۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۲۷۲۳۱۶
آیت الله مهدوی:

در شب نوزدهم ماه مبارک سرنوشت انسان در سال مقدر می شود

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مهدوی، ضمن ذکر برخی دیگر از ثمرات حب اهل بیت(ع) گفت: مقدر شدن تقدیرات سال ما در شب قدر جبری نیست اما برخی توفیقات با خواندن دعاها و مناجات به درگاه خدا برای ما حاصل می شود و گرنه تقدیرات ما اختیاری و به اعمال ما وابسته هستند و دعاهای سال ما در شب قدر مستجاب می شوند.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي، عضو مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، بعد از ظهر امروز در جلسه اخلاق به مناسبت ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه ملا عبدالله اصفهان، گفت: شب قدر پر فضیلت ترین شب سال است که در روایات شیعه قرائنی هست که بیشترین احتمال آن در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.

 

وی ادامه داد: در روایت داریم که در شب نوزدهم ماه مبارک سرنوشت تقدیرات ما در سال مقدر می شود، در شب بیست و یکم قطعی می شود و شب بیست و سوم امضاء می شود و شب نوزدهم و بیست و یکم در شب بیست و سوم موثر هستند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: مقدر شدن تقدیرات سال ما در شب قدر جبری نیست و تقدیرات در همان اعمال اختیاری انسان است اما کمی دستکاری می شود، مثلاً اعمال اختیاری که امروز صبح انجام دادیم در شب قدر سال گذشته مقدر شده بود، منتهی از صبح تا به حال گاهی اوقات یک توفیقاتی برایمان حاصل شده که شاید متوجه هم نباشیم.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: دوری از برخی گناهان، توفیق کمک کردن به مردم و نیازمندان، دور شدن از خطرات و حوادث غیر مترقبه و دیگر اموری که شاید خیلی وقت ها متوجه آن ها نباشیم از جمله مواردی هستند که در اثر دعاها در شب قدر برایمان حاصل می شوند و اموری هستند که خارج از اختیار انسان هستند و به صورت اضافی و خارج از سیر طبیعی به انسان داده می شوند.

 

وی ابراز داشت: اگر دعاهای شب قدر سال گذشته را نداشتیم همان اعمال اختیاری و سیر طبیعی خود را داشتیم و آن توفیقات ویژه برایمان به وجود نمی آمد، مثلاً این که گاهی انسان می خواهد نادانسته به مکانی برود که در محیط گناه قرار می گیرد اما خداوند برایش مانع ایجاد می کند یا این که شخص نیازمندی را سر راه او قرار می دهد تا از او دستگیری کند و یا در تصادف رانندگی که قاعدتاً باید بمیرد گاهی بدون آسیب از حادثه بیرون می آید.

 

نماینده مجلس خبرگان توضیح داد: در شب قدر که در خانه خدا می رویم، هنگام استجابت دعاهایی است که در طول سال می خوانیم و می توانیم با تضرع به درگاه پروردگار و انجام اعمال مخصوص شب های قدر از جمله غسل آن، دو رکعت نماز مخصوص و زیارت حضرت امام حسین(ع) که بسیار سفارش شده است، جواب دعاهای یک سال خود را بگیریم و تقدیرات یک سال ما در همین سه شب تثبیت می شود.

 

توبه محب اهل بیت(ع) تا رسیدن جان او به حنجره اش از او پذیرفته می شود

آیت الله مهدوی بیان داشت: از جمله آثار حب اهل بیت(ع)، نامیده شدن به اسیر خداوند در روی زمین است و اسارت و عشق خداوند بالاترین و با ارزش ترین اسارت هاست که اسارتی اختیاری و به جا است، از دیگر آثار حب ائمه طاهرین(ع) مباهات خداوند بر فرشتگان و حمله عرش الهی است که این انسان محبت اهل بیت(ع) در دلش وجود دارد.

 

وی اظهار داشت: در روز قیامت چهره محب آل الله(ع) مانند ماه شب چهارده می درخشد و خداوند تاج کرامت را بر سر او می گذارد و لباس عزت بر تنش می پوشاند، کسی که حب ائمه(ع) را دارد مثل برق جهنده از روی پل صراط می گذرد و آسیبی به او نمی رسد.  

 

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این نکته که حتی 14 معصوم(ع) هم باید از روی پل صراط عبور کنند، افزود: هنگام عبور اهل بیت(ع) از روی پل آتش جهنم خاموش است، محبین ایشان بسیار سریع عبور می کنند، بعضی لنگان لنگان رد می شوند و برخی هم از آن سقوط می کنند.

 

آیت الله مهدوی ابراز داشت: کسی که محب اهل بیت(ع) است خداوند می نویسد که او منافق نیست، با ایمان از دنیا می رود و پیامبر(ص) کفیل او در بهشت است و فرصت دارد تا هنگامی که جانش به حنجره اش نرسیده توبه کند و توبه او قبول می شود.

 

وی تصریح کرد:  هر چند در آیات 17 و 18 سوره نساء آمده که وقتی شخص مرگ را جلوی چشمانش مشاهده می کند دیگر توبه از او پذیرفته نیست، اما این در مورد غیر محبین اهل بیت(ع) است و پیامبر اسلام(ص) خطاب به حضرت علی(ع) می فرمایند که " یا علی از خداوند درخواست کردم تا توبه شیعیان تو در آخرین لحظات تا وقتی که هنوز مرگ به حنجره آنان نرسیده از آنان قبول شود و خداوند هم پذیرفت" .

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: در آیات 89 و 90 سوره نمل منظور از "حسنه" حب اهل بیت(ع) و منظور از "سیئه" بغض ایشان است که آوردن حسنه باعث ایمن بودن از نگرانی و ترس در روز قیامت و آوردن سیئه باعث انداخته شدن در آتش جهنم با صورت خواهد بود./939/پ201/ش

ارسال نظرات