۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۲۹۱۵۰۹
معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین:

عربستان سعودی محیط خانه خدا را برای زائران ناامن کرده است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین با بیان این‌که آل سعود، غاصبان حرمین شریفین هستند، گفت: عربستان سعودی محیط خانه خدا را برای زائران ناامن کرده است.
حجت الاسلام کريميان‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت‌الاسلام احسان کریمیان‌ها، معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین ظهر امروز در حسینیه حوزه علمیه ملا‌وردی‌خان با عرض تسلیت به خانواده‌های فاجعه منا، گفت: این حادثه تأسف‌بار از دو جناح قابل تحلیل و بررسی است، نخست این‌که حقیقت این حادثه را بر مبنای اتفاق یا قضا و قدر الهی محسوب کنیم که به صورت آنی اتفاق افتاده و یک نیروی خارجی طبیعی در آن دخیل بوده و یا این‌که کاملا تعمدی است.

 

وی ادامه داد: براساس  تحلیل نخست این عنصر اتفاق و عدم تعمدی بودن، از این رو فقدان اراده انسانی در این واقعه شکل حادثه را به خود گرفته که در انتها کاری جز تأسف و همدردی با بازماندگان نخواهیم داشت، حتما اگر این رخداد با جمعیتی انبوه باشد در این جا دیگر کاری از دستمان برنخواهد آمد.

 

حجت‌الاسلام کریمیان‌ها با بیان این‌که حکومت عربستان سابقه مدیریتی تاریکی در طول تاریخ داشته است، ابراز کرد: عربستان سعودی بیشتر از این‌که یک کشور متمدن به لحاظ مبدأ تاریخ اسلام باشد و در مدیریت این فریضه الهی از خود لیاقت و همت نشان نداده و با سوء مدیریت در این امر مهم اسلامی، رفته رفته محیط مکه را برای زائران خانه خدا ناامن کرده است.

 

اتفاقات رخ داده در حج سال جاری تعمدی است

این استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که دولت عربستان در همه حوادث اخیر مکه  تبرئه را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: این دولت سعی دارد اتفاقات را بر گردن عوامل بی‌تأثیر هماند بی‌نظمی خود زائران یا عوامل طبیعی بیندازد در حالی که این‌گونه اظهارات نه تنها قابل باور نیست، بلکه فقط  بی‌تدبیری و بی‌مسؤولیتی عاملان برگزاری حج را به دنبال دارد.

 

حجت‌الاسلام کریمیان‌ها با بیان این‌که تحلیل دوم این حادثه خبر از تعمدی بودن این ماجرا می‌دهد، ابراز کرد: کارشناسان نظریه انبوه، بر این نظر هستند که این اتفاق ریشه در فقدان کنترل مدیریتی عربستان دارد.

 

وی تأکید کرد: ادعایی که عربستان سعودی حتی در سال‌های اخیر در بوق و کرنا می‌کند که ما خادمان حرمین شریفین هستیم با اتفاقات اخیر باید بگوییم شما غاصبان حرمین شریفین هستید نه خادم.

 

معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین خطاب به آل سعود عنوان کرد: با مجموع این حوادثی که در ایام حج برای زائران اتفاق افتاد، علناً نشان دادید که از دستان پشت پرده همانند آمریکا و اسرائیل کمک می‌گیرید.

 

این کارشناس فرهنگی در بیان جزییات و تجزیه و تحلیل حادثه جرثقیل در مکه، خاطرنشان کرد: قواعد و قرائنی وجود دارد که دلالت بر تعمدی بودن این فاجعه می‌کند یکی از توجیهات عربستان در این حادثه عامل جوی بوده در حالی که شبکه العربیه سرعت باد را چهل و پنج کیلومتر در ساعت اعلام کرده بود که کشور‌های مجاور این توجیه را کاملا مردود اعلام کردند و هنوز هم انگشت اتهام به سمت عربستان سعودی است.

 

وی ادامه داد: تردد زائران در هنگام طوفان آن‌هم به طور معمول در مسجدالحرام حاکی از این بود که سرعت طوفان زیاد نبوده وگرنه در زیارت آن‌ها ‌بایستی اختلال ایجاد می‌شد، نکته حائز اهمیت این بود که بیشترین تراکم جمعیتی در مسجدالحرام پشت مقام ابراهیم وجود داشته و سقوط جرثقیل عملا در همین نقطه صورت گرفته  است.

 

حوادث مکه نوعی غرض‌ورزی است

حجت‌الاسلام کریمیان‌ها افزود: لازم به ذکر است تعارضی هم وجود دارد مبنی بر این‌که نشان می‌دهد برای سقوط جرثقیل با مسیر ورزش باد یکی نبوده به این معنا که دقیقا مخالف هم بوده از طرفی اخبار موثقی وجود دارد که اعلام می‌کند پایه‌های جرثقیل به بدنه اصلی متصل نبوده است؛ بدتر از همه این‌که تأخیر در رسیدن نیروهای امدادی حوادث آن هم با منشأ انسانی این خود به تعمدی بودن حادثه بیشتر دامن می‌زند.

 

وی کثرت این حوادث را در مکه نوعی غرض‌ورزی دانست و تصریح کرد: نقش آل‌سعود در بد جلوه دادن حقیقت حج و تخریب اسلام نوعی غرض‌ورزی است که این در اخبار دنیا منعکس و منتشر می‌شود.

 

حجت‌الاسلام کریمیان‌ها در پایان گفت: بالاترین بازتاب اتفاقات اخبر این بود که عید مسلمانان در عید قربان همراه با خونریزی بود؛ خاندان سعودی با این رویکرد صرفا به دنبال حفظ جایگاه و پایگاه خود در منطقه است، امیدواریم در سال‌های بعد شیرینی و حلاوت حج با این حوادث از پیش تعیین شده تلخ نشود./873/202/ب2

ارسال نظرات