۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۲۶۷۴۶۷

انتشار کتاب «زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی عبدالودود اظهر دهلوی»

خبرگزاری رسا ـ کتاب «زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی پروفسور عبدالودود اظهر دهلوی» از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.
کتاب «زندگينامه و خدمات علمي و فرهنگي عبدالودود اظهر دهلوي»


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی استاد فرهیخته پروفسور عبدالودود اظهر دهلوی از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.

 

در پیشگفتار کتاب به قلم توفیق سبحانی آمده است: من در فاصله‌ای قریب سی ماه به دعوت میزبان مهربان، دانشمند، هنرشناس، ایرانشناس، کاردان خلیق و مشکل گشا، استاد پروفسور عبدالودود اظهر دهلوی برای تدریس در دانشگاه جواهر لعل نهرو به هندوستان رفته بودم، از همان مهانادی گست هاوس از میزبانی‌های برادرانه و دوستانه استاد اظهر بهره‌مند شدم... استاد اظهر در دانشگاه جواهر لعل نهرو تدریس می‌کردند و بازنشسته این دانشگاه هستند. از سه دانشگاه عمده دهلی، دانشگاه دهلی تقریباً به ادبیات سنتی، جامعه ملیه اسلامیه به ادبیات میانه و دینی مشغولند و دانشگاه جواهر لعل نهرو به ادبیات جدید ایران بیشتر توجه دارند.

 

فهرست مطالب کتاب به این قرار است: پیشگفتار، اصل هندی یکی از تمثیل‌های مثنوی، اظهر، شکرشکن شیرین گفتار، تا شوی آگاه از سر ودود، چند نکته‌ درباره چاپ کتاب‌های فارسی و اردو در هند، پروفسور عبدالودود اظهر دهلوی، حامی خستگی ناپذیر زبان و ادب فارسی در هند، شعر صائب محصول پیوند فرهنگی ایران و هند، نخستین سخنور پارسی‌گوی منسوب به شبه قاره، سپاسی و درودی بر پاسداران زبان و ادب و فرهنگ ایران زمین در هندوستان، پروفسور عبدالودود اظهر دهلوی، ادیبی بارع، جاذبه زبان فارسی در میان مسلمانان و هندوان، این قند پارسی (مصاحبه با استاد)، عکس‌ها.

 

زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی پروفسور عبدالودود اظهر دهلوی با ویراستاری امید قنبری در 162 صفحه از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سال 94 منتشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات