انسان باید به غیر از دشمنان خداوند نسبت به همه خیرخواه باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شنبه شب در ادامه سلسله دروس اخلاق ماه مبارک رمضان با موضوع شرح دعای 45 صحیفه سجادیه با عنوان دعای وداع رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزارشد، گفت: امام در این دعا عرضه می دارند خدایا همانند کسی که حق و حرمت ماه رمضان را رعایت و از همه گناهان پرهیز کرده و موجبات رضایت تو را فراهم آورده از سرمایه بی کران خود به ما نیز عطا کن.
وی افزود: حضرت در ادامه فرمودند نه تنها همانند این افراد بلکه چند برابر آن به ما عطا بفرما که فضل و کرم تو تمام شدنی نیست، خدایا معدن های احسان تو فنا پذیر نیست؛ خداوندا هرکس تا روز قیامت این ماه را با روزه و عبادت می گذراند همانند آن را به ما بده.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که آیا کسی که این دعا را می خواند چنین خواسته هایی در آن پدید می آید و اگر بخواهد آیا مستجاب می شود، اظهارداشت: اگر این دعاها شدنی باشد لازمه اش این است که انسان در مقام با انبیا و اولیا برابر باشد.
وی ادامه داد: اگر استجابت این دعاها شدنی نیست باید گفت به چه دلیل به انسان آموزش داده اند که باید همانند ائمه طاهرین(ع) دعا کنند، این گونه سؤالات در بسیاری از دعاها مطرح می شود.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که این دعاها چند حیثیت دارند، ابراز داشت: یکی از این حیثیت ها توجه به وسعت رحمت الهی است، اگر خداوند بخواهد به هرکسی می تواند نعمت فراوان دهد و از خزانه او کم نمی شود.
وی عنوان کرد: اگر خداوند به هرکس هر چه بخواهد بدهد کسی نمی تواند بگوید که چرا این گونه شده است، هیچ حد و حصری در بخشش خداوند متعال وجود ندارد؛ رحمت الهی به اندازه ای وسیع است که مرزی ندارد، بسیاری از موارد انسان ها از این مسأله غفلت داشته و تصور می کنند که کارها و رحمت های خداوند محصور است.
آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در دعاها و درخواست ها از خداوند متعال فقط نباید به فکر خود و نیازهای شخصی باشیم، خاطرنشان کرد: اگر انسان درخواست شفای از بیماری ها می کند باید برای دیگر بیماران نیز دعا کنند.
وی اضافه کرد: صفت وسعت نظر و مهربانی نسبت به دیگران باید در انسان وجود داشته باشد، انسان باید نسبت به همه به جز دشمنان خداوند متعال خیرخواه باشد؛ خوی جود باید در انسان ها تقویت شود، در روایات متعددی آمده است که اگر کسی غایبانه برای برادر ایمانی خود دعا کند خداوند هفتاد یا صدهزار برابر به او می دهد؛ بنابراین انسان نباید تنگ نظر باشد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که دعای حقیقی 2 رکن دارد، گفت: خواست حقیقی و درخواست از خداوند متعال از ارکان دعای حقیقی است، از همین رو درخواست باید جدی و از خداوند باشد؛ از خدا خواستن نیز نیازمند شناخت خداوند متعال است.
وی افزود: اگر انسان بداند که خداوند سنت هایی در دعا دارد و بر خلاف آن درخواستی داشته باشد، خداوند متعال آن را اجابت نمی کند همانند این که انسان بداند خداوند شمر را نمی آمرزد اما برای او درخواست آمرزش کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند فرموده انسان را آفریدیم تا نتیجه رفتار اختیاری او را به وی بدهیم، اظهار داشت: کیفر و پاداش الهی بر اساس رفتار است، از همین رو کار خداوند عبث نیست؛ نمی شود انسان تمام عمر خود را باگناه بگذراند و در اواخر زندگی دعا کند که در بهشت باشد و دعایش مستجاب شود.
وی ادامه داد: خداوند کار لغو و عبث انجام نمی دهد، کار خداوند متعال بر اساس حساب و کتاب است؛ اگر بنا بود فقط بخشش باشد خداوند همه را باید در بهشت قرار می دارد، این کار نسبت به ملائکه انجام شده اما انسان خلق شده تا از ملائکه بالاتر باشد اما زمانی که خودش بخواهد.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که خداوند رحمت بی پایان می دهد اما رحمتی که توأم با حکمت باشد، ابراز داشت: رحمت خداوند نسبت به فاعل محدودیت ندارد اما این محدودیت نسبت به قابل دیده می شود./1323/پ201/ش