۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۶
کد خبر: ۲۷۹۲۷۷
امام جمعه تربت جام مطرح کرد؛

پیروزی مقاومت مهم ترین پیام توافق هسته ای/ مسؤولان میدان انتقاد سازنده را باز بگذارند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام موسوی فر نخستین پیام مذاکرات 12 ساله هسته ای را «پیروزی مقاومت» عنوان کرد و گفت: کشورهای غربی که می خواستند برنامه هسته ای ما را جمع کنند، فعالیت هسته ای ما را به رسمیت شناختند و دنیا فهمید که ایران اسلامی با دست خالی، با پشتوانه این ملت و رهبر معظم انقلاب و با پیروی از اسلام ناب خود را به جایی رساند که دشمنان را مجبور کرد پای میز مذاکره بنشینند.
حجت الاسلام سيد علي موسوي فر امام جمعه تربت جام

حجت الاسلام سید علی موسوی فر، امام جمعه شهرستان تربت جام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به تبیین نقاط ضعف و قوت متن توافق هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 پرداخت و گفت: قبل از هر کلامی باید از تیم مذاکره کننده مان که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب هستند و انسان های متدین، غیور، شجاع و مقاومی هستند تشکر کنیم.

 

وی با بیان این که زحمات تیم های مذاکره کننده جمهوری اسلامی در طی 12 سال مذاکرات هسته ای و به ویژه در دو سه ماه اخیر و 18 روز پایانی مذاکرات قابل تقدیر و تشکر است، یادآور شد: این متن، جمع بندی مذاکره است و هنوز توافق نشده؛ هم ما و هم آن ها حدود 60 روز فرصت داریم تا این جمعبندی را بررسی کنیم، از این رو نباید اسم نتیجه مذاکرات را توافق بگذاریم.

 

حجت الاسلام موسوی فر افزود: به هر صورت در مذاکرات، طرفین خواسته ها و اصولی دارند و این که ما بخواهیم بگوییم در این مذاکرات به همه اهداف مان رسیدیم و نام آن را فتح الفتوح گذاشته و حتی بعضی افراطیان تندرو آن را بالاتر از فتح خرمشهر بدانند، این ذوق زدگی و افراطی است که درست نیست؛ از آن طرف هم اگر بخواهیم بگوییم مذاکره کنندگان مملکت را فروختند و امثال ترکمانچای تکرار شده، این هم درست نیست؛ جمعبندی ای شده است که نقاط ضعف و قوتی دارد.

 

به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای ایران، مهم ترین نقطه قوت توافق است

امام جمعه تربت جام در تبیین مهم ترین نقطه قوت توافق وین اظهار کرد: کشورهای غربی که می خواستند برنامه هسته ای ما را جمع کنند، فعالیت هسته ای ما را به رسمیت شناختند و دنیا فهمید که ایران اسلامی با دست خالی، با پشتوانه این ملت و رهبر معظم انقلاب و با پیروی از اسلام ناب خود را به جایی رساند که دشمنان را مجبور کرد پای میز مذاکره بنشینند.

 

وی تصریح کرد: این که همه قدرت های جهان در یک طرف باشند و ایران در طرف دیگر، امتیاز بزرگی است ولو ما در این مذاکرات آن نتیجه لازم را هم نگرفته باشیم.

 

حجت الاسلام موسوی فر سپس به تبیین نقاط ضعف توافق هسته ای پرداخت و افزود: این متن ضعف هایی هم دارد، برای نمونه از بعضی مسائل عقب نشینی کردیم و چند سال باید بیایند بازرسی کنند اما اگر خطوط قرمز رهبر انقلاب رعایت شود، نتیجه مذاکرات، نتیجه خوبی است.

 

اجازه بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان را نخواهیم داد

امام جمعه تربت جام با تأکید مجدد بر لزوم رعایت خطوط قرمز رهبر معظم انقلاب در جمعبندی مذاکرات، خاطرنشان کرد: ما کشور مستقلی هستیم و اجازه نخواهیم داد از مراکز نظامی ما بازدید کرده و از دانشمندان ما مصاحبه کنند؛ اگر خطوط قرمزی که رهبری اعلام کردند عملی شود، توافق بدی نیست؛ بالاخره مذاکره است و در مذاکره باید چیزهایی داد و چیزهایی هم گرفت.

 

وی در ادامه با توجه به تعریف نظری فرآیند مذاکره، تعبیر «برد ـ برد» را تعبیری مناسب برای آن دانست و گفت: خود آقایان هم اعتراف دارند که ما به نتیجه ای که دنبالش بودیم نرسیدیم و این گونه نیست که بگوییم ما به 100 درصد خواسته های مان رسیده ایم و طرف مقابل هم همین طور است؛ نمی شود گفت «مذاکره کنیم و فقط به دنبال برد باشیم»، این نشدنی است؛ آن چه مهم است، حفظ اصول، صنعت هسته ای و خطوط قرمزی است که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند.

