۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۲۷۵۹۴۰
استاد حوزه علمیه کرمان مطرح کرد؛

مساجد در ترویج مبانی حکومت اسلامی نقش مؤثری دارند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه کرمان با اشاره به نقش مساجد در ایجاد و تبیین مبانی تشکیل حکومت اسلامی، گفت: با مطالعه تاریخچه مساجد در صدر اسلام متوجه می‌شویم که مساجد محل حل مشکلات و رفع امور مردم بوده و با توجه به حضور دوستانه و صمیمی اهالی محلات در مساجد، این پایگاه مردمی می‌تواند بهترین فضا برای حل مشکلات فرهنگی و اقتصادی محلات در نظام اسلامی باشد.
حجت الاسلام سيد مرتضي خليلي استاد حوزه علميه کرمان
حجت الاسلام سید مرتضی خلیلی، استاد حوزه علمیه کرمان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به مبادی تشکیل حکومت اسلامی، گفت: هدف از نزول تمام انبیاء الهی و امامان معصوم تشکیل حکومت توحیدی در تمام جهان است.
 
وی با اشاره به وظائف حکومت اسلامی در قبال مردم، افزود: مدیریت و تنظیم تمام ابعاد زندگی مردم در جهت عبادت الله و تعیین امنیت اجتماعی مهم ترین وظایف حکومت است.
 
استاد حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: حکومت اسلامی باید فضایی را ایجاد کند که افراد اجتماع مرتکب گناه و معصیت نگردند و محیط جامعه دارای نوعی پاکی و طهارت باشد.
 
این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب، گفت: حکومت اسلامی دارای چهار رکن اقامه نماز در آن، زکات، امر به معروف و نهی از منکر است.
 
وی با اشاره به نقش امر به معروف و نهی از منکر در ایجاد و حفظ احکام الهی، خاطر نشان کرد: باید یک نیرو و ترسی در فضای جامعه و افراد اجتماع باشد که مانع ارتکاب گناهان و انجام معصیت در بین آن ها شود و این همان انذاری است که قرآن کریم از آن نام برده است.
 
حجت الاسلام خلیلی افزود: وجود حکومت اسلامی و مدیریت صحیح مسائل می تواند ایجاد کننده این قوه عمیق ناهی از منکر در هر انسانی شود و بدون تشکیل حکومت اسلامی فریضه امر به معروف و نهی از منکر اقامه نمی شود.
 
استاد حوزه علمیه کرمان تأکید کرد: لازم است افراد با تشخیص توانایی خود و درک وظیفه، در جهت ترویج احکام اسلامی در تمام جنبه های حکومت اسلامی تلاش مضاعف داشته باشند و در همین راستا روشنگری کنند.
 
نقش مساجد در ترویج مبانی حکومت اسلامی
وی با اشاره به نقش مساجد در ایجاد و تبیین مبانی تشکیل حکومت اسلامی، خاطرنشان کرد: برخی مساجد سکولارند و اهداف بزرگی ندارند؛ برنامه های آن ها منحصر در مدیریت مسائل عبادی خاص مؤمنان مانند نماز خلاصه می شود و چندان اهمیتی به سایر ابعاد زندگی جوانان مسلمان نمی دهند.
 
این کارشناس مسائل دینی با اشاره به شاخصه‌های مسجد اسلامی، گفت: با مطالعه تاریخچه مساجد در صدر اسلام متوجه می شویم که مساجد محل حل مشکلات و رفع امور مردم بوده و با توجه به حضور دوستانه و صمیمی اهالی محلات در مساجد، این پایگاه مردمی می‌تواند بهترین فضا برای حل مشکلات فرهنگی و اقتصادی محلات، در نظام اسلامی باشد.
 
وی افزود: مساجد می‌توانند در ترویج سبک زندگی اسلامی بین مردم به کمک حکومت اسلامی بیایند؛ منبر ها می توانند محل مناسبی برای بیان معارف دینی باشند؛ معماری مساجد می تواند الگوی مناسبی از معماری و ساختمان سازی اسلامی باشد.
 
حجت الاسلام خلیلی در پایان به بیان ویژگی های مدیر مسجد پرداخت و گفت: مدیران مساجد افرادی هستند که می توانند با نفوذ کلام و محبوبیت خود علاوه بر حفظ ایمان مردم، به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم رسیدگی کنند./9704/ت302/ح
ارسال نظرات