۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۲۹۳۷۶۳
آیت الله سبحانی در گردهمایی بزرگ مبلغان:

استخوان بندی منبر قرآن و حدیث است/ نا آرامی های منطقه به وهابیت برمی گردد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی گفت: اگر منبرها از قرآن و حدیث خالی شود و فقط به مسائل سیاسی بپردازیم تأثیر فوری دارد اما دائم نیست، زمانی اثر منبرها دائمی می شود که استخوان بندی منبر قرآن و حدیث باشد و سپس به عنوان یک ضرورت مسأله سیاسی مطرح شود.
حضرت آيت الله سبحاني آيت الله سبحاني‎

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در گردهمایی بزرگ مبلغان ماه محرم که در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، با بیان این که در دنیا دو نوع مصلح داریم، گفت: مصلحانی وجود دارند که جنبه بشری داشته و از سوی خداوند متعال اعزام نشده اند و می خواهند جامعه را اصلاح کنند؛ یکی از این افراد سقراط بود که انسانی پاک دامن به شمار می رفت و سعی می کرد تا جامعه را به صلاح برساند.


وی افزود: مصلحانی وجود دارند که خود را به خدا منتسب می کنند که در درجه نخست آن ها انبیا هستند، هر دوی این گروه ها مصلح به شمار می روند اما طایف نخست معصوم نیستند ولی گروه دوم چون از وحی سرچشمه می گیرند معصوم به شمار می روند.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دسته نخست مصلحان غالبا از فلاسفه بودند که افکار خود را می نوشتند و در اختیار مردم می گذاشتند، اظهار داشت: این افراد مأمور به تبلیغ نبودند و انگیزه ای برای انجام این کار نداشتند.


وی ادامه داد: انبیا از سوی خدا مأمور برای تبلیغ بودند حتی در این مسیر جان و مال خود را نیز فدا می کردند، انبیا همانند سقراط نیستند که تنها نظرات را بنویسند و بروند بلکه تا جایی که ممکن است باید پیام الهی را برسانند.


این مرجع تقلید با بیان این که پیامبر اسلام در مدت حیاتشان همواره در به دنبال تبلیغ بود، ابراز داشت: حضرت در قالب گروه های چند نفره به اطرف مبلغ می فرستادند از این رو زمان رسول اکرم(ص) اعزام مبلغ مرسوم بوده است؛ مبلغان بدانند که سربازان حقیقی پیامبر اسلام و اهل بیت(ع) هستند.


وی با اشاره به آیه«الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا» عنوان کرد: مبلغان باید در منبر تکیه بر آیات و روایات کنند، باید دانست که پایه و استخوان بندی منبر قرآن و حدیث است و بر آن ها باید تأکید شود.


حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: اگر منبرها از قرآن و حدیث خالی شود و فقط به مسائل سیاسی بپردازیم تأثیر فوری دارد اما دائم نیست، زمانی اثر منبرها دائمی می شود که استخوان بندی منبر قرآن و حدیث باشد و سپس به عنوان یک ضرورت مسأله سیاسی مطرح شود.


وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اضافه کرد: حضرت می فرمایند کسی که آگاه به شرایط زمان خود باشد در برابر شبهات قرار نگرفته و غافل گیر نمی شود، امروز باید بدانیم که در دنیا چه خبر است و علیه شیعه چه مسائلی مطرح می شود و آنچه که برای در مجالس لازم است چیست.


استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دو مکتب تشیع را تهدید می کند که مبلغان باید سنگربان تشیع باشند، گفت: یکی از این مکتب ها وهابیت است که ناآرامی های منطقه به وهابیت باز می گردد و داعش ریشه در وهابیت دارد.


وی افزود: سابقا وهابیت با تمام مسلمانان درگیر بود اما اکنون نوک پیکان آن ها متوجه تشیع در همه جا است، در حال حاضر نیز وهابیت جنگ هایی که آغاز کردند در مناطق شیعه نشین از جمله عراق، سوریه و یمن است؛ مبلغان باید منطق وهابیت را بیاموزند و حلقاتی را برای آشنایی جوانان با منطق وهابیت تشکیل دهند.


این مرجع تقلید با بیان این که عرفان های کاذب شیعه را تهدید می کنند، اظهار داشت: عرفان های کاذب می خواهند انسان را از خداوند و دین جدا کنند، این عرفان ها وابسته به نهادهای خاصی هستند؛ جوانان پاک ما الگو، عرفان و سلوک می خواهند و در صدد هستند تا انسان کامل شوند از این رو باید غذای کامل در اختیار آنان قرار داد.


وی ادامه داد: خطبه همام و صحیفه سجادیه بسیار می توانند جوانان را با عرفان های حقیقی آشنا کنند، حضرت امام می فرمودند که در دعا نکات عرفانی و فلسفی وجود دارد که عقل بشر تازه در پی رسیدن به آن ها است./1323/پ202/ج

ارسال نظرات