۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶
کد خبر: ۲۷۸۸۵۸
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان شمالی:

نماز جمعه در 17 شهر خراسان شمالی برگزار می شود/ فعالیت بیش از 1100 نفر در ستادهای نماز جمعه استان

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان شمالی با بیان این‌که در حال حاضر از مجموع 22 شهر موجود در استان، نماز باصلابت جمعه در 17 شهر آن برگزار می شود، گفت: اکنون بیش از 1100 خواهر و برادر در ستادهای نماز جمعه این استان عضو بوده و فعالیت می کنند.
حجت الاسلام عابديني، مسؤول شوراي سياست گذاري ائمه جمعه خراسان شمالي

حجت الاسلام حسین عابدینی، رییس دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، اظهار کرد: با معرفی نخستین امام جمعه غلامان و معارفه حجت الاسلام محمدحسن سلیمانی به عنوان امام جمعه این بخش که جمعه هفته جاری برگزار می شود، شمار شهرهای خراسان شمالی که نماز جمعه در آنها اقامه می شود به 17 شهر افزایش پیدا می کند.

 

وی با بیان این که در حال حاضر در شش شهر استان شامل چناران، لوجلی، زیارت، درق، ایور و شهرآوا نماز جمعه برگزار نمی شود، افزود: در چهار شهر نخست معرفی امام جمعه و برپایی نماز جمعه منوط به فراهم سازی زیرساخت های لازم نظیر دفتر و منزل به منظور سکونت امام جمعه است اما در رابطه با شهرآوا و درق با وجود این که اهالی این دو شهر خواهان معرفی امام جمعه و برپایی نماز جمعه هستند به دلیل مشکل شرعی کم بودن مسافت بین شهرهای شهرآوا و ایور با شهرهای قاضی و گرمه، امکان برگزاری نماز جمعه در این دو شهر وجود ندارد.

 

به گفته حجت الاسلام عابدینی بر اساس احکام مربوط به نماز جمعه فاصله بین دو محل برگزاری نماز جمعه نباید کمتر از یک فرسنگ(حدود شش کیلومتر) باشد و به دلیل این که فاصله شهر آوا با شهر قاضی و شهر ایور با شهر گرمه کمتر از این مسافت است، از نظر شرعی امکان برگزاری نماز جمعه در دو شهر مزبور نیست که این موضوع از سوی روحانیان برای مردم تشریح و از آنها خواسته شده تا برای اقامه نماز جمعه به شهرهای همجوار خود مراجعه کنند.

 

وی با اشاره به این که اکنون شماری از شهرهای فاقد امام جمعه در استان متقاضی معرفی امام جمعه و برپایی نماز جمعه هستند، اظهار کرد: پیگیری های لازم در این باره از سوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان در حال انجام است.

حجت الاسلام عابدینی ادامه داد: با توجه به فراهم کردن دفتر فعالیت و محل سکونت امام جمعه از سوی اهالی شهر درق، در آینده نزدیک امام جمعه این شهر نیز معرفی شده و نماز باصلابت جمعه در آن برگزار می شود.

 

وی افزود: اما در مورد سه شهر لوجلی، زیارت و چناران شهر با وجود تقاضای مردمی، به دلیل فراهم نبودن بسترهای لازم نظیر محل فعالیت و سکونت امام جمعه، در حال حاضر امکان معرفی امام جمعه و برپایی نماز سیاسی عبادی این روز در شهرهای مزبور وجود ندارد.

 

حجت الاسلام عابدینی با اشاره به این که در صورت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای استقرار امام جمعه از طرف مردم این شهرها، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان خراسان شمالی نسبت به پیشنهاد و انتصاب ائمه جمعه برای این شهرها و تشکیل ستاد اقامه نماز جمعه برای آنها اقدام می کند، خاطرنشان کرد: شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بودجه دولتی ندارد، به همین دلیل بایستی مقدمات لازم برای انتصاب امام جمعه و برپایی نماز این روز از سوی اهالی منطقه تأمین شود.

 

وی در خاتمه با اشاره به این که دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان خراسان شمالی در سال 89 تأسیس شده است، افزود: اکنون بیش از 1100 خواهر و برادر در ستادهای نماز جمعه این استان عضو بوده و فعالیت می کنند.

 

گفتنی است، بر اساس گزارش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خراسان شمالی، با توجه به بررسی های انجام شده به طور میانگین هر هفته 20 درصد جمعیت شهرهای محل برگزاری نماز جمعه در استان در نماز جمعه شرکت می‌کنند.

 

لازم به یادآوری است، استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور با جمعیت 918 هزار نفری هشت شهرستان و 22 شهر دارد که 52 درصد جمعیت آن در شهرها و مابقی در مناطق روستایی سکونت دارند./9314/ت302/ح

ارسال نظرات