۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۲۶۶۳۳۷
سعید زیبا کلام:

پیاده روی با کدخدا مهم نیست، دولتمردان به فکر حفظ دستاوردهای انقلاب و تأمین منافع ملی باشند

خبرگزاری رسا ـ زیبا کلام با بیان این‌که در مذاکرات هسته‌ای لبخند زدن و پیاده روی با کدخدا مهم نیست، گفت: بلکه مهم حفظ منافع ملی و حراست از آرمان های انقلاب و پاسداری از خون شهیدانی است که در این راه داده ایم.
سعيد زيبا کلام استاد دانشگاه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، دکتر سعید زیبا کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، شب گذشته در جمع فعالان فرهنگی و سیاسی رفسنجان با اشاره به اهمیت صنعت هسته ای برای آینده کشور خاطرنشان کرد: تا کنون بودجه های زیادی در زمینه صنعت هسته ای هزینه شده و برخی از بهترین استعدادهای ما در این راه به کار گرفته شده اند. درخواست ما از آقایان این است این صنعت را با اهمیت بدانند و لااقل اطلاعات دانشمندان را به سرویس های جاسوسی آمریکا و اسرائیل ندهند.
 
وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که در سایت انجمن جهانی هسته ای آمده است، نقش رادیو ایزوتوپ‌ها در طب هسته ای بسیار زیاد است، از تشعشع هسته ای در تشخیص و یا معالجه برخی بیماری ها از جمله در تخریب سلولهای سرطانی و بسیاری از جراحی ها استفاده می شود، در این سایت آمده سالانه ده ها میلیون عمل جراحی در دنیا با استفاده از طب هسته ای انجام می‌شود و تقاضا برای رادیو ایزوتوپ‌ها در حال افزایش است.
 
زیبا کلام ادامه داد: طب هسته ای برای استریلیزه کردن تجیهزات پزشکی و تصویربرداری از اعضای بدن مانند قلب، کلیه ها و تشخیص ناکارآمدی آنها همچنین در تشخیص تومورها کاربرد دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: از حرارت تولید شده در نیروگاه هسته ای می توان در تولید برق و نمک زدایی در کارخانه های آب شیرین کن استفاده کرد، طبق بیانات برخی از مسؤولان سازمان انرژی اتمی در دولت فعلی نیروگاه فسیلی حداکثر 20 سال عمر دارد، اما نیروگاه اتمی 70 سال عمر مفید دارد، در نتیجه بسیار مقرون به صرفه است.
 
استاد دانشگاه تهران با انتقاد از کسانی که انرژی هسته ای را برای کشور مفید نمی دانند، خاطرنشان کرد: اگر این حرف درست است پس کشورهای مختلف دنیا که برخی از آنان از 50 یا 60 سال پیش به این صنعت روی آورده‌اند و برای گسترش آن در تمام عرصه ها برنامه های وسیعی دارند، به چه دلیل به سراغ این صنعت رفته اند؟
 
وی اظهار داشت: آیا منظور این عده این است که این صنعت پیشرفته ویژه کشورهای دیگر است و مردم ایران لیاقت آن را ندارند؟ اگر منظور این باشد که توهین بسیار بزرگی به ملت ایران است.
 
زیباکلام ادامه داد: شاید منظور عاشقان کدخدا این است که چون آمریکا مایل نیست این صنعت را داشته باشیم و ما را تحریم می کند، باید دست از آن برداریم، نتیجه این تحلیل این می شود که هر جا کدخدا با قلدری از ما چیزی را خواست باید اطاعت کنیم. آیا ارادتمندان به کدخدا می توانند بگویند اگر این منطق را بپذیریم، کدام یک از پیشرفت های ما محفوظ می ماند؟ اگر کدخدا گفت نباید موشک های پیشرفته، تکنولوژی نانو، پزشکی پیشرفته و .... داشته باشید وگرنه شما را تحریم می کنیم، آیا باید تسلیم زورگویی او شویم؟
 
زیبا کلام با تأکید بر مقاومت در برابر زورگویی های آمریکا خاطر نشان کرد: اگر آمریکا قلدری می کند راهش این است که به وی بفهمانیم نباید قلدری کند، نه اینکه در برابر زورگویی او تسلیم شویم و از دستاوردهای خود دست بکشیم.
 
وی با بیان این موضوع که نظام تحریم ها دست نخورده باقی می‌ماند، گفت: هنگامی که آقای روحانی به مقام معظم رهبری نامه نوشتند و از فروپاشی ساختار تحریم‌ها سخن گفتند، من بسیار متعجب شدم، وقتی متن انگلیسی توافق ژنو را مطالعه کردم، متأسفانه دیدم اثری از لغو تحریم‌ها در آن نیست و همچنین حق غنی سازی ایران هم به رسمیت شناخته نشده است.
 
این استاد دانشگاه گفت: نظام تحریم‌ها پنج رکن اصلی دارد. اول تحریم نفت، دوم تحریم بانکی و بلوکه شدن دارایی های ایران، سوم تحریم های شورای امنیت، چهارم تحریم های اتحادیه اروپا و پنجم تحریم های آمریکا.
 
وی اظهار داشت: در توافق ژنو در رابطه با تحریم های نفتی آمده است که کشورهای 5+1 تلاش های بیشتر برای کاهش فروش نفت ایران را متوقف می‌کنند. این یعنی نظام تحریم های نفتی سر جایش است و دست نخورده است.
 
