۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
کد خبر: ۲۶۴۴۰۵
رحیم پور ازغدی:

مبلّغ دنیا طلب، نمی تواند آخرت را تبلیغ کند

خبرگزاری رسا ـ رحیم پور ازغدی گفت: در باب دین داری با دو روش مواجه هستیم؛ گروهی معتقد به گونه ای دین داری غیر مسؤولانه هستند که راحت طلبی را ترجیح می دهند و هیچ ظالمی از این نوع دین داری ضربه نمی خورد اما گروه دیگر جهاد، تبلیغ و تفکر از درونشان رشد می کند و این نوع از دین داری است که مورد هجمه ظالمان و ستم پیشگان قرار داد.
رحيم پور ازغدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش «انتظار عالمانه و رسالت مبلّغان دین»، روز گذشته با حضور حسن رحیم پور ازغدی و جمع کثیری از طلاب و مبلغان دینی در قرارگاه تبلیغ گروهی طلاب خراسان وقاع در مجتمع شهید هاشمی نژاد برگزار شد.

 

رحیم پور ازغدی در این همایش گفت: ما شاهد برگزاری دو نوع از جلسات پیرامون مذهب تشیع و سوال و جواب درباره آن در این مکان بوده ایم. جلساتی که توسط شهید حجت الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد ایراد می شد و نیز جلساتی که توسط افراد دیگر برگزار می شد.

 

وی ادامه داد: در این جلسات دو نوع تفسیر درباره تشیع ارائه می شد که از آن ها به تشیع راحت طلبان و تشیعی که برخاسته از درون اسلام است، یاد می شود.

 

تلاش های شهید هاشمی نژاد در اشاعه اسلام ناب

وی با اشاره به فعالیت های شهید هاشمی نژاد گفت: شهید هاشمی نژاد چه در 15 خرداد 1342 و چه در انقلاب 1357 در اولین سخنرانی خود به دفاع از ارزش های دینی پرداخت. این سخنرانی آتش مبارزه انقلابی را برافروخته تر کرده و باعث درگیری، شهادت و دستگیری عده ای شد.

 

رحیم پور ازغدی ادامه داد: در سال 57، به رغم ممنوع المنبر بودن ایشان، با سخنرانی در مدرسه نواب مشهد، به دفاع از امام خمینی(ره) پرداخت.

 

وی تصریح کرد: شیوه تبلیغ اسلام و تشیع توسط آن شهید بزرگ برآمده از متن اسلام ناب و به صورت عالمانه در مقابل تبلیغ راحت طلبانه و غیر مسؤولانه عده ای مدعی عرفان و فقاهت بودند.

 

جریانات منحرف تبلیغی

وی با گلایه از برخی جریانات به اصطلاح تبلیغی گفت: عده ای در دفاع از ارزش های دینی و مذهبی، به هیچ عنوان کار عملی و حتی نظری انجام نداده و از مهدویت دفاع نکردند و این جریانات تبلیغی معلوم الحال، محصول عدم بصیرت دینی و سیاسی است.

 

سه جریان فکری طلاب در مقوله انقلاب و دفاع مقدس

وی در تشریح انواع برخورد طلاب با مقوله انقلاب و دفاع مقدس اظهار کرد: نحوه برخورد طلاب و روحانیت با مقوله انقلاب و جنگ باعث پیدایش سه جریان فکری شد؛ گروهی افزون بر توهین صریح و به سخره گرفتن اصل انقلاب قائل بودند که بایستی تقیه نموده و قیام را محکوم می کردند.

 

وی افزود: صاحبان این جریان فکری همانند کسانی هستند که مورد خطاب امام حسین(ع) در سال 60 هجری بودند؛ امام حسین(ع) خطاب به علما فرمود: «شما هرگز در راه خدا حاضر به مخاطره نیستید و قادر نیستید برای خدا از جان و مال و آسایشتان بگذرید. حتی راه رفتن شما ملوکانه و آمیخته با غرور است».

