رابطه حوزه و دولت قاعدهمند نیست

حجت الاسلام والمسلمین مسعود صدوق، استاد درس خارج حوزه علیمه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که ارتقای سطح پژوهشی تابع تحول منطقی حوزه علمیه است، گفت: اگر حوزه علمیه در به کارگیری توان واقعی خود موفق عمل کند؛ افزون بر تربیت مجتهدان و رهبران فکری و دینی جامعه میتواند در تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد گامهای اساسی بردارد.
مسؤول حسینیه اندیشه با اشاره به این که باید ظرفیت حوزه علمیه را در مقابل ظرفیت تمدن غرب قرار بدهیم، اظهار داشت: اگر بتوانیم ظرفیت حوزه علمیه را در مقابل ظرفیت تمدن غرب قرار بدهیم یک انفجار بزرگی در حوزه علوم انسانی و حوزه علمیه صورت خواهد گرفت همانند دستگاههای سیاسی که جمهوری اسلامی در صحنه عمل یک ابر قدرت محسوب می شود چه نامی از آن بیاورند و چه نیاورند.
این استاد درس خارج حوزه علمیه بابیان این که همه دولتهای پس از انقلاب اسلامی از حوزه علمیه پشتیبانی کردهاند، ابراز داشت: حراست رابطه با حوزه و مراجع معظم تقلید به صورت کم یا بیش همواره هدف اصلی دولت ها بوده است، اما در این میان یک خلأ وجود دارد که نیازهای دولت به عنوان یک فرآیند، سفارشش به گونه منظم وارد حوزه نمی شود تا حوزه بر روی آن تحقیق انجام دهد و نسخه عمل را به دولت دهد یعنی رابطه سیاسی وجود دارد؛ اما یک را بطه قاعده مندی بین ستاد انقلاب فرهنگی و حوزه علمیه وجود ندارد ویک رابطه سیاسی بین دولت و حوزه کافی نیست.
ضرورت برقراری رابطه حوزه علمیه با مراکز علمی دولتی
حجت الاسلام والمسلمین صدوق با بیان این که حوزه یک دستگاه تولید علم است و باید به دستگاههای تولید علم دولت نسخه عمل بدهد، خاطرنشان ساخت: همانگونه که هدف امام خمینی(ره) این بوده که حوزه و دانشگاه باید در یکدیگر ذوب شوند؛ حوزه که یک دستگاه تولید علم است باید با دستگاههای تولید علم دولت که وزارت علوم و بهداشت و آموزش و پرورش را شامل میشود رابطه قاعدهمندی ایجاد کند.
وی با بیان این که رابطه حوزه علمیه و دانشگاه اصولا بر عهده ستاد انقلاب فرهنگی است، بیان داشت: جایگاه حوزه علمیه، مدیریت ستاد انقلاب فرهنگی است نه عضویت یک فرد در آن و با حضور شخصیتی از حوزه علمیه در ستاد انقلاب فرهنگی مشکل حل نمیشود.
این استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: باید تعریف علمی و قاعدهمندی بین متدولوژی دانشگاه و حوزه صورت گیرد، همانند ارتش که گفته میشود نیروی هوایی زمینی و دریایی، حوزه ودانشگاه باید با یکدیگر تعامل داشته باشند یعنی یک جبهه علمی را رصد کنند وتامین نمایند.
وی با بیان این که تلاش فقها بعد از صد سال تبدیل به نظام جمهوری اسلامی شده است، بیان داشت: راهی که ما آمده ایم راهی است که فقهای ما طی کرده اند یعنی پرچمداران توحید فقهای شیعه بوده اند؛ بنابر این شیعه امروز موضوع امتحانش سبک زندگی اجتماعی در مقابل دنیای کفر و نفاق است، همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرموده اند ما باید راه و رسم زندگی اجتماعی را به امت دینی به عنوان الگو نشان بدهیم.
ضرورت محوریت دیدگاه رهبری در حوزه علمیه
مسؤول حسینیه اندیشه ادامه داد: تنهایی آن روز امام و امروز رهبر معظم انقلاب باید محل دغدغه دستگاه مرجع فرهنگی و پژوهشی باشد، هنگامی که رهبر انقلاب اقتصاد مقاومتی را در جایگاه مسأله جهادی مطرح میکنند، چه بخش سنتی حوزه و چه بخش نوین حوزه باید تمام توان و نیرویش را در این زمینه به کار گیرند.
وی با اشاره به حضور حوزه علمیه در فضای دیپلماسی فرهنگی و سیاسی گفت: در بحث مذاکرات رهبر یک تنه ایستادگی کرده است و حوزه علمیه امپراطوری دیپلماسی غرب را با چه ادبیاتی می خواهد جواب دهد، آیا اسلام دیپلماسی دارد، آیا اسلام جامعه شناسی دارد و همه این بخش ها متکفلش حوزه است و باید از منزلت تعریف حجیت تمام شود.
حجت الاسلام والمسلمین صدوق ادامه داد: در چند سال گذشته به عنوان یک اندیشه فقهی حوزوی به دنبال این قضیه نرفتهایم که باید شروع شود؛ اما متأسفانه به شکل سنتی که اصلا کار نشده است و در قالب جدید هم نباید اجازه انحراف داده شود.
وی با بیان سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه حوزه علمیه از زمان خودش نباید عقب بماند، اظهار داشت: حوزه علمیه که توانسته هزار و چهارصد سال انحراف را تشخیص دهد در گذشته، قبل از این که اتفاقی بیفتد آن را پیش بینی می کردند و کتاب می نوشتند، امروز هم نباید محدود به یک جامعه باشد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان گفت: در آخرین جلسه دیدار نخبگان حوزه علمیه با رهبر معظم انقلاب که حدود چهار ساعت طول کشید، رهبر معظم انقلاب حرکتهایی که صورت گرفته است را مورد تشویق قرار دادند و اذعان کردند حرکتهای خوبی نسبت به قبل صورت گرفته؛ اما نسبت به تکامل عقب هستیم و تکامل چیزی نیست که توقفبردار باشد چون طرف مقابل در حال حرکت و با سرعت زیاد در حال هجمه است./1324/ت301/س