۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۲۹۱۳۰۹
نویسنده عرب:

علمای بدبخت عربستان توانایی محکومیت اقدامات آل‎سعود را ندارند

خبرگزاری رسا ـ یکی از نویسندگان عرب، با انتقاد از دروغ ها و تناقض گویی‎های مقام های عربستانی، نوشت: من خود شاهد بودم که دو بار حج ویژه (vip) و حضور برخی مقام‎های سیاسی در مناسک حج، فاجعه بزرگی را در حرم امن الهی رقم زد.
واقعه مناء

 

به گزارش خبرگزاری رسا، اسماعیل القاسمی از نویسندگان جهان عرب در گزارشی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم درخصوص چگونگی روی دادن فاجعه منا نوشت: فاجعه منا یک جنایت محکوم شده و بسیار زشت بود که باید حقایق آن را بیان کنیم؛ حال بیان این حقایق هرگونه تبعاتی برای ما داشته باشد.


این نویسنده عرب می افزاید، مقام های عربستانی از حرمین شریفین در جهت منافع شخصی خود استفاده می کنند در حالی که این اماکن مقدس وقف همه امت اسلامی است و این اماکن نباید تبدیل به محلی برای تبلیغ حکام عربستانی و مقام های این کشور شود.


وی در ادامه با انتقاد شدید از نامیدن برخی مکان ها به نام شاهزاده ها و مقام های عربستانی در حرمین شریفین نوشت: ما در حرمین شریفین به چشم خود می بینیم که برخی از اماکن به نام شخصیت های صدر اسلام شناخته می شود بدون آوردن هرگونه صفتی برای آن ها ماند باب علی، باب ابوبکر، باب السلام و ...در حالی که می توانستند آنجا لقب خلیفه یا امیر المومنین را پیش از این اسامی بنویسند اما پیشینیان ما این کار را نکردند، ولی اکنون می بینیم که در برخی ورودی های تازه ساخته شده، نوشته اند باب جلاله الملک فلان ...، مشخص نیست علمای دینی عربستان کجا هستند و بدبختی شان تا کجا رسیده که این اقدام را حتی محکوم هم نمی کنند٬ چه کسی در حریم امن الهی و بارگاه پیامبر اسلام (ص) می تواند خود را پادشاه بداند؟؛ شکی در این نیست که این ها یعنی مقام ها و علمای عربستان نمی دانند حرمین شریفین چه ارزش و جایگاه والایی دارند و تا چه اندازه مقدس هستند.


وی در خصوص فاجعه منا نیز نوشت: آن زمان روز عرفات به پایان رسید؛ جمعیت زیادی در مکان های دیگر حرمین شریفین حضور داشتند اما در هیچ یک از این ها چنین فاجعه ای رخ نداد؛ عربستانی ها جهل حاجیان را عامل این فاجعه اعلام کرده اند!، چگونه است که آن ها در دیگر اماکن جاهل نبودند و فقط زمانی که به اینجا رسیدند، جاهل شدند؟.


وی افزود: این فاجعه مرا به یاد فاجعه ای دیگر قبل از حدود در حدود 10 سال پیش انداخت؛ ما روز نخست با هیچ مشکلی مواجه نبودیم، به خاطر دارم که پلی بسیار بزرگ و پهن آنجا بود که من شخصا رمی جمرات را از بالای آن انجام دادم، بدون مشکل و با آرامش اما در روز دوم وقتی به این محل رفتم متوجه شدم سه صف از سربازان عربستانی آن پل را مسدود کرده اند و دیدم که تنها نیروهای ارتش بالای این پل هستند و این زمان بود که به ذهنم رسید حتما یک مسئله اضطراری برای حفظ جان حاجیان پیش آمده که می بایست پل مسدود شود؛ کسانی که به طبقه همکف در این محل رفته اند و از جمله اینجانب آن لحظه را فراموش نمی کنیم وقتی سنگ آخر را پرتاب کردم ناگهان یک موج انسانی از عقب مرا هول داد و من زیر پای مردم افتادم، به هر حال به لطف الهی زائران مرا بلند کردند و به حرکت ادامه دادم و وقتی به چادر خود در منا رسیدم دیدم دوستانم به خاطر سالم بودنم به من تبریک می گویند؛ دلیل را نمی دانستم و بعد فهمیدم حدود 300 زائر در این محل جان باخته اند و اکنون نیز همان سخنان عربستانی ها را می شنویم که می گویند جهل حجاج و هول دادن یکدیگر و عدم پایبندی به دستورها باعث این فاجعه شد و اینگونه اراجیف و مزخرفات دیگر را به خورد مردم می دهند.