 

رحیم پور ازغدی در ادامه تشریح جریانات سه گانه فکری روحانیت گفت: دسته ای از طلاب و روحانیان نیز تنها در قالب حرف از مقولات انقلاب و جنگ دفاع می کردند و هرگز به مرحله عمل نمی رسید. درباره مسائلی مانند جهاد با کفار حرف می زدند بی آن که قدمی در عملی کردن آن بردارند.

 

وی افزود: دسته ای دیگر از طلاب نیز افزون بر قولشان درباره مسائلی همچون انقلاب، جهاد، انتظار و شفاعت و غیره با لحاظ کردن این گفته ها به آن ها عمل می کردند. این سه جریان فکری، حتی در بالاترین سطوح حوزوی نیز مشاهده می شد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: برخی از روحانیان سطح بالای حوزوی، کار را به جایی رسانده بودند که افزون بر توهین به امام راحل و جریان انقلابی، شهدا را افرادی لایعقل می دانستند. البته بعد از استقرار کامل انقلاب و افشای بسیاری از اسناد ساواک، علت مخالفت بعضی از بزرگان این دسته نیز روشن شد. در جریان عاشورا نیز ما شاهدیم که برخی از اهل بیت نیز به یاری امام حسین(ع) نرفتند.

 

وی خاطرنشان کرد: در بین علما افرادی بودند که به خاطر فقدان بصیرت کافی و عقل اجتماعی  ـ سیاسی، اغفال شده و نتوانستند رسالت دینی و تبلیغی خود را انجام دهند. در گذشته کسانی بودند که منبر رفتن و به زعم خودشان آن تبلیغ را به عنوان شغل برگزیده بودند و این در حالی بود که بسیاری از این افراد، فاقد اطلاعات کافی درباره اسلام و علوم جدید و بعضا حتی به مقدمات دروس حوزوی نیز آشنا نبودند و باعث ترویج خرافات بنام مذهب تشیع شدند.

 

رحیم پور ازغدی با اشاره به واقعه عظیم انقلاب اسلامی گفت: تلاش های امام راحل و عده کمی از علما، باعث شد تا قرائت جدیدی از تشیع عرضه شده و مبلغان واقعی دینی بتوانند با مکاتب الحادی روبرو شده و اسلام ناب و اصیل را تبلیغ کنند.

 

ضرورت بصیرت عالمانه و تأسی هوشمندانه به اهل بیت در تبلیغ دین

وی ادامه داد: در مقابل مخالفت برخی از علما با حرکت انقلابی امام راحل، علمای صاحب بصیرتی همچون آیت الله شیخ مجتبی قزوینی و میرزا جواد آقا تهرانی به رغم مخالفت با مباحث فلسفی همچون ابن عربی و ملاصدرا که مورد توجه امام راحل بودند با این عقیده که نهضت امام(ره) برای خدا و تبلیغ اسلام در انقلاب بزرگ یافتند و حتی میرزا جواد آقا تهرانی در جنگ نیز شرکت کرد.

 

وی ادامه داد: جریان تبلیغ بایستی به صورت هوشمندانه و با تأسی از ائمه اطهار(ع) صورت گیرد. همان گونه که ائمه هدی(ع) مطالب را به صورت طبقه بندی شده بیان می کردند. باید مباحثی که توسط مبلّغ عرضه می شود خصوصا مباحث معرفتی، به صورت طبقه بندی و با مخاطب سنجی درست انجام گیرد.

 

ائمه اطهار با عمل و رفتار خود دین را تبلیغ می کردند

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با رجوع به سیره اهل بیت(ع)، شاهد تبلیغ دین به گونه عمل محوری هستیم. ائمه هدی(ع) با شیوه تبلیغ از طریق عمل و رفتار منطبق با دین، اعتماد افراد را جلب کرده و سپس به صورت قولی و کلامی جذب می کردند. اهل بیت(ع) بسیار کم سخن بوده و کمتر دیگران را نصیحت می کردند. این روش تبلیغی باید نصب العین مبلغان شود.

