۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۸۳۲۵۶
امام جمعه موقت بجنورد:

توجه به حاکمیت دینی و ولایت پذیری مهم ترین درس سیره رضوی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت بجنورد با بیان این‌که توجه به حاکمیت دینی و ولایت پذیری مهم ترین درس های سیره امام رضا(ع) و فرهنگ رضوی است، گفت: افراد مسؤول در جامعه اسلامی بایستی با الگو گرفتن از این سنت رضوی، نسبت به زیردستان و ضعفا با مسؤولیت‌پذیری و عطوفت بیشتری رفتار کنند.
حجت الاسلام احمدي خرم

حجت الاسلام محمدتقی احمدی خرم، امام جمعه موقت بجنورد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد،  با تبریک به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد امام رضا(ع) و دهه کرامت، اظهار کرد: سیره، سخنان، روش و سراسر زندگی امام رضا(ع) برای همه مسلمانان به ویژه شیعیان درس و الگو است.

 

وی با بیان این که مهم ترین درس هایی که می توان از زندگی امام رضا(ع) گرفت درس ولایت پذیری، ولایت مداری و توجه به حاکمیت دینی است، اضافه کرد: امام هشتم شیعیان با عملکرد خود در جنبه های فردی و اجتماعی و نیز حوزه های دنیوی و معنوی، چراغی روشن برای مسیر حرکت جامعه اسلامی محسوب شده و می بایست از این ظرفیت استفاده بیشتری شود.

 

حجت الاسلام احمدی خرم با اشاره به جد و جهد امام رضا(ع) در راستای حفظ دین و جلوگیری از انحطاط مسلمانان، افزود: این که این امام همام از مدینه به مرو و خراسان سفر کردند به معنای این بود که امام هشتم شیعیان برای حفظ دین مبین اسلام از جان خود گذشته و برای حراست از اسلام ناب محمدی پای به این سفر گذاشتند که پایان آن نیز به شهادت ایشان ختم شد.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت جوادالائمه(ع) استان خراسان شمالی با اشاره به وضعیت اقتصادی امام رضا(ع)، خاطرنشان کرد: با وجود این که این امام بزرگوار در ظاهر و در راستای اهداف و مصالحی ولایت عهدی خلیفه عباسی را با لحاظ کردن شروطی پذیرفته بود و تمامی امکانات مادی و اقتصادی را در اختیار داشت اما زندگی ایشان به هیج وجه تجملاتی نبود.

 

وی ادامه داد: امام رضا(ع) در تمام دوران حیات خود زندگی ساده و مختصری داشت و به هیچ عنوان خود را شخصیتی جدا و ویژه نسبت به مردم تلقی نمی‌کردند به همین دلیل نیز از مال دنیا و داشته های آن تنها به حداقل و ضروریات اکتفا می کردند.

 

حجت الاسلام احمدی خرم با تأکید بر این که امروز بایستی مدیران و مسؤولان زندگی سیاسی و فعالیت های مدیریتی امام رضا(ع) را الگوی خود قرار دهند، تصریح کرد: اگر کسانی که مسؤولیت و امکانات دارند این درس ها را از سیره و زندگی امام رضا(ع) فراگرفته و به کار گیرند یقینا مؤفقیت آنها در مسؤولیت ها نیز افزایش می یابد.

 

وی همچنین با اشاره به توجه و تأکید امام هشتم شیعیان نسبت به زیردستان و ضعفا، خاطرنشان کرد: افراد مسؤول در جامعه اسلامی بایستی با الگو گرفتن از این سنت رضوی، نسبت به زیردستان و ضعفا با مسؤولیت پذیری و عطوفت بیشتری رفتار کنند.

 

حجت الاسلام احمدی خرم در ادامه با اشاره به احادیث امام رضا(ع) در مورد زمان غیبت، اظهار کرد: این امام همان در سخنان خود به دوران غیبت پرداخته و تأکید کرده اند که مردم در این دوران برای حل مشکلات مذهبی و اجتماعی خود به ولی فقیه مراجعه کنند.

 

وی با بیان این که ولی فقیه در دوران فعلی حکم رهبر جامعه دینی را دارد، افزود: در واقع ولایتمداری و ولایت‌پذیری در دوران غیبت یکی از تأکیدات و سفارش های ویژه امام رضا(ع) است.

 

حجت الاسلام احمدی خرم اضافه کرد: امام هشتم شیعیان در روند جد و جهد خود برای اعتلای اسلام ناب و جلوگیری از انحراف در این آیین الهی در مناظره های مختلفی شرکت می‌کردند اما در تمامی این مناظرات اصل اخلاق اسلامی را به صورت تمام و کمال رعایت می‌کردند.

 

وی با اشاره به این که همچنین امام رضا(ع) از فرصت های اجتماعی برای معرفی اصل دین و اسلام ناب محمدی استفاده می کردند، گفت: به عنوان نمونه نماز عید فطر یکی از مراسماتی بود که با حضور این امام بزرگوار و خیل عظیمی از مردم برگزار شد به گونه ای که دستگاه حاکمیت عباسی دچار وحشت شده و مراسم نماز را بر هم زد.

 

گفتنی است، امام رضا(ع) یازدهم رجب سال 148 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود، مدت امامت این امام بزرگوار حدود 20 سال طول کشید که 17 سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.

 

شایان ذکر است، دهه اول ماه ذی‌العقده که روز نخست آن با ولادت حضرت معصومه(س) و پایان آن نیز با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(ع) همزمان است، به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است./9314/ت302/ح

ارسال نظرات