۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۲۹۱۷۷۲
سناریوی رسانه‎های آل سعود برای توجیه بی‎کفایتی مدیریت حج؛

انتشار خبر دروغ از توئیتر جعلی خبرگزاری رسا در رسانه‎های عربستان

خبرگزاری رسا ـ رسانه‎های عربستان برای فرار از پذیرش بی‎کفایتی دولت این کشور در حادثه منا دست به جعل خبر از خبرگزاری رسا زدند.
توييتر جعلي رسا اخبار المکه عربستان راديو فردا کل الوطن عربستان پوستر کشتار منا


به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، حادثه منا در روز عید قربان و کشته شدن زائران بیت الله الحرام که بی کفایتی مدیران حج را به جهان اسلام ثابت کرد آبروی سعودی را در سطح بین الملل برد. بر همین اساس از ابتدای این حادثه رسانه های سعودی بسیج شده و برای تبرئه دولت دست به فرافکنی رسانه ای زدند. انتشار اخبار دروغ و امنیتی کردن فضای حج مهمترین سرفصلی است که در دستورکار رسانه های آل سعود قرار دارد.


یکی از جلوه های دروغ پردازی این رسانه ها انتشار اخبار دستگیری فرماندهان ارشد نظامی ایران از سوی دولت عربستان است که به دلیل عدم وجود منبع موثق، آن را به خبرگزاری های ایرانی نسبت دادند. روزنامه اینترنتی "کل الوطن" عربستان نوشت:‌ خبرگزاری ایرانی رسا در توئیتر خود خبر مفقود شدن علی اصغر فولادگر، از فرماندهان ارشد نظامی و معاون سردار صفوی و مشاور نظامی رهبر معظم انقلاب، در خلال حادثه منا را منتشر کرد.


 

 
 
سایت "اخبار المملکه" عربستان سعودی نیز این خبر را عینا بازنشر داد و مدعی شد که این فرمانده نظامی ربوده شده است.
 
 
نکته جالب توجه اینجاست که خبرگزاری رسا هیچ حساب کاربری در توئیتر ندارد و اخباری که به نام این رسانه حوزوی در توئیتر منتشر شده را تکذیب می کند. رسالت خبرگزاری حوزوی رسا تولید و انتشار اخبار حوزه های علمیه و علمای جهان اسلام است و در عرصه های نظامی و امنیتی به تولید خبر نمی پردازد. 

اما رادیو فردا نیز در ادامه این سناریو به نقل از خبرگزاری رسا این خبر را نقل کرده و به تئوری امنیتی کردن فضای حج دامن زد.
 
 
این در حالیست که دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ربوده شدن غضنفر رکن‌آبادی و برخی فرماندهان نظامی در حادثه منا، اظهار داشت: این، تحلیل ذهنی غیرواقعی است، اینکه امروز قبح همکاری با رژیم صهیونیستی توسط اعراب شکسته شده و پیشتاز آن نیز متأسفانه برخی از کشورهای عربی منطقه هستند.

وی افزود: همین موضوع باعث شده تا چنین شک و ظن‌هایی صورت گیرد، اما این‌گونه نیست که این حادثه تعمدی باشد و بیشتر ناشی از بی‌کفایتی و ناکارآمدی سیستم‌های مدیریتی بوده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شورای عالی امنیت ملی برنامه‌ای برای حفاظت از مسؤولان در سفرهایی این‌چنین دارد، گفت: مقامات زمانی که به وضعیت تکلیف می‌رسند، از منظر حق شرعی کسی نمی‌تواند آنها را برای انجام اموراتی مثل زیارت و یا حج ممانعت کند.

شمخانی ادامه داد: اینکه مسؤولین ما بدون تأمین امنیت به سفرهایی مثل حج مشرف می‌شوند نشان‌دهنده این است که آنها به‌صورت یکسان به حج می‌رفتند.

گفتنی است خبرگزاری رسا، انتشار خبر مفقود شدن فرمانده ارشد نظامی را تکذیب می کند و پخش اینگونه اخبار از سوی رسانه های سعودی را فرار از پذیرفتن مسؤولیت فاجعه منا و حوادث امسال بیت الله الحرام می داند.
 
لازم به ذکر است این خبر در شبکه اجتماعی توئیتر در صفحه ای به نام "الیمن الان" منتشر شده است که مشخص نیست به کدام شخص یا نهادی وابسته است.

 

/1321/ب901/ک

ارسال نظرات