 

رحیم پور ازغدی اضافه کرد: افزون بر عرضه مباحث طبقه بندی شده که تقیه معرفتی نام دارد. نحوه بیان این مباحث نیز می تواند یکی از دلایل گرایش و جذب افراد باشد. با توجه به جهان شمول بودن دین اسلام، نحوه بیان مباحث بایستی به صورتی باشد که محدود به جغرافیای خاصی نشده، تمام بشریت را مخاطب قرار دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: ائمه(ع) با سفارش به مخاطب سنجی صحیح توسط پیروانشان احادیث و فرمایشات ایشان را در جای خود و با توجه به نیازها بیان کنند.

 

وی با بیان این که شیعه توانسته بهترین تبیین از اسلام ارائه دهد به مسأله مهدویت اشاره کرد و گفت: مسأله مهدویت از جمله مسائلی است که در ادیان و آیین های غیر از اسلام نیز به آن پرداخته شده و منحصر به اسلام نیست. این مسأله حتی در مبانی کمونیستی تبیین شده است. کمونیست ها قائل هستند که در آخر الزمان، جامعه جهانی و فاقد طبقات به وجود خواهد آمد که هیچ دین و دولتی در آن حضور ندارند.

 

مهدویت در منابع اهل سنت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به متواتر بودن روایات اهل سنت درباره حضرت مهدی(عج)، اظهار کرد: قریب به 210 تن از بزرگان اهل سنت تالیفاتی درباره وجود امام زمان(عج) دارند. برخی نیز در فواصلی از کتاب هایشان به این موضوع پرداخته اند. به ظهور ایشان صریحا اشاره شده و حتی انکار حضرت مهدی(عج) و ظهور ایشان، انکار اسلام شمرده شده است.

 

رحیم پور ازغدی افزود: در روایتی از اهل تسنن آمده که ابن عساکر نقل کرد پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) فرمود: «بشارت می دهم تو را که مهدوی موعود (ع) از فرزندان توست». عمده اختلاف اهل تسنن و تشیع در تولد ایشان است ولی در اصل ظهور ان حضرت اختلافی ندارند به نحوی که از جریان های تسنن موافق نظر تشیع بوده و حتی قائلند که امام زمان(ع) دارند. برخی نیز فواصلی از کتاب هاشان به این موضوع پرداخته اند. در برخی از روایات به ظهور ایشان صریحا اشاره شده و حتی انکار حضرت مهدی(عج)، و ظهور ایشان، انکار اسلام شمرده شده است.

 

امر به معروف و نهی از منکر

وی درباره امر به معروف و نهی از منکر نیز گفت: شناخت معروف و منکر در حوزه فردی کار آسانی است، به ویژه اگر تزاحمی بین دو منکر و یا دو معروف پیش نیاید. ولی درحوزه اجتماعی، بایستی یک عقل شرعی و دینی و یک قدرت موجه تشخیصی، تصمیم بگیرد که همان ولایت است.

 

وی ادامه داد: اهم و مهم مسایل اجتماعی مانند معنویت، سبک زندگی و مباحثی از این دست، در صورتی که اگر در حوزه فردی ظهور مورد بحث و بررسی قرار گیرند، شاید جایگاهشان عوض شود و این تغییر موضع تحت مدیریت یک ولی آگاه انجام می گیرد.

 

حوزه های علمیه به جای رقابت در کمیت، برای کیفیت افزایی تلاش کنند

 

ایشان با گلایه از مدیریت حوزهای علمیه افزود: حوزه های علمیه، دچار نوعی رقابت در کمیت شده و فاقد برنامه ریزی اصولی است که این بسیار خطرناک است. در حال حاضر به جا است که از کمیت پذیرش کاسته شده و در مقابل به کیفیت آموزش افزوده شود و مباحث تربیتی طلاب مورد توجه قرار گیرد.

