۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹
کد خبر: ۲۵۸۳۵۲
حجت الاسلام اسلامی فر:

نگاه شهید مطهری به اسلام تک‌ بعدی نبود

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد گفت: شهید مطهری تک بعدی به اسلام نگاه نکرده است، بلکه یک نگاه جامع و وسیعی به همه ابعاد زندگی اسلامی در پرتو قرآن و اسلام داشته است، از این رو مطالعه آثار شهید مطهری همان‌گونه که امام راحل(ره) هم اشاره کردند، بی‌استثنا مفید و مثمر ثمر است.
حجت الاسلام اسلامي فر

حجت الاسلام جعفر اسلامی فر، مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، توصیف شهید مطهری را امری سخت دانست و گفت: صحبت کردن در مورد افرادی که شخصیت های علمی و بزرگ هستند، خیلی سخت و مشکل است؛ افرادی که طبعا با ایشان هم کلاس و هم بحث بوده اند و نیز افرادی که شاگردی ایشان را کرده اند، بهتر می توانند ایشان را معرفی کنند.

 

وی افزود: آن چه که من با مطالعه آثار ایشان به آن رسیدم چند نکته اساسی است؛ نکته اول پایه دار بودن و اساسی بودن علاقه و محکم بودن مطالعات ایشان در سطوح پایین حوزه یعنی ادبیات عرب، منطق، اصول، فقه و کتبی که یک طلبه در چند سال اول حوزه می‌خواند؛ نوع کتاب و استدلال های ایشان نشان می دهد که از این مبانی و شیوه استدلال در اصول و کتب علمی، خوب استفاده کرده اند و این بیانگر این است که پایه های علمی ایشان بسیار قوی و محکم بوده است.

 

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه اظهار کرد: نکته بعدی در مورد شهید مطهری این است که از استادان خوبی بهره برده‌اند و در واقع مقابل اساتید زانو زده اند، مثل عبدی در برابر مولا که همیشه ملازم و همراه استاد بوده و بهره کافی برده است.

 

حجت‌الاسلام اسلامی فر گفت: مرحوم شهید ثانی(ره) در کتاب منیه‌المرید تأکید می کند که همراه بودن و انس داشتن با استاد حتی در غیر از کلاس درس، می تواند میوه های علمی استاد را در زمان های لازم به شاگرد برساند.

 

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی درباره شهید مطهری که مدنظر است، مسأله تقوا، عبادت، راز و نیاز و خلوص استاد است که کمک کننده بسیار مهمی در رشد ایشان بوده و سبب شده که آثار این استاد ماندگاری زیادی پیدا کند.

 

این استاد حوزه علمیه در مورد لزوم مطالعه آثار و کتب شهید مطهری گفت: آن چه که در آثار شهید مطهری مدنظر است، این مورداست که متناسب با مستمع و نیاز مخاطب و جامعه صحبت می کردند؛ شهید مطهری وقتی در جمع پزشکان و مهندسان سخنرانی  می کردند، بحث های حق الناس، اخلاقیات، توبه و ارتباط با خدا را مطرح می کردند و وقتی در جمع طلاب و روحانیان حوزه علمیه صحبت می کردند در مورد شبهات و مواردی که دیگران در حوزه و دین وارد می کردند پاسخ می دادند؛ این نشان می دهد که شهید مطهری روانشناسی خیلی دقیقی داشته اند و مخاطبان و مستمعانشان را می‌شناختند.

 

حجت‌الاسلام اسلامی فر گفت: شهید مطهری علاوه بر این‌که جامعه و نیاز جامعه اسلامی را خوب درک کرده بود، کتاب هایی نیز  بر اساس نیاز جامعه گردآوری و جمع آوری کرده بود.

 

وی افزود: نکته بعدی که در مورد شهید مطهری می توان گفت این است که ایشان جامع نگر بودند و فکر باز و وسیعی نسبت به مسائل جامعه دینی داشتند و مسائل فردی اسلام را در کنار مسائل سیاسی آن می دیدند، از این رو نظرات ایشان برای همه زمان ها مفید و مؤثر است؛ شهید مطهری تک بعدی به اسلام نگاه نکرده است، بلکه یک نگاه جامع و وسیعی به همه ابعاد زندگی اسلامی در پرتو قرآن و اسلام داشته است، از این رو  مطالعه آثار شهید مطهری همان‌گونه که امام راحل(ره) هم اشاره کردند، بی استثنا، مفید و مثمر ثمر  است.

 

مدیر مدرسه علمیه فاضلیه مشهد در ادامه خطاب به طلاب و دانشجویان فرهیخته گفت: طلاب و دانشجویان فرهیخته آثار شهید مطهری را مطالعه و ملاحظه کنند، چون یکی از ویژگی های این آثار این است که هم زبان روان برای گفتن و نوشتن دارد و هم در به هم ریختن براهین باطل کفار و کمونیسم و اهل شبهه نقش زیادی دارد.

 

حجت‌الاسلام اسلامی فر در پایان خاطرنشان کرد: مطالعه آثار شهید مطهری می تواند پویایی خوبی نسبت به نوع و در واقع برخورد با مخالف و نوع پاسخ‌گویی به شبهات و نیز وسعت فکر و شرح صدر  برای بحث های مناظراتی به انسان و به ویژه طلبه‌ها بدهد./930/ت302/ح

ارسال نظرات