۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۲۶۲۱۴۹
پژوهشگر مسائل خاورمیانه و جهان عرب:

سید حسن نصرالله داری کاریزما و نام و نشان امام موسی صدر است

خبرگزاری رسا - پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه و جهان عرب در چهاردهمین نشست کبوتران مسجد دوردست، گفت: سید حسن نصرالله داری کاریزما و نام و نشانی از امام موسی صدر است.
امام موسي صدر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد علی مهتدی پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه و جهان عرب در چهاردهمین نشست کبوتران مسجد دوردست با موضوع مقاومت در آثار و اندیشه امام موسی صدر که بعد از ظهر روز گذشته به همت دفتر ادبیات و هنر پایداری مرکز آفرینش های ادبی در سالن سلمان هراتی حوزه هنری تهران برگزار شد، گفت: امام موسی صدر مقاومت را براساس عقیده اسلامی و دینی بنا کرد.

 

پژوهشگر مسائل خاورمیانه و جهان عرب با اشاره به سوره فتح و آیه اشداء علی الکفار گفت: صفت مومنان این است که همراه رسول الله گام برمی دارند و با کمال محبت بین خود رفتار و با کفار و دشمنان با شدت برخورد می کنند.

 

وی با بیان اینکه صحبت از امام موسی صدر آسان نیست، عنوان کرد: ایشان انسان چند بعدی و یک روحانی، فقیه مجتهد، یک رهبر و عارف و نظریه پرداز، هنرمند و هنر شناس بوده و این ابعاد را در حد کمال داشت.

 

پژوهشگر مسائل خاورمیانه و جهان عرب با بیان اینکه در لبنان یک ملت واحد وجود ندارد و داری طوایف مختلف است، اظهار داشت: جامعه لبنان داری تعصب فرقه ای در حد فراوان است و وابستگی اشخاص فرقه ای بوده و انسان ها با اسم و فامیل شناخته می شوند.

 

مهتدی ادامه داد: وجود هر انسانی به فرقه مذهبی او شناخته می شود و شیعیان کمترین امتیاز را داشتند. این کشور زیر ظلم و ستم داخلی و خارجی و تبعیض قرار داشت و برای فرزندان تشیع امکاناتی نبوده است.

 

وی با اشاره به هم مرزی لبنان با فلسطین، گفت: این کشور زیر تجاوز رژیم صهیونیستی بوده است و امام موسی صدر این جامعه را سازمان می دهد.

 

امام موسی صدر در کنار فقیران می نشست

 

مهتدی امام موسی صدر را معتقد به وحدت ادیان دانست و افزود: با جنگ سال 1975 در لبنان امام موسی صدر تاکید داشت که علیه طرح هنریک کسینجر برای تجزیه لبنان باید مبارزه کرد.

 

 

وی عنوان کرد: وحدت یک اصل و تفرقه از شیطان است و امام موسی صدر این وحدت را با سخنرانی در مدارس سنی و کلیساها برقرار کرد.

 

پژوهشگر مسائل خاورمیانه و جهان عرب با بیان اینکه امام موسی صدر همواره لبخند به لب داشتند، ادامه داد: این ویژگی کوچک نشان روح بلند ایشان است و  در عین اینکه به هیچ کس نه نمی گفت و در بمباران ها با مردم فقیر می نشست و آنها را دلداری می داد با ظلم مبارزه می کند.

 

مهتدی با اشاره ایستادگی امام موسی صدر به ظلم داخلی علیه تشیع و تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: اینجا است که آیه فتح در مورد ایشان صدق می کند و نشان از شدت رفتار با رژیم صهیونیستی را نشان می دهد.

 

تأکید امام موسی صدر بر نبرد مسلحانه

 

وی با بیان اینکه امام موسی صدر رژیم صهیونیستی را شر مطلق و تعامل با او را حرام می دانست، تصریح کرد: امام موسی صدر مقاومت و تهیه سلاح را از نان شب واجبتر دانست و علاوه بر شیعیان، همه گروه ها با ایشان همراه برای مبارزه با ظلم و تجاوز صهیونیست شدند.

 

مهتدی با بیان اینکه دولت لبنان حاضر به مقاومت در برابر رژیم اشغالگر نبود، خاطرنشان کرد: امام موسی صدر هم می فرمود یا ارتش را برای مقابله بفرستید یا مردم را مسلح کنید. وظیفه ای که  امام موسی صدر به عهده گرفته بود تهیه اسلحله از طریق وجوهات بود.

 

وی با اشاره به عقاید امام موسی صدر اظهار داشت: ایشان معتقد به عقیده ایمان بودند و اینکه محیطی که چریک فعالیت می کنند با او سازگار باشد.

 

پژوهشگر مسائل جهان عرب با اعتقاد به اینکه حزب الله از دل سال ها مبارزه علیه رژیم رژیم صهیونیستی به وجود آمد، اظهار داشت: حزب الله در 25 می سال 2000  لبنان را جوس وجود صهیونیست آزد کرد و در جنگ سی و سه روز در سال 2006 شکست داد.

 

وی با بیان اینکه سید حسن نصرالله از شاگردان امام موسی صدر است، گفت: سید حسن نصرالله دارای کاریزما و نشانی از امام موسی صدر را دارا است./818/پ202/د

ارسال نظرات