۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
کد خبر: ۲۸۵۰۶۳
حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی:

مدرسه محوری بسیاری از مشکلات حوزه را حل می‌کند

خبرگزاری رسا ـ مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی گفت: گزینش از عوامل انسانی مهم ترین عامل رشد مجموعه است و مدیر شایسته در این راستا باید گزینش اصلح انجام داده و بهترین افراد را انتخاب کند؛ بنابراین اگر طلبه و استاد هر دو ضعیف انتخاب شوند، رشدی حاصل نمی ‌شود.
حجت‌الاسلام صمصام‌الدين قوامي، رييس موسسه تخصصي فقهي مديريت اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کمیسیون «نقش مدیران و اساتید در تربیت و رشد اخلاقی طلاب» از جمله کمیسیون‌های تخصصی اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران، امروز در مجتمع نرجس خاتون جمکران برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصمصام الدین قوامی، مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در این کمیسیون اظهار داشت: نظم، رشد، انگیزش و معنویت از جمله واژگان کلیدی برای رسیدن به یک مدرسه مطلوب هستند.

 

وی بیان کرد: مدیری که بتواند مدرسه مطلوبی ایجاد کرده تا منظم، رشید، با انگیزه و معنوی باشد، مدیریت خوبی داشته است اما این چهار واژگان، خود محصول چهار اقدام هستند.

 

اقدامات لازم برای رسیدن به مدرسه مطلوب

امام جمعه پردیسان با اشاره به اقدامات لازم برای رسیدن به مدیریت شایسته و مدرسه مطلوب، عنوان کرد: نظم محصول مبانی مدیریتی، رشد محصول مدیریت منابع اسلامی، انگیزش محصول مدیریت رفتار سازمانی و معنویت محصول مدیریت فرهنگ سازمانی است.

 

وی با اشاره به اهمیت ایجاد نظم در اقدامات مدیریتی خاطرنشان کرد: مبانی مدیریت مساوی با برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت و هماهنگی است؛ در نهایت اگر مدیر مدرسه علمیه‌ای در مبانی مدیریت موفق باشد، مدرسه‌ای منظم خواهد داشت.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی این سخن که نظم در بی نظمی است را شعاری باطل دانست و ادامه داد: مدیریت منابع اسلامی مساوی با فرآیند شناسایی، انتخاب و گزینش اعضا، ارزیابی عملکرد، آموزش و پرورش، انضباط، حقوق و دستمزد و تشویق و تنبیه است.

 

وی تأکید کرد: اگر مدیر یک مدرسه علمیه در مدیریت منابع اسلامی موفق باشد، ‌مدرسه او دارای طلاب رشید در همه ابعاد علمی، مهارتی و اخلاقی خواهد بود و کارمندان و اساتید بدون توقف به رشد همه جانبه می‌رسند و مدرسه همواره پیش رو خواهد بود.

 

انگیزش و مدیریت رفتار سازمانی

مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی مدیریت رفتار سازمانی را مساوی با تشخیص رفتارها، علت رفتارها، راه‌حل برای اصلاح و تغییر رفتارها دانست و عنوان کرد: اگر مدیر یک مدرسه علمیه در مدیریت رفتار سازمانی در میان طلاب، اساتید و کادر موفق باشد، این مدرسه با انگیزه، خود جوش، خود مدیر، فعال و سرزنده پیش خواهد رفت.

 

وی با بیان این‌که پیچیده ترین نظریه در مدیریت، انگیزش است تا افراد بدون دستمزد حاضر به فعالیت باشند، افزود: مدیریت رفتار سازمانی، همه اعضا را زنده نگاه می‌دارد و مدیر برای اینکه انگیزش ایجاد کند باید مدیریت رفتار سازمانی کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی همچنین مدیریت فرهنگ سازمانی را مساوی با تشخیص فرهنگ مطلوب و فرهنگ موجود و تشخیص راهکار برای رسیدن به فرهنگ مطلوب دانست و گفت: اگر مدیر مدرسه علمیه در فرهنگ سازمانی موفق باشد، جو غالب و فضای عمومی حاکم بر مدرسه، جوی معنوی نورانی خواهد بود.

 

تفاوت میان فرهنگ و رفتار

وی در بیان تفاوت میان فرهنگ و رفتار ابراز کرد: بررسی رفتار بر اساس نظریات روانشناسانه و بررسی فرهنگ بر اساس نظریات جامعه شناسانه است اما رفتاری که تعمیم پیدا کند، فرهنگ می‌شود.

 

امام جمعه پردیسان عنوان کرد: در مقابله با نوع رفتارهای افراد باید جداگانه به بررسی پرداخت و ریشه یابی کرد اما در مقابله با فضای عمومی حاکم، باید کلیت آن فرهنگ غالب را مورد بررسی قرار داد.

 

وی تصریح کرد: در مواجهه با رفتارهای نامناسب، نباید خشن برخورد کرد که سبب ایجاد فضای افسرده در مدرسه می‌شود؛ مدیران باید بدانند در برابر تمرد و تملق چه نوع عکس العملی داشته باشند.

 

مدرسه محوری تمام مشکلات حوزه را برطرف می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین قوامی با تأکید بر ضرورت مدرسه محوری افزود: گزینش و امتحانات ستاد باید برچیده شود چون امروز حرف اول و آخر را مدیر می‌زند؛ مدرسه محوری تمام مشکلات حوزه را برطرف می‌کند.

 

وی گفت: گزینش از عوامل انسانی مهم ترین عامل رشد مجموعه است و مدیر شایسته در این راستا باید گزینش اصلح انجام داده و بهترین افراد را انتخاب کند؛ بنابراین اگر طلبه و استاد هر دو ضعیف انتخاب شوند، رشدی حاصل نمی‌شود./997/201/ف

ارسال نظرات