۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۲۹۱۰۷۰
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

شکی در نالایق بودن عربستان نیست/ عربستان به دنبال تفرقه افکنی از طریق حادثه منا است

خبرگزاری رسا ـ بخشایش با اشاره به تهاجم عربستان علیه کشور یمن و حضور نیروهای تعلیم دیده آل سعود در جنگ یمن، گفت: عربستان به دنبال این است که این حادثه را دو قطبی کند و به همین علت تلاش می کند حجاج ایرانی را مقصر جلوه دهد.
احمد بخشايش عضو کميسيون امنيت ملي مجلس، نماينده مردم اردستان

حمد بخشایش اردستانیعضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به حادثه منا گفت: در حال حاضر 65 هزار حاجی در مکه داریم که با توجه به این که هنوز برخی اعمال خود را به صورت کامل انجام ندادند حدود 20 تا 30 روز طول می‌کشد تا به ایران بازگردند بنابراین در حال حاضر احضار سفیر و کاهش رابطه درست نبوده و در درجه نخست باید دید که اشکال کار کجا است.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان این که برخی معتقدند عربستان سعودی تعامدا این کار را انجام داده است، تصریح کرد: برخی معتقدند که حادثه منا ناشی از ضعف مدیریتی بوده در حالی که عربستان بیش از 50 سال است که حج را مدیریت می‌کند و دراین رابطه به اندازه کافی تجربه دارد و باید از قبل پیش بینی می‌کردند که ضعف آنها در کجاست در حالی که چنین پیش بینی‌ای انجام نشده و این فاجعه اتفاق افتاد و مشخص نیست این عدم پیش بینی عمدی و بر اساس دعوای سیاسی بوده یا خیر.

 

وی افزود: برخی کارشناسان اعتقاد دارند که با توجه به این که عربستان چند ماه است که به یمن حمله کرده و به دنبال تسلط بر یمن است بنابراین در این مدت افراد نخبه خود را به آنجا گسیل کرده و مدیران ضعیف تر خود را در مدیریت حج قرار داده و توجه زیاد آنها به سوریه، عراق و یمن سبب شده که از مدیریت حج باز بمانند، آنها تجربه دارند و جای تعجب دارد که چگونه این اتفاق افتاده است.

 

بخشایش با بیان این که اتفاقات سریالی پیش آمده و حادثه جرثقیل، حادثه منا و پس از آن آتش سوزی بحثی را در ذهن انسان پدید می‌آورد، خاطرنشان کرد: به گفته بعضی کارشناسان بین ولیعهد و پسر پادشاه اختلاف وجود دارد که این اختلافات خود را به بدنه سیستم اطلاعاتی و امنیتی خود را می‌کشد و سبب شده این اتفاقات پیش آید تا به ولیعهد اعلام کنند که ناتوان هستی و به این وسیله از هم انتقام بگیرند البته عربستان این ماجرا را به قضا و قدر ارتباط داده و می‌گوید این اتفاق در گذشته پیش آمده و در آینده هم اتفاق خواهد افتاد و 2 میلیون و 500 حاجی در محدوده کوچک سبب شده این اتفاق پیش آید و این میزان کشته بر جا بماند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اظهار تأسف از این که عربستان دوست دارد این مسأله را 2 قطبی شیعه و سنی کند و تلاش کرده تقصیرات را به گردن حجاج ایرانی بیندازد، اظهار کرد: اما جمهوری اسلامی معتقد است که عربستان باید مسؤولیت اتفاقات را گردن بگیرد.

 

وی در پاسخ به این که تحلیل شما از حادثه منا چیست، گفت: من فکر می‌کنم این مسئله تقاص خون مردم یمن بود که برای عربستان اتفاق افتاد تا جهان نسبت به عربستان و رفتار این کشور حالت نفرت پیدا کرده و وجهه این کشور در دنیا خدشه‌دار شود، عربستان تمام مسائل خود را با پول رفع می‌کرد اما این مسئله را نمی‌تواند با پول برطرف کند.

 

بخشایش با اشاره به موضع مراجع تقلید مبنی بر اداره شدن حج توسط کشورهای اسلامی و خروج آن از سیطره عربستان بیان کرد: مراجع تقلید و کشورهای اسلامی دوست دارند که مکه و مدینه مانند واتیکان اداره شود اما عربستان با توجه به این که پول داشته و زمانی که به یمن حمله می‌کند قطعنامه‌‌های شورای امنیت سازمان ملل را پشت سر خود دارد اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عربستان جز کشورهای گروه سازش است و به دلیل این که آمریکا با ایران مشکل دارد این کشور نیز تلاش دارد با جمهوری اسلامی مشکلاتی ایجاد کند البته عربستان تلاش دارد تمام مسائل در مورد ایران را در یک مجموعه کامل ببیند، ایران در یمن، سوریه، عراق و سایر کشورهای اسلامی موضعی متفاوت با عربستان دارد و عربستان ایران را با تمام این مواضع می‌بیند.

 

وی تأکید کرد: ما باید در اعزام حاجی به مکه رعایت کرده و با سخت گیری بیشتری این کار را انجام دهیم و تعداد محدودتری حاجی به عربستان اعزام کنیم البته در گذشته در جاهای دیگر جایگزین برای حج و زیارت ایران قرار می‌دادیم که اکنون سوریه و عراق دچار جنگ شدند.

 

بخشایش با أکید بر این که عربستان باید در ابتدا کمیته حقیقت یاب تشکیل داده و اعلام کند که حادثه منا بر چه اساسی صورت گرفته است، تصریح کرد: اگر این حادثه عمدی بوده باید بررسی کنند که به چه دلیل بوده است البته در این که عربستان بی تقصیر و نالایق است شکی نیست اما باید بررسی شود که دلیل این مسأله چیست.

 

وی ادامه داد: ما زمانی که به صورت شعاری رفتار عربستان را محکوم می‌کنیم آنها نیز در واکنش این حادثه را به خود ما برمی‌گردانند و مسأله را 2 قطبی می‌کنند برای مثال اکنون اردوغان اعلام کرده حج امسال به خوبی برگزار شده چرا که می‌خواهد موضوع را 2 قطبی کرده و بگویند در حادثه منا سنی‌ها از بین نرفتند و شیعیان کشته شدند چرا که دوست دارند اعلام کنند شیعیان بی‌نظمی کرده و شعار "لبیک یا حسین" سر دادند که سبب شده ازدحام جمعیت به وجود آید./1304/302/ب3

 

ارسال نظرات