 

 رحیم پور ازغدی اشاره ای نیز به جریان های تکفیری داشت و گفت: جریان کلامی ـ اعتقادی وهابیت احمقانه ترین جریان در طول تاریخ اسلام است. این گروه نحس و خبیث علاوه بر عداوت با تشیع، اکثر مفاهیم اهل تسنن را نیز قبول ندارند و شاهد مثال ما تکفیر امام حنفیه و ضرب و جرح مالک بن انس بود که منجر به کشته شدن وی شد.

 

شیعه انگلیسی و داعشی

این استاد دانشگاه افزود: درحال حاضر دو جریان شیعه انگلیسی و گروه های داعشی به نام اسلام، دست به جنایاتی می زنند که در طول تاریخ اسلام نظیر ندارد. مبانی فکری ـ اعتقادی این دو فرقه ضالّه، از جانب دشمنان اسلام و با زورق حق تهیه و دیکته شده است. با رجوع به عملکرد این دو فرقه و جریان سومی موسوم به روشنفکر لائیک سکولار، به راحتی می توان برنامه ریزی دقیق معاندین اسلام را مشاهده کرد.

 

وی اضافه کرد: مباحثی همچون زیارت، شفاعت، توسل و انتظار که از مباحث بااهمیت مذهب تشیع می باشد، به گونه ای تفسیر می شود که باعث محکومیت شیعیان به شرکت می شوند و این در حالی است که طبق تعاریفی که در قرآن و روایات درباره این مفاهیم شده، قائلان به این مفاهیم مشرک نیستند.

 

رحیم پور ازغدی به مسأله قائلان به امام زمان(عج) و ظهور ایشان اشاره کرد و گفت: در باب ظهور امام زمان(عج) نیز ما شاهد دو جریان عمده هستیم؛ جریانی که قائل است طبق روایات، بایستی با عدم جلوگیری از ظلم و جور و نیز اشاعه آن، زمینه ظهور آن حضرت فراهم شود. در مقابل این جریان، جریانی نیز قائل است که مضمون این روایات دال بر مبارزه با ظلم و ستم است. بنابراین بایستی تا ظهور امام(عج) مبارزه با ظلم و فساد صورت گیرد.

 

وی در پایان ضمن اشاره به احادیثی درباره آخرالزمان، به مسأله وقّاتون اشاره کرد و یادآور شد: ائمه اطهار(ع) به ما دستور داده اند که تمام وقّاتون و کسانی که برای ظهور امام زمان(عج) وقت تعیین می کنند را تکذیب کنید. تعیین وقت منحصر به خدا است و پیامبر(ص) نیز فرمود: «ظهور مثل قیامت بوده و هیچ کس از زمان وقوعش مطلع نیست».

 

این گزارش حاکیست در ابتدای این همایش، حجت الاسلام هادی صاحب قران، دبیر همایش، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، درباره قرارگاه تبلیغ گروهی طلاب خراسان گفت: قرارگاه تبلیغی طلاب خراسان که از 50 گروه از برادران و 35 گروه از خواهران مبلغ تشکیل شده است حدود یک و نیم سال است  فعالیت های خود را در قالب گروه های جهادی_ تبلیغی و در راستای تبلیغ آرمان های اسلام ناب و انقلاب اسلامی آغاز کرده است.

 

 

 

وی افزود: گروه های تبلیغی در بازه های زمانی متعدد، با هم اندیشی و انتقال تجارب و نیز با جذب نیرو، سعی دارند با تنظیم برنامه ای منسجم و با مدیریت واحد، در راه رسیدن به هدف گام بردارند.

 

حجت الاسلام صاحب قران در پایان اظهار کرد: از تمام گروه های تبلیغی که هنوز عضو قرارگاه نشده اند، صمیمانه دعوت به عمل می آوریم تا با عضویت در این قرارگاه ما را در تبلیغ دین یاری کنند./861/پ201/ب5

ارسال نظرات