من آن زمان نمی دانستم چرا این پل بسته شده است، اما بعدها از یکی از مقام های عالی رتبه عربستانی شنیدم که گفت: آن زمان یکی از شاهان عرب برای رمی جمرات به این محل آمده بود و به همین دلیل این ازدحام پیش آمد و آن پل بسته شد، من باور نمی کردم اما بعد شبکه های رسمی عربستان اعلام کردند که فلان شاه برای رمی جمرات آمده است و فردا سالم به کرسی قدرت و کشور خود باز می گردد.


اینجا دو مصیبت بود: نخست اینکه آن پل را تنها برای یک حج تشریفاتی و به اصطلاح حج ویژه (vip) خالی کرده و باعث این مشکل شده بودند، زیرا نه کسانی که برای رمی جمرات به این محل می آمدند می دانستند که این تعداد حاجی مقابلشان متوقف شده اند و نه کسانی که در حال انجام رمی جمرات بودند می دانستند چنین سیل جمعیتی به سوی آن ها می آید.


مصیبت دوم این بود که همزمان با اعلام خبر فوت این حاجیان به خانواده هایشان، آن ها را به جهل و عدم پایبندی به دستورها متهم می کردند و اینجا است که باید سوال کرد این حاجیان چگونه فقط اینجا دچار جهل شدند اما در مناسک دیگر و جاهای بسیار شلوغ دیگر چنین نبودند؟، برای خانواده های قربانیان همین خبر وفاتشان کافی نیست که عربستانی آن ها را اینگونه متهم کرده و به آن ها توهین می کنند.


من به خاطر دارم یک بار دیگر نیز نیمه شب در حرم شریف نبوی بودم که ناگهان ده ها نیروی پلیس و ارتش سعودی وارد حرم شده و بسیاری از زائران را به زور بیرون کردند تا فلان امیر یا پادشاه به زیارت بیاید، آن ها بدون مراعات قدسیت این مکان به نحو زننده ای زائران را از برخی اماکن بیرون کردند، حرمت پیامبر (ص) واجب بود یا فلان مقام عربی؟، باید به این ها گفت: شما با اسلحه و محافظ به بارگاه پیامبر اسلام (ص) می آیید؟ با چه جراتی؟ شما مهمانان پیامبر (ص)را بیرون می کنید؟ چرا چون حج وی ای پی است؟؛ تصور نمی کنیم کسی نادان تر و احمق تر از کسانی باشد (آل سعود) که چنین برنامه هایی در اماکن مقدس اجرا می کنند.


نویسنده عرب می نویسد، سرلشکر منصور الترکی تاکید کرده که یک گروه از مقام ها که به صورت تشریفاتی به این محل آمده باشند نمی تواند چنین فاجعه ای را رقم بزند زیرا چنین گروه هایی راه های ویژه خود را دارند اما ظاهرا ایشان فراموش کرده که این راه ها نیز بالاخره به اماکن خاصی منتهی می شود و آن محل انجام مناسک حج است که اینجا محل رمی جمرات است؛ وی تایید کرده که یک گروه وی ای پی حضور داشته و آن ها راه های خاص خود را دارند و فراموش کرده است که تقاطع این راه ها در منا می تواند باعث رقم زدن فاجعه شود مگر اینکه آن ها بگویند رمی جمرات تنها اختصاص به گروه خاصی دارد.


القاسمی الحسنی می افزاید: ما به اهالی قربانیان تسلیت می گوییم و در عین حال به مقام های عربستانی به دلیل جشن های باشکوه عید قربان و تجملات موجود در آن و همچنین بی مبالاتی آن ها و برگزاری مجالس شعر خوانی که شاعران با چاپلوسی اشعاری در مدح این ها سرودند، تبریک می گوییم، ما همچنین به روحانیان عربستانی که به باطل، لباس حق می پوشانند و دست از بیت الله الحرام و اماکن دیگر شسته اند، تبریک می گوییم./
982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات