۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۲۷۹۴۷۳
رییس سازمان انرژی اتمی:

ملت ایران با شهامت و استواری عزت و اقتدار خود را در مذاکرات به دست آورد

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان انرژی اتمی گفت: همه دست‌آوردهای هسته‌ای به همت این ملت انجام شده که از امروز به صورت تجاری‌سازی برنامه‌هایی را انجام خواهیم داد/ این ملت با استواری و شهامت در مقابل جهان استکباری ایستاد و حق خود را گرفت اگر هزینه نیز کردیم در مقابل عزت و اقتدار به دست آوردیم.
علي اکبر صالحي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی امروز در نشست بررسی برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» که از سوی سایت دیپلماسی ایرانی در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به دور از غلو کشوری چند صدا است که آگاهی‌بخشی و پاسخگویی به دغدغه‌های آنها ضرورت دارد.

 

وی افزود: فعالیت‌های هسته‌ای کشورما از دهه 40 شروع شده یعنی بیش از 45 سال است این کشور وارد فعالیت هسته‌ای شده است ما جز اولین کشورها در منطقه بودیم که برخوردار از انرژی هسته‌ای شدیم.

 

رییس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: در اواخر رژیم گذشته یعنی سال 53 با کمک کشورهای غربی تصمیم به توسعه فعالیت هسته‌ای ایران گرفته شد تا با درآمد نفتی و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی در افق بیست ساله ایران دارای 20 هزار مگابایت انرژی برقی باشد.

 

صالحی اظهار داشت: بعد از انقلاب با وجود جنگ این موضوع از اولویت خارج شد بعد از جنگ نظام و دولت تصمیم به بازگشت فعالیت‌های هسته‌ای را در اولویت قرار داد که نیروگاه بوشهر و نیروگاه‌های دیگری نیز ساخت تا به 20 هزار مگابایت انرژی برق دست یابد.

 

وی افزود: امروز مقصود ما از فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز و برای تولید برق، در راستای صنعت و امور پزشکی و کشاورزی است این هدف صلح‌آمیز یک دوره قبل از انقلاب، یک دوره بعد از انقلاب و یک دوره بعد از توافق وین بوده است.

 

رییس سازمان انرژی هسته‌ای با اشاره به خوداتکایی ایران بیان داشت: عقل حکم می‌کند برای ساخت نیروگاه بوشهر که 6 هزار میلیارد دلار ارزش دارد تضمین تامین سوخت آن را داشته باشیم بنابراین ایران تصمیم گرفت وارد عرصه چرخه سوخت شده و نشان دهد که توانایی تامین سوخت و ظرفیت غنی‌سازی را دارد.

 

صالحی با اشاره به اینکه همین مساله توانای تامین سوخت و ظرفیت غنی‌سازی برای طرف مقابل کفایت می‌کند که شما را تحریم نکند، گفت: همه دست‌آوردهای هسته‌ای به همت این ملت انجام شده که از امروز به صورت تجاری‌سازی برنامه‌هایی را انجام خواهیم داد.

 

وی گفت: به عنوان متولی این حوزه به ملت ایران اطمینان می‌‌دهم در چهارچوب خطوط قرمز با مشورت‌های فراوان در کمیته‌های مختلف به گونه‌ای عمل کردیم که ظاهرا محدودیت داریم اما عملا در ادامه راه فعالیت‌های صلح‌آمیر هسته‌ای خود محدودیت نداریم.

 

رییس سازمان انرژی هسته‌ای با اشاره به تناقض ظاهری درباره محدودیت فعالیت هسته‌ای ابراز کرد: آنها می‌گفتند ایران باید درباره فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز هسته‌ای محدود شود ما این را ثابت کردیم که ما دنبال فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز هسته‌ای نیستیم.

 

صالحی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری در حال توسعه با مقاومت توانست حق خود را گرفته و تثبیت کند که بعید می‌دانم سایر کشورهای در حال توسعه به این مرتبه برسند.

 

وی عنوان کرد: در قسمت راستی‌آزمایی طبق قرارداد دو نوع بازرسی را ما پذیرفتیم که یکی از آنها بازرسی است که در این 30 سال ب انجام می‌شود تا زمانیکه نگرانی جهانی وجود دارد این بازرسی‌ها برای همه کشورها است.

 

رییس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: اما بازرسی دیگری بعد از وین داریم که برای مدتی ما برای خرید برخی تجهیزات محدودیت‌هایی مانند چک شدن را ظاهرا پذیرفتیم که این مساله نه تنها برای ما بلکه بین خود آنها نیز اتفاق می‌افتد.

 

صالحی اظهار داشت: اگر در گذشته به طرق غیرمستقیم تجهیزاتی را می‌خریدیم روی آنها خرابکاری‌های صنعتی انجام می‌شد و ما خود باید این خرابکاری را کشف کرده و برطرف می‌کردیم اما امروز که به طرق رسمی خریداری می‌کنیم و اگر خرابکاری شود خدمت کمپانی رفته و درخواست خسارت می‌کنیم.

 

وی بیان داشت: ما یا باید مانند لیبی عمل کرده تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را تسلیم می‌کردیم یا باید مانند کره شمالی ایستاده و از nPT خارج می‌شدیم اما مسئولان نظام خواهان استحکام بخشیدن به nPT بودند به همین دلیل با مدیریت عاقلانه و حکمیانه برای تثبیت حقوق خود در مذاکره تلاش کردیم.

 

رییس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: امروز کشور ژاپن با وجود پیشرفت علمی بالا استقلال نظامی ندارد در واقع یک نظامی آمریکایی هر کاری دوست داشته باشد در آنجا می‌تواند انجام دهد اما در کشور ما حفظ استقلال سیاسی برای ملت اهمیت دارد به همین دلیل هم هزینه آن را هر چند زیاد پرداخت می‌کند.

 

صالحی با اشاره به این ضرب‌المثل که «نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود» ابراز کرد: اگر ما 5/2 میلیارد دلار در زمینه هسته‌ای هزینه کردیم به این دلیل است که نسل‌های آینده ما باید انرژی داشته باشند.

 

وی افزود: وقتی کنگره آمریکا می‌گوید هر چه ایران خواسته دادید نشان از این دارد که امروز ما چیزی از دست ندادیم ما با مقاومت نیروگاه ساخته و سوخت آن را نیز خود تامین کردیم در حالی کشورهای دیگر نتوانستند این کار را انجام دهند.

 

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: ما باید آماده یادگیری الفبای علم باشیم تا مانند کشورهای خلیج فارس صرفا از طریق فروش نفت به محصولات و تولیدات علمی دست پیدا نکرده و خود تولیدکننده باشیم.

 

صالحی عنوان کرد: آنها فهمیدند ما دنبال چه هستیم به همین دلیل فشار آورند برای نخستین بار کشوری در حال توسعه توانسته در عرصه دیپلماسی در جایگاه کشورهای توسعه یافته قرار گیرد و این ما را در اذهان عمومی مردم دنیا بزرگ کرده است.

 

وی با اشاره به سختی از دست دادن دانشمندانی چون شهید علی‌محمدی و شهریاری‌ها اظهار داشت: ما در کشور شهدا زندگی می‌کنیم شعار نمی‌دهم این ملت با استواری و شهامت در مقابل جهان استکباری ایستاد و حق خود را گرفت اگر هزینه نیز کردیم در مقابل عزت و اقتدار به دست آوردیم، نسل های اینده خواهند دید که ایران به سمت و سوی نیکی خواهد رفت./807/پ202/ج

ارسال نظرات