۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۲۵۷۸۴۰

آثار روشنفکران جهان اسلام در کتابخانه ملی ترکیه عرضه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ رییس کتابخانه ملی ترکیه گفت: در تلاش هستیم واحدهای جداگانه‌ای برای کشورهای مختلف اسلامی در کتابخانه ملی ترکیه ایجاد کنیم تا آخرین تولیدات روشنفکران مسلمان در این کتابخانه قرار بگیرند.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حسن صفرخانی، رایزن فرهنگی ایران در آنکارا با حضور در کتابخانه ملی ترکیه با زلفی تومان، رییس این کتابخانه دیدار و درباره همکاری‌های دوجانبه گفت‌وگو کرد.

 

صفرخانی در این دیدار با اشاره به نقش کتاب و کتابخوانی در ارتقای سطح آگاهی‌های مردم گفت: بسیاری از مشکلاتی که امروز در جهان اسلام شاهدیم، به دلیل جهل و عدم آگاهی است و اگر مردم بدانند که در کتاب‌ها راجع به دین و اعتقاداتمان چه نوشته شده است، هرگز در دام فتنه گرفتار نمی‌شوند.

 

وی افزود: به همین دلیل فتنه‌افکنان خارجی با تکیه بر نقطه ضعف یک عده جاهل در جوامع ما تخم نفاق می‌کارند و نتیجه‌اش آن چیزی است که امروز شاهد آن هستیم.

 

رایزن فرهنگی کشورمان در ترکیه افزود: به همین دلیل کار با کتاب و کتابخانه از کارهای بسیار باارزش و دارای اثرات دنیوی و اخروی فراوان است. آثار دنیوی آن ارائه خدمت به مردم و بالا بردن سطح آگاهی‌ها و در نتیجه پیشرفت جامعه است و اثر اخروی آن پاداشی است که خداوند برای ما در نظر می‌گیرد.

 

وی آمادگی خود را برای انتقال موقت خزانه عظیم خطی و فهرست‌نویسی مشترک به ترکیه را اعلام کرد و گفت: تجربیات زیادی در هر دو کتابخانه ملی وجود دارد که می‌تواند مبادله شود. همچنین سمینارهای مشترک و نشست‌های تخصصی در حوزه کتابداری و مرمت نسخ خطی می‌تواند برگزار شود تا سطح روابط از آنچه هست فراتر رود.

 

صفرخانی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: مدیر و مسئولین کتابخانه ملی ترکیه در انجام رسالتی که بر عهده دارند، موفق باشند.

 

سپس زلفی تومان، رییس کتابخانه ملی ترکیه با اشاره به روابط خوب این کتابخانه با رایزنی فرهنگی ایران، ابراز امیدواری کرد که این روابط حسنه در تمامی دوره‌ها تداوم یابد.

 

وی گفت: ترکیه اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیار زیادی با ایران دارد. باید از این اشتراکات اطلاع درست داشته باشیم و آن‌ها را در تحکیم روابط محور قرار دهیم.

 

رییس کتابخانه ملی ترکیه افزود: میزان سرانه مطالعه در بسیاری از کشورهای اسلامی به جز ایران و ترکیه، بسیار پایین است. برای نمونه در افغانستان و پاکستان و برخی از کشورها، این سرانه حدود 3 درصد است.

 

وی ادامه داد: ایران کشوری بزرگ با تمدن و فرهنگ غنی است. دانشمندان بسیاری در این آب و خاک تربیت شده‌اند که آثار بسیار ارزشمندی را هم خلق کرده‌اند که هر کدام از این آثار خزانه بزرگی محسوب می‌شود.

 

زلفی تومان در پایان سخنان گفت: سعی می‌کنم در دوره مدیریتم در کتابخانه ملی ترکیه، واحدهای جداگانه‌ای برای کشورهای مختلف اسلامی ایجاد کنم و آخرین تولیدات روشنفکران مسلمان را در این کتابخانه در معرض دید عموم قرار دهم./998/د101/ف

ارسال نظرات