 

مسؤولان میدان انتقاد سازنده را باز بگذارند

حجت الاسلام موسوی فر در بخش دیگری از سخنان خود به نقش مردم و نخبگان در پیشرفت کشور و مسأله هسته ای اشاره کرد و افزود: یکی از عرایض ما به آقایان این است که باید میدان نقد و انتقاد سازنده را باز بگذارند و هر منتقدی را افراطی و تندرو و مخالف در نظر نگیرند؛ مردم ما با بصیرت بوده، نخبگان ما آگاهند و نظراتی دارند؛ مسلما مردم و نخبگان در این قضیه نقش دارند.

 

امام جمعه شهرستان تربت جام ادامه داد: اگر مقاومت ملت و شرکت آن ها در مسائل سیاسی و اجتماعی و راهپیمایی ها نبود و در انتخابات ها شرکت حداکثری نداشتند و اگر نخبگان نبودند، به این نتیجه نمی رسیدیم، از این رو مردم و نخبگان در نهایت امر نقش اساسی را دارند و باید در میدان باشند.

 

وی تأکید کرد: امروز سرمایه اصلی ما ملت و نخبگان هستند که پشتوانه نظام اسلامی و پشتوانه این تیم مذاکره کننده بودند.

 

پیروزی مقاومت، مهم ترین پیام توافق هسته ای است

حجت الاسلام موسوی فر تصریح کرد: دشمنان ما قابل اعتماد نیستند، این ها همان گرگ هایی هستند که امام(ره) می فرمودند و تغییر ماهیت نداده اند؛ آن ها به دنبال نابود کردن هسته‌ای ما و برگرداندن ایران به زمان طاغوت بودند و بیش از این زورشان نرسید که این نتیجه در اثر همکاری و بصیرت ملی بود.

 

امام جمعه تربت جام با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی‏ کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، اولین پیام مذاکرات 12 ساله هسته ای را «پیروزی مقاومت» عنوان کرد و گفت: نخستین پیام مذاکرات این است که وعده های الهی در هر زمانی قابل تحقق است چرا که خدا همان خدا است و وعده هایش همان وعده ها؛ مقاومت بر اصول، ایستادگی، جهادی فکر کردن و جهادی در میدان بودن یقینا پیروز است.

 

وی افزود: این نخستین پیام برای ما و دوستان ما در سایر کشورهاست که نتیجه مقاومت در هر حال پیروزی خواهد بود.

 

روی کار آمدن رضاخان، نتیجه مقاومت نکردن مردم بود

امام جمعه تربت جام به فرارسیدن سالروز صدور فرمان مشروطیت اشاره کرد و گفت: این مقاومت در قبل از پیروزی انقلاب نبود؛ در مشروطیت مردم بصیرت نداشتند و مقاومت نکردند که آن اتفاق افتاد و رهبر مشروطیت را به عنوان یک ضد انقلاب و ضد مشروطیت اعدام کردند و مردم هم تماشا کردند چرا که آن ها را آگاه نکردند.

 

حجت الاسلام موسوی فر تصریح کرد: نتیجه مقاومت نکردن، شکست مشروطیت و تسلط 57 ساله رضاخان قلدر و پسرش بر ملت ایران شد.

 

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون نظر برخی تحلیلگران سیاسی مبنی بر تغییر نگاه کشورهای مسلمان منطقه به جمهوری اسلامی پس از توافق هسته ای وین، خاطرنشان کرد: شیاطین دنبال همین قضیه بودند؛ ما از همان اول که صحبت مذاکره بود و در طی این 12 سال مرتبا در خطبه ها گفتیم که آمریکایی ها مذاکره را برای مذاکره می خواهند تا به کشور های در حال نهضت و انقلاب که در مقابل استکبار ایستاده اند بگویند ایران را تسلیم کردیم و هدف اصلی شان در حقیقت همین بود؛ بعد از جمعبندی هم خیلی تبلیغ کردند که بگویند ایران تسلیم شد و به دنبال بمب اتم بود.

 

خطیب جمعه شهرستان تربت جام در پایان به پاسخ رهبر معظم انقلاب در برابر اظهارات دشمنان اشاره و اظهار کرد: رهبر انقلاب در خطبه های نماز عید فطر با هوشمندی کامل جواب دادند که استکبارستیزی ما جزو اصول لا یتغیر نظام اسلامی است و این طور نیست که اگر توافق شد، دیگر استکبارستیز نباشیم؛ طرفداری ما از مظلومان عالم یک اصل تغییر ناپذیر است؛  از حزب الله، فلسطین، سوریه، عراق فعلی، افغانستان و تمام ملت هایی که دوست ما بوده و در حال مبازره با استکبار هستند با همان شدت و حدت با آن ها هستیم./820/ت301/ح

ارسال نظرات