زیبا کلام ادامه داد: درباره دارایی های بلوکه شده ایران گفته شده یک مبلغ توافق شده‌ای را آزاد می کنیم، بسیار عجیب است که حتی مبلغ و عدد و رقم این دارایی ها در توافق نیامده است. بنده تمام حیثیت علمی خودم را به میدان آورده ام و در جاهای بسیاری گفتم قطعا در کنار این توافق نامه، توافق محرمانه دیگری مطرح بوده است که از سوی تیم ایرانی بیان نشده است.
 
وی افزود: این بار چندم است که این را مطرح می کنم، اما آقایان هیچ پاسخی به سخنان بنده نداده‌اند، با تهدید که کار درست نمی‌شود، حقه بازی هم اندازه ای دارد، بنده گفتم زندان انفرادی را هم تحمل می کنم اما این حرف ها باید زده شود.
 
استاد دانشگاه تهران گفت: بلافاصله بعد از توافق ژنو کاخ سفید یک برگه اطلاعاتی در 7 صفحه منتشر کرد. جالب است که در این برگه مبلغ، زمان اقساط و موارد مبهم دیگر به صورت دقیق آورده شده است.
 
وی افزود: در آن زمان خانم افخم در واکنش به انتشار این برگه گفت این تفسیر آمریکایی ها از توافق است، منتقدان گفتند اگر این تفسیر را قبول ندارید آن را تکذیب کنید، اما تکذیبی در کار نبود و بعدها از زبان رییس بانک مرکزی و دیگر مسؤولان اقتصادی دولت، همان عدد و رقم های موجود در برگه آمریکایی ها مورد تأیید قرار گرفت.
 
وی تأکید کرد: این قدر نباید ملت ایران را تحقیر کرد، دروغ هم حدی دارد، لااقل حرمت افرادی را که به دولت رأی داده اند باید نگه داشته شود.
 
این منتقد مذاکرات هسته ای تحریم های وضع شده در دوران توافق را نشان بدعهدی آمریکا و شرکایش دانست و خاطرنشان کرد: در بیانیه آمده تحریم‌های جدید و تحریم های مرتبط با هسته ای وضع نخواهد شد. این قیود یعنی اینکه درب تحریم های جدید مانند یک کاروانسرا باز است و هر نوع تحریم دیگر را که مایل بودند به این بهانه که مرتبط با هسته ای نیست و یا اینکه جدید نیست، می توانند وضع کنند.
 
وی ادامه داد: پنج روز از سوم آذر نگذشته بود که 17 شرکت و شخصیت حقیقی ما را تحریم کردند و از آن روز تا الان چندین مرحله دیگر هم تحریم شده‌ایم.
 
وی خاطرنشان کرد: این است دستاوردهای مشعشع سرداران دیپلماسی که برای ایران به ارمغان آورده‌اند، باور کنید غربی ها به ما می خندند و با تعجب می گویند آیا این همان ملتی است که 8 سال در برابر تمام دنیا استقامت کرد. لبخند زدن و پیاده روی با کدخدا مهم نیست، مهم حفظ منافع ملی و حراست از آرمان های انقلاب و پاسداری از خون شهیدانی است که در این راه داده ایم.
 
زیبا کلام با رد ادعای فروپاشی ساختار تحریم ها، تأکید کرد: من با قاطعیت می گویم که نظام تحریم ها مطلقا دست نخورده است.
 
وی با انتقاد از امتیازهایی که در توافق لوزان به غربی ها دادیم، گفت: در توافق ژنو 30 درصد از صنعت هسته ای را از دست دادیم، در لوزان هم 50 درصد باقیمانده را و با این شرایط، من نمی‌دانم تیم مذاکره کننده در حال توافق جامع بر سر چه چیزی است.
 
استاد دانشگاه تهران با تأکید بر حمایت از دولت قانونی کشور، گفت: دولت منتخب مردم است و باید حمایت شود، اما اگر خدای ناکرده پایی کج گذاشته شود و خون هایی پایمال شود، نباید ساکت نشست.
 
وی گفت: اگر تحریم ها شکسته شده چرا آقای ظریف در تاریخ 24 دسامبر 2014، یعنی تقریبا اواخر بهمن 93 که بیش از یک سال از توافق ژنو گذشته بود، در نامه ای به زبان انگلیسی خطاب به وزیران امور خارجه کشورهای مذاکره کننده، زبان به انتقاد می گشاید و می گوید ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده، اما طرف های غربی نه تنها به تعهدات خود عمل نکردند، بلکه آن را تحکیم کردند؟
 
زیباکلام گفت: آقایان می گویند به محض توافق نهایی، همه تحریم ها لغو می شود، در حالی که بر اساس بیانیه لوزان اتحادیه اروپا اجرای تحریم های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته ای را پایان می دهد و آمریکا که مهم‌ترین نقش را در تحریم های ایران دارد، فقط اجرای تحریم های ثانویه مالی و اقتصادی مرتبط با هسته ای را متوقف می کند.
 
وی خاطر نشان کرد: اراک افتخار دانشمندان هسته ای ایران است. آمریکایی‌ها یک پرسشنامه جداگانه برای اراک داده اند و ما با کمال حسن نیت و تدبیر، آن را تکمیل کرده و تحویل آنها داده ایم.
 
استاد دانشگاه تهران بازرسی های گسترده از مراکز نظامی ایران و بازجویی از دانشمندان کشور را فاجعه خواند و گفت: اگر ما به خاطر این تحقیرها مجلس عزا بگیریم، حق داریم، لیست داده اند که باید با برخی از دانشمندان شما مصاحبه کنیم. یکی از این افراد دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران آقای شمعخانی و دیگری آقای دکتر فریدون عباسی است که تاکنون از ترور سرویس‌های جاسوسی اسرائیل جان سالم به در برده است، آیا این تحقیر یک ملت نیست؟/972/پ202/ح
ارسال نظرات