۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۲۸۴۵۲۵
امام جمعه فاروج:

قرض‌الحسنه سنتی الهی است/ بانک‌های اسلامی مشتریان خود را منابع درآمدی ندانند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه فاروج با اشاره به اینکه قرض‌الحسنه یک سنت حسنه الهی و دینی است، گفت: بایستی این مهم بیش از پیش از سوی مردم اجرا شود که لازمه تحقق آن نیز شفاف‌سازی این مسأله از سوی بانک‌ها برای مردم است.
حجت الاسلام قليزاده - امام جمعه فاروج

حجت الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به فرا رسیدن دهم شهریورماه، سالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال 1362 و روز بانکداری اسلامی، بر تغییر نگرش بانک‌ها به مشتریان و مردم تأکید کرد و افزود: نباید بانک‌های کشور اسلامی به مشتریان خود به عنوان منابع درآمد نگاه کنند.

 

وی اضافه کرد: نگاه بانک‌های ایران اسلامی باید این باشد که با ارائه تسهیلات مختلف به ویژه تسهیلات قرض‌الحسنه باری از روی دوش مردم بردارند نه آنکه در تعامل با آنها اصل بر کسب سود بیشتر باشد.

 

حجت‌الاسلام قلیزاده با تأکید بر اینکه بایستی نحوه و روند فعالیت بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری با ارزش های اسلامی متناسب باشد، تصریح کرد: در واقع معنای بانکداری اسلامی نیز این است که تمامی اقدامات و فعالیت‌های بانک ها اسلامی باشد نه آنکه این مهم تنها به شعار و گفتار ختم شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان فاروج با بیان این که براساس نظر تمامی مراجع عظام تقلید هر گونه دریافت جریمه و دیرکرد از مشتریان بانکی حرام است، خاطرنشان کرد: طبق نظر علمای اسلام دریافت جریمه و دیرکرد شرعا جایز نیست اما متأسفانه این موضوع در بانک‌های ما رواج دارد.

 

وی اضافه کرد: همچنین متولیان بانکی وظیفه دارند در هنگام انجام فعالیت های بانکی مرسوم از جمله سپرده گذاری مشتریان و یا ارائه تسهیلات با نرخ سودهای مختلف به آنها، این فعالیت ها را برای مشتریان خود از نظر شرعی توضیح داده و آنها را توجیه کنند تا از این نظر شبهه ای برای مشتریان به وجود نیاید.

 

حجت الاسلام قلیزاده همچنین با تأکید بر اصلاح رفتار بانک ها با مردم، تصریح کرد: متأسفانه بانک ها با مردم به صورت بده بستانی برخورد کرده و در مواقعی که همان سپرده گذاران به مشارکت بانک نیاز دارند با آنها مدارا نمی شود.

 

وی ادامه داد: بانک ها از مردم جریمه و دیرکرد قسط می گیرند و مردم نیز با اطلاع از این موضوع با بانک ها همان رفتار را تکرار می کنند در حالی که اصل عمل خلاف شرع و اسلام است.

 

حجت الاسلام قلیزاده با بیان اینکه بر این اساس بانک ها در این موضوع که مردم سپرده قرض الحسنه ایجاد نمی کنند، مقصر هستند، افزود: در واقع بانک ها با برخورد و نحوه فعالیت خود سبب شده اند تا این اصل و توصیه اسلامی به محاق رود.

 

وی با اشاره به اینکه قرض‌الحسنه یک سنت حسنه الهی و دینی است، خاطرنشان کرد: بایستی این مهم بیش از پیش از سوی مردم اجرا شود که لازمه تحقق آن نیز شفاف سازی بانک ها با مردم است.

 

امام جمعه فاروج همچنین در مورد سخت گیری بانک ها درباره دریافت ضمانت تسهیلات اعطایی، افزود: براساس قانون، بانک ها بایستی هنگام پرداخت تسهیلات از مشتری ضمانت بگیرند، اما این ضمانت ها نیز نباید خارج از چهارچوب تعیین شده در قانون و سخت گیرانه باشد.

 

گفتنی است، قانون عملیات بانکی بدون ربا که مشتمل بر 27 ماده و چهار تبصره است، در هشتم شهریور سال 1362 در مجلس تصویب شد و دهم این ماه نیز به تأیید شورای نگهبان رسید به این مناسبت دهم شهریورماه به عنوان روز بانکداری اسلامی نامگذاری شده است.

 

شایان ذکر است، آنچه در بانکداری اسلامی مدنظر است کارآمدی بانکداری بدون ربا در ایجاد عدالت اجتماعی است به گونه ای که بانکداری اسلامی بایستی اولین هدف نظام اقتصاد اسلام را که عدالت اجتماعی است، تأمین کند./9314/ت302/ح

ارسال نظرات