۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۲۶۸۰۶۱

پیام طلایه‌داران استقامت و ایستادگی

خبرگزاری رسا ـ حضور پرشکوه مردم تهران در مراسم تشییع پیکر مطهر دردانه‌های بازگشته به وطن در روز سه‌شنبه که از اولین ساعات بعد از ظهر آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه یافت این روز را به یکی از روزهای به یادماندنی در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل کرد.
تشييع شهداي غواص در ميان خيل عظيم مردم تهران

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حضور پرشکوه مردم تهران در مراسم تشییع پیکر مطهر دردانه‌های بازگشته به وطن در روز سه‌شنبه که از اولین ساعات بعد از ظهر آغاز شد و تا پاسی از شب ادامه یافت این روز را به یکی از روزهای به یادماندنی در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل کرد. تعداد و ویژگی‌های خاص اغلب این شهدای غواص که مظلومانه و با دست‌های بسته توسط بعثیون به شهادت رسیده بودند اگرچه هر یک برای حضور گسترده مردم ایجاد انگیزه می‌کرد، ولی حماسه سه‌شنبه مردم تهران را باید در دلایل و زمینه‌های دیگری نیز جست‌وجو کرد.

 

در تاریخ و فرهنگ مردم ایران که الهام گرفته از فرهنگ عاشورای حسینی است، شهید و شهادت همواره نقش و جایگاه برجسته‌ای داشته و دارد، اما این نقش به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در تحکیم زیربناهای انقلاب و توسعه و گسترش تفکر انقلاب اسلامی تأثیر عمیقی داشت، به گونه‌ای که این شاخصه حتی منطق مقاومت و مبارزه را در اقصی نقاط جهان اسلام عوض کرد و به مقاومت مفهوم ویژه‌ای داد و به طور قطع استمرار حرکت و گفتمان انقلاب را چه در ایران و چه در دیگر نقاط جهان اسلام باید متأثر از آن دانست.

 

 این در حالی است که وجود انگیزه‌های متعدد مادی به تأثیر فرهنگ مهاجم غربی و گذر نسلی و دهها دلیل دیگر می‌تواند بهانه‌هایی برای افت اقبال به فرهنگ استقامت و شهادت باشد که البته شکوه این تشییع نشان‌دهنده زنده و پویا بودن این فرهنگ در مردم ایران به رغم گذر نسلی است.

 

اما شاید مهم‌ترین دلیل این حماسه را بتوان در منطق شهادت و ایثارگری جست‌وجو کرد. شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، مصداق بارز ایستادگی مردم ایران در مقابل نظام ستمشاهی در دوران رژیم گذشته و جبهه متحد استکبار جهانی در جنگ تحمیلی بودند، استقامتی که به جز عملیات الهی پشتوانه دیگری نداشت و به رغم تفاوت در عده و عده، عرصه‌ای متفاوت را در جنگ تحمیلی به تصویر کشید و به عامل بازدارنده تجاوزات احتمالی علیه میهن اسلامی ایران تبدیل شد.

 

اکنون اما به رغم گذر از 26 سال از پایان جنگ نظامی، در حالی که نظام سلطه، استمرار حرکت انقلاب اسلامی را عاملی بازدارنده در برابر فزون‌خواهی‌های خود می‌بیند و به همین دلیل همه ظرفیت‌های خود را به بهانه «پرونده‌ هسته‌ای» برای فشار بر مردم ایران تجمیع کرده است، حماسه به یادماندنی تهران در تجلیل از شهدای جنگ تحمیلی، پیامی روشن در برابر فزون خواهی‌های نظام سلطه در شرایط کنونی است.

 

به دیگر سخن پیام روشن این حضور این است که به رغم گذر نسلی، هنوز طلایه‌داران استقامت و ایستادگی رفیع‌ترین جایگاه را در قلوب مردم ایران دارند و هنوز که هنوز است، راه رفته آنان الگوست و این پاسداشت و بدرقه به مفهوم استمرار استقامت مردم در مواجهه و مقابله با هرگونه فشار و تهدید است.

 

معنای دیگر این پیام آن است که مردم ایران در عین حمایت و پشتیبانی از تلاشگران عرصه دیپلماسی کشور در مواجهه با نظام سلطه در پرونده هسته‌ای، انتظار صلابت و ایستادگی از سربازان این عرصه را دارند که باید در عین استعانت از درگاه الهی به حمایت‌های مردمی پشتگرم باشند و از حقوق مردم به درستی دفاع کنند و این توجیهی نباشد که بهانه برخی از کاستی‌ها که معمولاً جزو طبیعت هر مبارزه است و مردم ایران در دوران دفاع مقدس سخت‌ترین آن را تحمل کرد‌ه‌اند، احیاناً در دفاع از منافع کوتاه بیایند که البته نابخشودنی است.

 

همزمانی این تشییع با تشییع شهدای جبهه مقاومت که این روزها بعضاً شهرهای ایران اسلامی شاهد آن است، بزرگ‌ترین پشتوانه برای عقبه استراتژیک نظام اسلامی در اقصی نقاط جهان اسلام است، تا این پیام را برساند که آن تصویر وارونه‌ای که رسانه‌های غربی تلاش کرده‌اند از لایه‌های ظاهری ایران اسلامی به تصویر بکشند، عمق متفاوتی دارد و انقلاب اسلامی همچون آغازین روزهای شکل‌گیری نهضت، حامی جبهه مقاومت است و فرهنگ شهادت و پاسداشت آن همچنان در ایران زنده است و این می‌تواند بهترین پشتوانه برای ایستادگی و استقامت آنان در برابر صهیونیسم و استکبار جهانی و جاهلیت تکفیری باشد./907/د102/س

 

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات