقاد از سبک های جدید عزاداری، گفت: عزاداری باید سبب احیای اسلام ناب و موجب ترویج ادبیات حماسه و جهاد شود؛ و لکن سبک‌های جدید بیشتر احیاگر مجالس لهو و لعب بوده و در اکثر موارد خالی از محتوای جهاد و مقاومت هستند./9704/302/ب2
ارسال نظرات