۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۲۸۲۹۱۱
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین مطرح کرد؛

مسجد پایگاه ترویج مبانی اسلام/ انقلاب اسلامی ایران از مساجد به جامعه صادر شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه مسجد از صدراسلام تاکنون پایگاه ترویج مبانی اسلام و تصمیمات مهم سیاسی و اجتماعی بوده است، گفت: انقلاب اسلامی ایران به عنوان تمدنی بزرگ از مساجد به جامعه صادر شد و امروزه شکل‌گیری بزرگ‌ترین تمدن‌های اسلامی را در مساجد شاهد هستیم.
حجت الاسلام علي نعمت اللهي، مديرکل سازمان تبليغات اسلامي استان قزوين
حجت الاسلام علی نعمت‌الهی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به جایگاه مسجد در جامعه اسلامی گفت: مسجد در اندیشه اسلامی و فرهنگ دینی جایگاه رفیعی دارد؛ کارکرد مساجد هنگام شکل‌گیری اسلام و با ساخت اولین مسجد در مدینةالنبی آغاز شد.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اظهار کرد: مسجد از صدراسلام تاکنون پایگاه ترویج مبانی اسلام و تصمیمات مهم سیاسی و اجتماعی بوده است.
 
وی با بیان این‌که با گذشت زمان کارکرد مساجد گسترش پیدا کرده است، افزود: انقلاب اسلامی ایران به عنوان تمدنی بزرگ از مساجد به جامعه صادر شد و امروزه شکل‌گیری بزرگ‌ترین تمدن‌های اسلامی را در مساجد شاهد هستیم.
 
حجت الاسلام نعمت‌الهی تأکید کرد: مسجد در طول تاریخ حائز اهمیت بوده و هر پادشاهی که روی کار می‌آمده است یکی از اقدامات خود را ساخت مسجد جامع در شهرها می‌دانسته است.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: شیوه و روش‌هایی که امروزه در مساجد ما بکار گرفته می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد تا جاذبه‌های لازم برای جذب جوانان را داشته باشد.
 
این مقام مسؤول اضافه کرد: هر چند امروزه سیستم‌های حکومتی بسیاری از کارکردهای مساجد را گرفته است اما همچنان مساجد می‌توانند پایگاه مهم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باشند و این در حالی است که برای رسیدن به مسجد تراز اسلامی باید معیارها و ملاک‌های گذشته در آن بوجود بیاید.
 
وی در ادامه تصریح کرد: مهم‌ترین و اساسی‌ترین مقوله‌ای که می‌تواند مساجد را پویا نگه دارد وجود امام جماعت است که نقش مهمی در فعالیت و جذب جوانان دارد؛ اشراف امام جماعت به مسائل روز می‌تواند پویایی مسجد را حفظ کند.
 
حجت الاسلام نعمت‌الهی با اشاره به نقش هیأت امناء در مساجد ابراز کرد: متاسفانه هیأت امناء در مساجد یک مسأله موروثی تلقی می‌شود و عده‌ای مسجد را ملک شخصی خود می‌دانند و گاهی احساس مالکیت به مساجد دارند که این مورد هم می‌تواند آسیب‌زا بوده و هم یک نقطه قوت باشد.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین افزود: از طرفی برخی افراد تجربه کار در مساجد را داشته و کمک‌های مالی فراوانی را به این مکان‌های مقدس دارند اما در مقابل برخی از پیشکسوتان فعال در مساجد، جوانان را خوب درک نمی‌کنند.
 
این مقام مسؤول تأکید کرد: به نظر می‌رسد هیأت امناء در مساجد باید به تعادلی از نسل قدیم و جدید برسد و در واقع از تجربه و توان مالی پیشکسوتان برای بکارگیری از تفکر نسل جوان استفاده شود.
 
حجت الاسلام نعمت‌الهی خاطرنشان کرد: در مبحث هیأت امنای مساجد باید مکانیزم عدم وابستگی به افراد را طراحی کنیم چراکه قوام مسجد نباید وابسته به افراد باشد بلکه بخشی از آن باید از جانب حکومت و بخش دیگر باید با مشارکت مردم شکل بگیرد.
 
وی با اشاره به بروزرسانی مساجد عنوان کرد: مساجدی که فضای مناسب دارند باید از تکنولوژی روز استفاده کنند چراکه دیگران در عرصه تبلیغات به سرعت گوی سبقت را خواهند ربود و امروزه ارتباط بچه‌های مسجد در فضاهای مجازی نیز می‎‌تواند بسیار مؤثر باشد.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین در پایان گفت: باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در مساجد استفاده کرد و ‌ابزار اطلاع‌رسانی و تکنولوژی موضوع بسیار مهمی است که باید به مساجد راه پیدا کند./955/ت302/ح
ارسال نظرات